Vardagskängor för småbarnsförälder

Jag börjar så smått slita mitt hår över att hitta ett par lämpliga skor/kängor för mina vardagsbehov. Är småbarnsförälder och bor i Stockholm, men nära naturen (Nackareservatet). Exempel på vad jag vill kunna göra:

- Gå på skogspromenader (t.ex. leka eller plocka svamp)
- Hänga på geggiga lekplatser
- Cykla i risigt väder

Tänker mig någon typ av lättare vandringsskor, så att man kan klafsa runt tillsammans med barnen eller gå i våt skog utan att bekymra sig, men att de känns smidiga nog att ha på sig även om man bara ska gå och handla. Inga behov av att de ska vara "stilrena" nog att ha inne i stan eller på jobbet, även om de så klart helst inte ska vara hiskeligt fula.

Haglöfs hade sin L.I.M Strive Mid GT för ett par år sedan, men finns inte kvar i deras sortiment. Den tror jag hade passat, men ni får gärna rätta mig om jag har fel :).
 
Har på mig mina Lundhags skalkängor när jag är ute med barnen. Funkar finfint! Skog, lerig sandlåda, slask - kängorna tål det. Eftersom de inte längre nöts på vandringsleder så får de bekänna färg på annat sätt.
 
Tack! Har sneglat på Lundhags, både pga förmodad kvalitet och att de är snygga för att vara kängor. Men har avskräckts lite av att de verkar rätt grova för mitt tänkta vardagsbruk.

Nu såg jag att de har en ny serie Omni som ju verkar passa bra in på min beskrivning: ”Omni är vår nyaste skoserie med ett högst mångsidigt användningsområde som bryggar gapet mellan våra robusta skalkängor och vår mer traditionella Heritage kollektion. Perfekt för dagsturer i så väl friluftslivet som i mer urbana miljöer.”

Typ Bjerg Mid: https://www.lundhags.se/produkter/kangor/omni/bjerg-ms-mid#info

Eller är det bara dumt att satsa på dem i stället för ett par riktiga skalkängor, typ Vandra Mid (https://www.lundhags.se/produkter/kangor/skalkangor/1-lagers-skalkangor/vandra-ms-mid?c=910)?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...