Cykla till Mont Blanc

Laila - dina förolämpningar och påhopp irriterar mig.

Om den här killen nu funderar på att ge sig ut på ett så stort äventyr som det trots allt innebär att cykla hemifrån till Mt Blanc så ska det fanimej uppmuntras och inte avrådas. Det är en utmärkt ide och det sista han behöver är en massa vardagspoliser som hötter med fingrarna och säger "det ska du inte göra, det är dumt och farligt". Man måste få göra ett försök för att lära sig något. Men visst, vill du inte ta några risker alls kan du ta en charter till Mallorca istället (det dör förvisso folk där också har jag hört).

Om du bemödar dig med att läsa mitt inlägg ordentligt så ser du att jag skrev att "gå själv OM du känner dig bekväm i högalpin miljö" samt att man ska kolla väderprognosen noga.

Vallothyttan är mycket riktigt en nödbivack (utrustad med radio) och ingen våffelstuga, jag nämde den endast som en referenspunkt och inte som ett möjligt övernattningsställe.

Att "smita" ner mot Mulet skulle jag däremot verkligen inte rekommendera, därnere väntar Bossonglaciären och den är knappt ens passerbar på vintern och då endast i replag och med ingående kunskap i sprickräddning.

Du skriver att folk dör på berget, visst det är sant, men fallande stenblock och fallerande stegjärn kan ingen guide i världen skydda dig mot. Du kan gå omkring med både hängslen och livrem men det skyddar inte dig mot att byxorna spricker i baken. Man kan aldrig gardera sig mot alla faror men man kan eliminera de mest uppenbara.

Mt Blanc är ett relativt lätttillgänligt berg, det medför naturligtvis att en hel del folk med bristande kunskaper och med dålig utrustning ger sig upp dit - därav den höga olycksstatistiken. Men avser man att cykla dit från Sverige så misstänker jag att man har förberett sig ganska ingående.

Folk som går med guide kan ha en tendens att förlita sig blint på vad guiden säger istället för att tänka själva - det kan också bli ödesdigert. Att i förväg studera potentiella faror och sedan känna sig fram genom att använda sunt förnuft är enl. min mening ett utmärkt sätt att öka sin erfarenhet och att flytta fram sina gränser för vad man upplever som genomförbart.

För övrigt är det enligt min uppfattning större sannolikhet att förolyckas under cykelturen än på berget.

Var och en lever sitt eget liv och fattar sina egna beslut, låt er inte påverkas av moralpredikande nej-sägare; Ge äventyret en chans och njut av livet!

Tillsist - Jag är själv på väg till Aconcagua i vinter och eftersom jag är både dum och korkad tänker jag försöka nå toppen endast iförd flipflops och speedo badbrallor eftersom jag hört att det ska vara ett lätt berg.

/C
 
Ber om ursäkt

Snälla Christian! Det var absolut inte min mening att förolämpa dig. Jag ber så mycket om ursäkt. Jag såg att du skrivit "OM" men det kändes som att det skulle vara lätt att missa det om man ville. Bekant så ser man bara det man vill. Och vem vill betala för en dyrbar guide? Dessutom ser man varje gång man åker till alperna människor som passar bättre på Mallorca än i bergen.
Om du hade läst mitt inlägg ordentligt så skulle du ha sett att jag inte rekommenderade någon att gå ner Grand Mulet vägen. Att den skulle vara opasserbar är dock fel. Det är normalleden upp på Mont Blanc vintertid. Dessutom för oss som är rädda för stenras och laviner så är det en av de säkraste vägarna på sommaren. Under förutsättning att man går tidigt på dagen både upp och ner. Glaciärkunskap är naturligtvis ett måste.
Att gå på glaciär vilken glaciär det än är kräver kunskap. Sprickor, laviner, isras och hög höjd är saker man bör ha kläm på om man ska bestiga Mont Blanc.
Jag har INTE avrått någon att göra något. Tvärtom, så tycker jag att man ska göra det man vill så fort som möjligt innan det är för sent. För så småningom så blir det för sent.
Dock ska man inte ta sig vatten över huvudet. Inte om andra kan bli lidande i alla fall. Vid eventuellt dåligt väder eller olycka riskerar man inte bara sig själv utan också andra. Att använda sig av en guide om man behöver tycker jag är helt rätt.
Så Christian jag ber än en gång om ursäkt och lycka till på Aconcagua.

Laila.
[Ändrat av Laila 2001-10-09 kl 14:50]
 
Via les Grands Mulets på sommaren!?

Kul med lite höghöjdspolemik. En fråga bara, Laila: Det verkar på ditt inlägg som om du nästan rekommenderar vägen via les Grands Mulets som sommarled om "man vill undvika stenras och laviner".

