Världens bästa vandringar?

Nepal: Starta att gå från Barhabise eller Dolakha gå in i Rolwaling via Beding över Teshi Lapcha mot Thame sedan över Renjo Pass till Gokyo. Sedan vidare över Cho la sedan är det bara ett litet stycke som man måste gå fram och tillbaka (om man nu måste till BC och Kala Pattar) sedan kan man ta den betydligt lättare vägen tillbaka via Pherice, Pangboche och Namche Bazar sedan flyga från Lukla eller gå tillbaka via Ringmo och Junbesi.
Detta tar tid men kan nog klassas som en vandring i världsklass.
 
Nepal: Starta att gå från Barhabise eller Dolakha gå in i Rolwaling via Beding över Teshi Lapcha mot Thame sedan över Renjo Pass till Gokyo. Sedan vidare över Cho la sedan är det bara ett litet stycke som man måste gå fram och tillbaka (om man nu måste till BC och Kala Pattar) sedan kan man ta den betydligt lättare vägen tillbaka via Pherice, Pangboche och Namche Bazar sedan flyga från Lukla eller gå tillbaka via Ringmo och Junbesi.
Detta tar tid men kan nog klassas som en vandring i världsklass.

Tack för tipset! Låter som en väldigt bra rutt. Blir svårt att välja, jag hinner nog bara en större vandring i Nepal. Den du skriver är definitivt lockande :)
 
Cool resa

Karpaterna.se Nu har vi kommit lite längre i planeringen

Indiska Himalaya ska vi definitivt besöka. Har fastnat lite för "Kuari pass" (nära Nanda Devi) och "Kareri lake" + "Indrahar pass" (nära Dharamsala). Någon som varit där?
Nej dalig koll pa Indien. Tror det ar bra men inte lika bra som Nepal eller mojligen Bhutan aven om Bhutan kostar.

I Nepal ska vi göra en större vandring. Det blir troligtvis Annapurna. Everest verkar fint, men tråkigt att en ganska lång sträcka måste vandras fram och tillbaka samma väg.
Bade Annapurna och Everest ar sa klart grymt bra. Everest har ju den flexibiliteten att vandringen kan goras bade lang och kort beroende pa var man startar och slutar och vilka vagar man tar mellan alla viewpoints. Kann ingen som helst oro att vandra samma stracka tva ganger. Det ar en sa liten bit precis som namnts tidigare.

Wilson Promontory låter intressant! Vi ska bara vara 3 veckor i Australien, men kommer landa i Melbourne och flyga ut från Sydney, så det passar perfekt.
Har inte vandrat nagot i Australien mer an Kosciuszko som inte ar sa mycket att strava efter. Tasmanien antar jag ar det basta.

Nya Zeeland har vi bokat "Milford Track". Även om den är super-populär släpper de bara in ett begränsat antal personer om dagen, så det borde inte vara så mycket trängsel eller skräp, hoppas vi. Ska försöka göra "Tongariro circuit" också. Sedan har vi 9 dagar kvar på sydön som är oplanderade. Får se vad vi hittar på där... Kanske Kepler :)
Bra val och helt korrekt. Inte mycket folk langs Milford. Routeburn ar ungefar i samma klass men naturen paminner mycket om Milford. Skulle nog valja Kepler istallet. Den ar inte riktigt lika fin men bryter av lite och ar absolut sevard.

Slutligen blir det två månader i Patagonien, där det verkar finnas hur mycket som helst... Torres del Paine etc... men om någon har ett bra tips på nogon mindre känd pärla så tar jag tacksamt emot :)
Nej tyvarr. Inte vandrat dar. Hade tankt att rekommendera Huayhuash Circuit men det ar ju inte Patagonien. Snarare Peru.

Er resa later kanon. Aterkom garna med lite synpunkter i efterhand och nagra trevliga bilder.
Lycka till.
 
Australien & NZ

Hej!
Jag bor i Australien, och har vandrat en hel del i N.Z. Om du har bokat Milford kommer ni tillbaka till Te Anau, da kan ni lika garna ta Kepler pa samma gang, leden borjar bar ett par km fran stan.
Dag 2 pa Kepler ar hisnande. Om ni vill stanna darnere runt Queenstown finns ett par bra leder som startar runt Glenorchy, Rees - Dart och kombinationen Routeburn + Greenstone, fordelen ar att ni kommer ut pa samma sidan bergen och slipper harva runt 4 timmar i buss for att komma tillbaka. Annars ar en favorit Travers - Sabine - Lake Angelus, uppe vid Nelson Lakes.
Kortare turer jag kan rkommendera ar Cass - Lagoon, nara Arthurs Pass, och Avalanche Peak i Arthurs Pass. Ni gor ratt i att ga Tongariro, rena manlandskapet, suverant.
I Australien, Wilsons Prom ar jattefint, om ni aker Melbourne - Sydney, kika efter info om Bogong High Plains, eller Mt. Feathertop i Victorian Alps.
Kika pa denna http://www.parkweb.vic.gov.au/1parks.cfm i NSW far ni inte missa Blue Mountains bara en kort bit fran Sydney http://ozultimate.com/bushwalking/
Lederna i Australien ar for det mesta inte lika val markta som i N.Z.
Lycklig Resa!
 
Alaska om ni har tid...

Hejsan,

har varit runt på en del av de platserna som du tänkt besöka, bland annat Patagonia och Nya Zeeland. Är fantastiska platser bägge två! Tyvärr hade vi bara två veckor på oss i Patagonien, vilket givetvis var på tok för lite, men vi hann se Torres del Paine i alla fall och det är jag mycket glad för. I Nya Zeeland kuskade vi dock runt i 5 veckor och hann se lite mer.

Hur som haver, om man vill uppleva äkta vildmark kombinerat med storslagen natur finns det ingen plats jag varit på som kommer upp i samma klass som Alaska / Yukon Territory och norra delen av Brittish Columbia. Framför allt om man är intresserad av fiske och jakt. Man har ju läst en hel del om det fantastiska fisket i Nya Zeeland och jag kan bara säga att det som påstår detta aldrig kan besökt Alaska.

Så mitt tipps är att lägga in ett besök till dessa delar i planeringen om det är möjligt.

/ Stefan
 
Tack för länken, jag har nu suttit och njutit en lång stund. Fantastiskt fina bildsekvenser, ni lyckas verkligen förmedla det speciella med alla dessa olika miljöer.
Det rycker kraftigt i långluffarnerven... ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.