Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar"

Högsta punkten är toppen

Absolut. Högsta punkten på berget är toppen. Allt annat kan inte räknas som en bestigning av berget. Men i det här fallet har jag bestigit centraltoppen på Mera Peak. Jag har inte bestigit Mera Peak. Känns som ett misslyckande och grämer givetvis. Kanske gör något åt det nån gång i framtiden. /Magnus
 
Strängt taget, så måste man ju ända upp, om det ska räknas...
eller hur?
;)

Jag tror inte att någon på utsidan vågar säga emot...

Däremot; hur viktigt är det egentligen att "det räknas". Är det inte många som känner igen sig i att komma nästan ända upp, men ändå vara glad när (att) man kommer ner? OK lite OT :)
 
Magnus, ta det lugnt. Jag förstår din besvikelse, men det är ju för dig själv det är viktigast.
Oavsett hur sträng syn man har på vad som räknas som en toppning, så är det en själv det handlar om. Det är ändå för sin egen skull man man är där på berget.

Att man sedan ska vara ärlig, är en annan sak. Det anser jag man att man ska vara i alla sammanhang. Det ser jag väldigt strängt på, vare sig hel eller halvlögner tyder på någon högre moralisk resning. Möjligen vita lögner för att inte såra någon annan i onödan.
 
Nilssa - visst håller jag med dig.
Jag tror att de flesta av oss gör det för rent nöjes skull och då räknas definitivt bara vår egen känsla. Då gäller ärligheten mot en själv bara och glädjen/besvikelsen är ens egen också.

Det finns ju en del av oss som kanske lever på det, sponsras eller på något annat sätt är engagerade på ett vis där det spelar roll huruvida man verkligen toppade eller inte. Då blir det viktigt på ett annat vis.

Det är skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge...
 
Jag såg också Packat&Klart och blev helt såld. Har alltid haft en dröm om att ta mig till Everest så såg ju helt verkligt och genomförbart ut. Precis lagom för mig. Ska definitivt försöka ta mig dit. I programmet verkade det ju hyfsat lätt att typ bara ta en flight till Katmandu och sedan ordna det mesta på plats. De hade ju heller ingen guide/bärare förrän de kom en bit upp. Så om man inte tänker göra nåt toppförsök utan mer nöjer sig med Everest base camp, är det då enkelt och billigare att ordna sånt på plats?

Gabba
 
Ärlighet är viktigt

Lolli. Jag håller med. Ärlighet är viktigt. Och visst, alla har olika syn på sina och andras expeditioner. För min del är toppen viktig, och fler tycker säkert så. Trots att det är urvackert, spännande äventyr och man träffar trevligt folk så gillar jag inte att inte nå toppen. Men det beror också på sättet det sker på. Hade jag vänt för att det inte fanns mer krafter så hade det varit en annan sak. Nu blev det fel pga en dålig guide, i alla fall en oärlig guide.

Gabba. Jo det är lätt att fixa mycket på plats. Du sparar dock tid på att sköta saker från Sverige. De flesta inhemska företagen har ju hemsidor och mejl så det går att komma billigt undan även om man planerar och fixar över nätet redan hemma. Jo, Sebastian och Anneli i inslaget skaffade bärare direkt i Lukla där flyget landar. De har klippt in den sekvenser helt fel när de berättar om bäraren. Filmsnutten är tagen i Lukla. Men det går att spontanhyra dem senare också ifall det skulle behövas.

//Magnus
 
Magnus H; jag vet vad du menar. Dock känner jag mer och mer att med dom toppar som jag ger mig på så kommer i alla fall ingen annan än jag att bry sig speciellt mycket om huruvida jag kom upp eller inte. (Jag skulle naturligtvis inte påstå att jag kommit upp om jag inte gjort det...)
Och när det gäller min egen upplevelse så är det viktigaste känslan av att ha gjort något svårt. Hellre en dag av för mig svår klättring/bestigning utan att stå på en topp, än en dag av lätt scrambling med topp. Detta för att jag börjar inse att det totala antalet klättertimmar i mitt liv är begränsat. Det är timmarna på berget som räknas.
Ja kanske börjar bli gammal. "Too old to die young!"
 
Kanske lite OT, men hellre vända en bit från toppen om man inte orkar, än att dras upp (och framför allt ner) från toppen av nån guide. Såg detta på Kilimanjaro, kunde inte tro att det var sant. Visst, de fick sitt diplom, men på vilket sätt? Helt väck och ej kontaktbara. För att återknyta till ämnet så är jag väldigt glad att jag hade vandrat i Himalaya innan jag gick upp på Kili. Fick genuin information om höjdsjukan i Nepal, den var i princip obefintlig i Tanzania.
Usch vad sur jag lät här, i mitt första inlägg på forumet...det var ju inte meningen. Det är underbart att vandra!!! :)
 
Kan rekommendera Faraway Adventures

Jag var upp på Island Peak för två veckor sedan och kan varmt rekommendera Faraway Adventures. Lite dyrare än att anlita någon trekkingfirma i Kathmandu, men å andra sidan ingick kanonbra mat och en duktig guide som varit uppe på Everest.
 
Roligt & skrämmande

Jag såg också Packat&Klart och blev helt såld. Har alltid haft en dröm om att ta mig till Everest så såg ju helt verkligt och genomförbart ut. Precis lagom för mig. Ska definitivt försöka ta mig dit. I programmet verkade det ju hyfsat lätt att typ bara ta en flight till Katmandu ...