Efter två turer, båda i juni och via normalvägen upp och les Grands Mulets ner, så måste jag kommentera att risken för stenras i Grand Couloir känns överkomlig (förutsatt tidigt på morgonen, frysgrader) jämfört med Bossonglaciären och sträckorna före och efter. Inte bara dåligt väder kan ställa till det. En solig eftermiddag på nerväg från Mt Blanc så kan den vägen vara ett riktigt elände. Sprickorna är bottenlösa och många och man tvingas ofta gå över tveksamma snö-, is- och slaskbroar. Stigen strax efter Bossonglaciären på väg mot mittstationen på Aiguille du Midi-linbanan inger betydligt större respekt än le Grand Couloir på normalleden. Lavinkäglorna som på flera ställen korsat stigen bestod inte av snö utan av stenblock och is... Vägvalet tycker jag i efterhand var rätt vansinnigt, i alla fall för en amatör som mig. Har du andra erfarenheter, Laila? Någon annan?

Jag kommer att återvända till Mt Blanc relativt snart bara för att det är en så fantastisk tur som känns överkomlig - helt utan isklättring eller andra avancerade moment - men det lutar starkt åt normalvägen både upp och ner.

Bon courage!

Rasmus
 
Addendum

Laila, jag läste precis ditt inlägg igen och såg att du inte direkt rekommenderar vägen via les Grands Mulets, fel av mig. Men det där med att minska risken för "laviner och stenras" kan behöva utredas lite mer.

(Man borde kunna läsa inlägget man svarar på under tiden som man skriver svaret; det skulle onödiggöra tomatkastande som endast beror på dåligt korttidsminne!)

Encore, Rasmus
 
Re: Addendum

rasja; sa:
(Man borde kunna läsa inlägget man svarar på under tiden som man skriver svaret; det skulle onödiggöra tomatkastande som endast beror på dåligt korttidsminne!)

Öppna inlägget i ett nytt fönster och ha för ditt minne. Eller ändra ditt inlägg när du läst igenom det inom 30 min. Eller svara med citat, ny bra funktion!

Ha det fint!
 
Oj!

Vilken fart vi fick på det här forumet Martin!
Nu vet vi ju rätt mycket om Mt.Blanc. Nu ska vi bara lära oss att cykla också...

Hör av dig!
// David.
 
Flipflops

Halloj!!

Christian;"Tillsist - Jag är själv på väg till Aconcagua i vinter och eftersom jag är både dum och korkad tänker jag försöka nå toppen endast iförd flipflops och speedo badbrallor eftersom jag hört att det ska vara ett lätt berg."

Underbart Christian ..jag ser fram emot att se det!!! jag kanske skall åka dit ngr dagar tidigare bara för att få se det. Kankse skall även jag strunta att köpa storskor och lufsa upp i flipflops!! Ses där!!

Vi höres

Malin
 
Ännu en ursäkt!

Jag är rädd att jag nog saftade i lite väl häftigt i min tidigare replik och att Laila fick en något oförtjänt släng av min allmänna frustration över att sitta inlåst på ett kontor och låtsas jobba istället för att vara ute och härja i naturen.

En annan orsak till min frustration är att jag hela dagarna omges av TV tittande människor som hellre sitter ensamma hemma i soffan och ser på Bingolotto och sportnytt än vistas utomhus om det finns minsta risk för regn och som aldrig är sena att häva ur sig idiotförklaringar när man berättar om vad man själv gjorde i helgen.

Hmm, nu låter jag som en bitter olyckligt gift 40:års krisande man eller alternativt en ung man som bor hemma hos mamma. Jag är ingetdera utan en 30:års krisande ung viril man som vägrar växa upp :)

Nåja, jag glömde för en kort stund bort det faktum att Utsidan trots allt är en samlingsplats för folk med intressen liknande mina egna och som nästan alla bär en stark äventyrslusta, så än en gång förlåt!

Jag tror att vi i grund och botten delar samma åsikter, du har alldeles rätt i att om man väntar för länge så blir det så småningom försent.

För övrigt är det här med gränser och erfarenhet ett intressant och svårt ämne. Det är ju de gånger man balanserar på gränsen för vad man behärskar som man lär sig något nytt och får nya erfarenheter, samtidigt som det medför allvarligare konsekvenser om det går snett om man sysslar med alpinism än om man spelar trombon.

Man får helt enkelt se till att flytta sina gränser väldigt försiktigt och långsamt. Kan varmt rekommendera Keb stationens högalpina sommarkurs åt Martin som förberedelse inför Mt Blanc, mycket glaciärvandringar och firande upp och ner ur crevasser.

