Kanske dum fråga, men...

Begrepp är alltid en djungel. Att gå, till kiosken, skidbacken eller till nästa ställe blir ändå aldrig mer än att gå.
//J
PS de som hela tiden leker med begreppen och dess synonymer ängnar troligen just den detaljen en massa tid...
 
Det som skiljer trekking från hiking, är, uppfattar jag det som, att en trek är längre, med en eller flera övernattningar, medan en dagsutflykt utan övernattning är en hike.

Det gäller alltså att inte förväxla en "hike" med en "hajk", för den senare innehåller åtminstone i min begreppsvärld (minst) en (utomhus)övernattning.

(Samt vid behov träckande)
 
Nu är väl "trekking" från början från Sydafrika, alltså engelska/afrikaans. Har för mig att det ursprunglingen syftade på "dagstur med ryggsäck i vildmarksmiljö" eller nåt liknande. Alltså dess betydelse var inte samma som det svenska ordet "vandring". Den engelska/amerikanska varianten till vandring är väl förövrigt är väl hiking?

För mig är fjällvandring just vandring i fjäll (då svenska och norska fjäll). Och trekking mer kortare turer utomlands i obygden. Vandring som sådant kan typa vara allt från vandra längs E4 med ett luffarknytte till att vandra 5 veckor i Himalaya med 110L rygga (Berghaus Vulcan?).
 
Trekking

Kul ämne och inte helt glasklart hur det ligger till. För mig är ordet "vandring" det svenska ordet för trekking, walking, hiking och tramping. Man kan vandra i lågland och man kan vandra i fjällen. Vandrar man i fjällen kan man använda ordet fjällvandring. Fjällvandring funkar inte på låglandsleder.

Vilket begrepp som används utomlands beror vart man åker. Britterna använder ju Walking. Amerikanarna änvänder Hiking. I Nya Zeeland säger de Tramping. Så var kommer trekking ifrån? Kan det vara så att Britterna och Amerikanarna säger Trekking när de åker utomlands? Känns inte helt långsökt. I så fall har utsidan följt de principerna och jag tycker inte det känns tokigt.

Trekking har jag upplevt som en lite tuffare modell av vandring. Känns vedertaget. Men tuffare än att vandra i Sarek blir det knappast. Däremot så använder många ordet trekking trots att de har både guide och bärare. Går man utan packning är det promenad i min värld.

/Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
miaz fråga ang. tält och asien Trekking 1
Ayreon Mt meru fråga Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.