Ein Gedi, Israel.

Vättlefjäll; sa:
Snubben; sa:
Jag började ta mig ned där men chickade ur efter ett tag då jag bedömde det som livsfarligt.
Ja, det är ju fullt av skjutglada sionister.
Du kan inte frilufsa i ett land som inte är mitt uppe i ett folkmord på sina grannar?
[Ändrat av Vättlefjäll 2007-05-06 kl 18:51]

För er som oroar sig över att stödja förtryck genom att turista i Ein Gedi så kan jag lugna er med följande saxning från wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Ein_Gedi):

A kibbutz, founded in 1956, is located about a kilometer from the oasis. It offers various tourist attractions and takes advantage of the local weather patterns and the abundance of natural water to cultivate out-of-season produce. Prior to the founding of the kibbutz, the Ein Gedi area had not been permanently inhabited for 500 years.

Lite googlande gör aldrig någon skada.
 
¤Corax¤; sa:
Jag har varit i Ein Gedi och "vandrade" en av de branta. Minns dock inte vilken. Det var så länge sen. Minns dock att det var en mycket "spännande" upplevelse. Hade hela tiden känslan av att ett felsteg och jag är död. Helhetsintrycket av de branta partierna var under tiden jag var där och strax efteråt en ganska skräckfylld upplevelse.

Utan att lägga mig i sakfrågan vill jag ändå nämna att den Israelkritiske i tråden har en poäng i sitt första inlägg. Jag blev fysiskt attackerad av ett gäng, som jag utgår ifrån var bosättare. Jag hade begått det gruvliga misstaget att vira en scarf runt huvudet för att skydda mig mot den starka solen. Fyra män knuffade runt mig i en cirkel och berättade i frän och agressiv ton att "You look like a fucking Arab" och "We could've killed you by mistake" etc. Då jag vägrade att ta av mig scarfen visade en av killarna mig sin pistol han hade nedstucken i byxlinningen. Obstinat och kanske aningen korkat frågade jag honom om han tänkte skjuta mig för att jag ville skydda mig mot solen med en scarf.
Jag vet inte hur det hade slutat om inte ett gäng Tel Avivbor jag trekkat med kommit till platsen. Jag vet inte heller vad som sedan sades, men dispyt uppstod. Mina Tel Avivpolare berättade att "they are idiots, don't bother", men de ville inte berättade vad som hade sagt ordagrant.

En annan fara i området är flash floods. Det hade varit en incident då jag var där. Jag hörde om andra. Nu inträffade en igen. Se upp om det regnar i området.
http://www.msnbc.msn.com/id/18631896

Jag googlade lite på hur många som hade dött i området av att ramla ned men det var lite svårt att hitta info med tanke på havet brevid.

Själv så när jag var på platån så kom en turistterängbuss åkande. De var också israeler och undrade hur jag hade tagit mig ända dit och ville även bjuda på kall juice. :)
 
dave1; sa:
Är det leder som på den här bilden så förstår jag att det var lite "nervöst". :)

ha ha

Jag hittade faktist exakt den bilden också och funderade på att länka till den. Den är dock inte representativ då den är snäll. Hade det varit ett dropp off på 200 m vid sidan och inga handtag så visst.
 
Hahaha.. rolig läsning om den där stigen.. Jag har gått i Ein Gedi, men inte upp på någon av platåerna. I Kumran gick jag upp i bergen och vidare ut i Juda öken. Det gav mig mersmak och då går tankarna till dels Ein Gedi och dels Negev i trakterna kring Mitzpe Ramon. Får se vart nästa hajk blir. Lite skeptisk mot den där svarta leden blir jag ju i varje fall :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.