Att dricka vatten i Nepal

Re: Vatten

mikaalien; sa:
Tack för alla era svar.
Undrar dock lite angående det ni säger. Min syster som varit i Nepal sa att vattnet blev jätteäckligt när man haft i tabletterna (vilka vet jag inte). Finns det några som smakar gott? Var finns denna MIOX renare?
Alla vanliga MSR-återförsäljare borde kunna ta hem en MIOX-renare.
 
Xinix aquacare

När jag var på vandring i Nepal använde jag mig av xinix vattenrening. Innehåller klordioxid och avger inte någon äcklig bismak. Droppa bara i några droppar i vattnet och låt verka någon minut. Enkelt, drygt och tar ingen större plats. Men jag använde mig inte så mycket av det för det var lätt att få sin flaska påfylld med kokt vatten i lodgerna. Det är bra att låta bli att köpa mineralvatten för bergsområderna har stora problem att bli av med alla tomma flaskor.
 
Inga problem

Tjenare!

Ar i Nepal for tillfallet. Uppe i bergen och byarna dricker jag vattnet som det ar. Ar dock ratt van vid trakten sa.
Kan sjalv rekommendera MSRs vattenfilter, dyra men bra.
Xinix ar bra men an battre ar Micropurs flytande, vet ej om detta finns i Sverige.
 
ipg289h; sa:
Uppe i Himalaya beror det på. Viktigast är var vattnet kommer ifrån. Om det finns byar ovanom bör man alltid undvika vattnet om det inte är källvatten. När det gäller Everest vandringen kan man dricka det lokala vattnet från Namche o uppåt. När det gäller Annapurna, började vi sist dricka kranvattnet i Tal och drack det hela vägen till Jomsosom. I princip är det ok ända till Lette. Vi var inte sjuka en dag.

Per

Detta är väl kanske annars inget att rekommendera. Även om det funkar för en person är det inte säkert att det funkar för alla. Mycket beror ju på tur eller otur.

Det är inte alltid man vet vad som finns ovanför. De sanitära förhållandena vid Thorung Phedi high camp, till exempel, lämnar mycket övrigt att önska. Och alla lodgerna ner till Tal ligger ju nedanför detta ...

Själv åkte jag på världens matförgiftning i Jomsom för ett par år sedan. Men det hade nog inte så mycket med vattnet att göra.

På flera platser, Manang och Jomsom bland annat, kan man köpa renat vatten i lösvikt. Man tar med sig en flaska och får den mot en billig penning fylld med ozonrenat vatten som smakar utmärkt. På detta sätt sparar man in lite sopor.

Det går också att på lodgerna få kokt vatten att fylla flaskan med.
 
ornskar; sa:
Detta är väl kanske annars inget att rekommendera. Även om det funkar för en person är det inte säkert att det funkar för alla. Mycket beror ju på tur eller otur.

Det är inte alltid man vet vad som finns ovanför. De sanitära förhållandena vid Thorung Phedi high camp, till exempel, lämnar mycket övrigt att önska. Och alla lodgerna ner till Tal ligger ju nedanför detta ...

Jag tror inte du riktig förstod vad jag menade. Så jag tar det en gång till. Snabbt rinnande vatten som kommer direkt från snöhöljda berg är i allmänhet lika säkert att dricka som vattnet i en svensk fjällbäck. Det centrala för att hålla sig frisk är att ta reda på varifrån vattnet kommer. I det fall det ligger hus o fält ovanför stället där man funderar på att dricka bör man avstå. Fälten används ju som toaletter, varför skiten förr eller senare hamnar i bäckarna. Särskilt stor är risken under monsunperioden.

Betraktar man théhouse trekking scenen i Nepal innebär detta, att från o med Namche (som har utmärkt källvatten) och uppåt är vattnet säkert i Khumbu, lägre ner bör man undvika det helt, beträffande Langtang börjar man finna rent vatten från Ghoretabela och uppåt, och när det gäller Annapurna skulle jag hävda att mellan Bagarchap och Kalopani kan man lugnt dricka det vatten som finns i kranarna och som serveras på hotellen. Vi var lite tveksamma när vi drack kranvattnet i Tal. Men blev inte sjuka. När det gäller Annapurna BC började vi dricka vattnet vid Deorali.

Du trodde väl inte att vi drack Marsyangdhis vatten? Det gjorde vi inte. Vattnet vi dricker är det som återfinns i de bäckar som kommer rakt från de snöiga bergen och rinner ner till Marsyangdhi eller Thak Khola. Byar som Braga, Manang, Muktinath, Jomosom, Marpha o Thuskhe, hämtar sitt vatten från hög höjd i de omgivande bergen. Just när det gäller dessa byar har jag faktiskt sett varifrån vattnet kommer och jag dricker det utan att blinka, och, kan tilläggas, utan att bli sjuk.

Vid ställen som Thorung high camp (fanns ej när vi senast var där) går man helt enkelt ovanom, aldrig under, för att finna rent vatten.

Skulle man formulera en regel skulle den bli ungefär så här: om vattnet kommer direkt från snöiga berg utan byar, hus eller fält, emellan, så är vattnet sannolikt rent o fullt drickbart. Om det däremot ligger byar eller hus eller fält som vattnet passerar finns en avsevärd risk att det är kontaminerat, o sådant vatten, liksom i de fall man inte vet varifån det kommer, bör man helt avstå från.

Per
[Ändrat av ipg289h 2004-04-03 kl 10:40]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FLJE filtrera/rena vatten sydamerika Trekking 5
joanna Vatten i Pyrénéerna Trekking 22
Avslutat medlemskap väder, vind och vatten Trekking 2
dangermouse Pyreneerna - vatten mm Trekking 15
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.