För egen del vill jag, i all ödmjukhet, påstå att jag erfarenhetsmässigt känner mig bekväm på Mt Blanc med omnejd, så nu ska jag ge mig på Aconcagua i vinter. Det ligger naturligtvis utanför min erfarenhetssfär, men känns som ett naturligt nästa steg. Vi åker dit med ambitionen att prova oss fram och har vi tur med en rad faktorer som kan gå åt skogen så når vi toppen, om inte så åker vi allafall hem med massor av nya erfarenheter (om vi nu lyckas få tag på flygbiljetter).

Nog om detta, nu ska jag inte uppta mer plats i det här forumet på ett tag - back to work :)

/C
 
Grand Mulet på sommaren

Tja, jag vill egentligen inte rekommendera någon till någon väg alls. Det beror helt på vana, vilka risker man vill ta eller kanske vilka risker man helst INTE tar och kondition. Vägen via Gouter har jag aldrig gått, men jag har bekanta som berättat skräckhistorier om stenras och andra bekanta som vänt på grund av risken just i den sektionen. Det kryllar ju också av människor den vägen och det tycker inte jag är speciellt roligt heller. Vägen från Midi har jag själv vänt om på då det har varit laviner som gått på både Tacul och Maudit. Valet föll då på Grand Mulet. I gudieboken skriver de om den leden som den säkraste för nedstigning detta då på grund av att ner kan man gå snabbt. Vi tog den även upp men då ska man tänka på att det är betydligt fler höjdmeter att avverka så man ska vara i hyfsad form (OK, det ska man förstås vara de andra lederna också, men från Gouter så blir det inte alls lika högt). Bossonglaciären neranför Grand Mulet hyttan är MYCKET sprickrik men glaciären är helt snöfri och då är det inte så stora problem. Sprickorna kan man alltid ta sig runt på ett eller annat vis. Sprickorna ovanför hyttan då? Som jag redan skrivit så är det viktigt att ta sig både upp och ner tidigt på dagen, men det gäller väl alla leder upp på Mont Blanc. Rasrisken ner via Grand Mulet ökar dramatiskt, snöbryggorna blir dåliga och snön kladdar om man bär stegjärn så fort solen kommer fram. Jag tycker att den vägen är den bästa, UNDER FÖRUTSÄTTNING att man är snabb upp och snabb ner och är nere vid hyttan innan solen kommit alltför högt. Stenras? Ja, som alltid gäller det att vara snabb. Utan att ta några risker får man nog stanna hemma, fast jag var ute i bergen hela semestern och "tog risker" och det gick bra och då jag kom hem blev jag påkörd av en bil... Man ska ju däremot inte gå Grand Mulet vägen orepad... OK? Det var mina åsikter. Andra kan tycka annorlunda. Vad som är rätt för mig är fel för någon annan.
Vad det gäller att sitta instängd på jobbet och längta ut så är du inte ensam Christian. Så lyckost dig som får åka iväg i vinter. Själv har jag förbrukat den mesta semestern. Allt jag kan göra är att rama bilder från den gångna semestern och börja planera för nästa...

Laila.
[Ändrat av Laila 2001-10-10 kl 07:54]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Gidlund Cykla till Mont Blanc Trekking 1
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
elinalicia Salkantay Trek till Machu Picchu Trekking 0
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
veni Torkat frukt & mat att ha med sig till USA? Trekking 7
Moke74 Vandringsresa till Balkan, Bosnien, Bjelasnica bergmassiv Trekking 2
veni Vandringsresa till Patagonien Trekking 3
beo GR 52 till Menton Trekking 4
Sacha22 Haute Route - Chamonix till Zermatt Trekking 3
beo GR 5 - Genevesjön till Nice Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
mistermuntz Mest värda vandringsresan i förhållande till pris? Trekking 20
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
vedi Råd till nybörjare? Trekking 5
Dr manne Flygstol till random ställe? Trekking 2
MaSt STS Vandringsresa till Bad Gastein Trekking 4
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Trekking 0
oskar.klaren Oskar går till Afrika Trekking 8
Tekone82 Att gå ifrån Göteborg till Gibraltar. Trekking 6
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mifa Till norge i helgen, vart? Trekking 0
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
rubella Resa till Chamonix Trekking 10
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
fjölar Motsvarighet till Sarek - utomlands Trekking 12
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
skånepågen Resa till och uppleva Bad Gastein. Trekking 1
henrikf Hur är vägarna för att komma till Galdhöpiggen i juni Trekking 4
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
lerum Resa till Chamonoix_rev1? Trekking 0
lerum Resa till Chamonoix? Trekking 0
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
Silverfox Thörsmörk till Skogar Trekking 3
ravus Känga/skor till Latinamerika Trekking 0
PJE Guide till Skottland Trekking 6
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
monicanagano skor till kili Trekking 1
Saltkråkan På väg till Panama - Tips om Panama? Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.