Gabba

Själv visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg programmet, men visst , det är i långa stycken underbart att trekka i Nepal.
Jag har varit och vandrat i Nepal runt 5000 meters strecket i två omgångar , med låångt mellanrum, darimellan ett antal gånger i Ladakh & Spiti i Indien. Redan dom mindre frekventerade rutterna som Langtang är i grund och botten som Kungsleden : en bra omgång kläder och sovsäck är egentligen det enda som behövs. Sen är det enkelt att värva bärare under resans gång , om man så önskar. För ett par år sen gjordes ett valhänt försök att genomföra ett krav på obligatorisk guide för trekking , men det blev aldrig av.


Här kommer en länk till en artikel på Sebastians hemsida fridykning.se där han skriver om vilopuls och syremätnad under nepal resan. Ingen maffig reseberättelse utan mer konkreta sifforor på hur hans kropp reagerade på höjden.

http://www.freediving.biz/features/altitude.html

/Edvin

Som sagt var : skratta eller gråta ? Det jag ser i programmet är att varken deltagare eller redaktion har en susning om vad det är som händer , och på vilken slak lina det balanseras på. Redan i Namche så väljer dom att att gå högre än vad som är säkert : 700 meter på en dag. Strax efter det är Annelie , med Sebastians egna ord "sjuk" : huvudvärk , ont i magen osv .. hon har alltså höjdsjuka , och är på väg uppåt : man går aldrig uppåt med symptom. Poletten ramlar inte ner ens efter att hon tappar kontrollen över sitt tal : tre misslyckade försök att säja "högsta" in i kameran.

Tjaha, vad skall man säja om det ? Bibeln i sammanhanget ismmed.org säjer detta :

"Preventing Severe AMS

This simply cannot be emphasized too much. If you have symptoms of AMS, DO NOT ASCEND ANY HIGHER. Violating this simple rule has resulted in many tragic deaths.

If you ascend with AMS you will get worse, and you might die. This is extremely important - even a day hike to a higher elevation is a great risk. "


Okej , så dom har sniffat på höjdsjuka för första gången , dom går ner (men utan att visa det eller koppla det till höjdsjuka) . I nästa sekvens så diskuterar dom valet Base Camp eller High Camp - det senare ett nätt hopp på 870 meter , dvs. två dagar enligt standard säkerhetsregler. Dom väljer att göra det på en dag. Jag skulle förvänta mig att man åker dit , även utan bakgrunden av tidigare episoder. Under natten ... nånting har hänt , som bara anas i frågan när tältet är rivet och dom skall fortsätta uppåt : "mår du bättre nu ? " Jaha , och sen uppåt (säkerhetsnormen säger 300-500 meter per dag , och en extra dag för var tusende meter : två dar back ) vilket hanteras väl .. nej. Sebastian beskriver på websidan utmattning (been there , done that : normalt) men också att han känner sig full (vilket ju ger en ny tvist till uttrycket packad & klar ) : "feeling totally exhausted, experiencing a drunken feeling and a slow mind. " Upplever man sig som packad så beter man sig nog åt det hållet också : inte ett bra läge att börja fippla med snöankare eller göra medicinska bedömnningar. Och alla symtom från hjärnan är axiomatiskt höjdsjuka i den här situationen.

Som Kungsleden som sagt var , bara man har koll på några få principer : max 500 meter högre sovhöjd varje dag över 3000, en extra natt var tusende meter , stanna om du mår dåligt.

Det finns en klinik i Pheriche (4250 m.ö.h. ) som har tagit hand om trekkers och klättrare sedan 1973 , sprutat steroider , behandlat i portabla tryckkammare och organiserat helikopterevakuering ( om gott nog väder och försäkring finns , ingen helikopter startar utan garanterad betalning) och räddat många , men inte alla. Dom har också föreläsningar för dom som går förbi , ämnet är fascinerande så länge man själv inte behöver dom. Himalayan Recue Association driver även klinik i Manang på Annapurnarutten (som var min första 5000+ erfarenhet ) , och sätter upp stora gula skyltar med ovanstående regler. Men gå till ISMMED för det basala , först. Och ha roligt , i det här sammanhanget har man faktiskt roligare när man följer reglerna, mår helt enkelt bättre och har mycket bättre förutsättningar att nå sina mål.

Tråkigt men oundvikligt att detta blev beskrivet genom en persons handlingar , men det måste tyvärr sägas : gör man så är chanserna att misslyckas väldigt mycket större. Yttersta misslyckandet : man kan dö , helt i onödan.Har ingentiong att göra med om man är elitidrottare eller Svensson heller. Franske ambassadören i Kathmandu gick f.ö. ut i pressen samma vecka som programmet sändes : tre fransmän döda i höjdsjuka hittils , då , tidigt i säsongen , behov av att sprida kunskap . Mörkertalet är antagligen stort , ett bokstavligt felsteg på grund av påverkad balans , felbedömningar som man normal sett inte skulle göra..
 
Senast ändrad:
Planerat vidare ?

Måste bara frågoa om du kommit vidare i planerna till Nepal ? Är själv riktigt sugen på att sticka dit i höst och undrar nyfiket om det blir något för dig och i så fall med vilka ?

Frank
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
nizla UD:s avradan fran Nepal Trekking 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.