Värmetabletter Esbit?

Clas

- de finns att köpa på Clas Ohlsson

Clas är ett bra argument men Esbit är lite svårare att tända och blir kladdigare än BCB.

Jag vill inte rekommendera kloss bränsle under en vecka men har nästa alltid med några som reserv. Förvärmning av fotogenkök, starta brasa och lite värme snabbt. Kan ligga och skrota i kanoten och ryggsäck.

https://m.youtube.com/watch?v=NgddehvUUJU
 
Hexamine på korta turer

Jag använder numera oftast Hexamine när jag är ute upp till 5 dagar. De moderna köken från esbit är tämligen värdelösa. För dåliga vindskydd och för långt mellan tablett och kastrull. Ett gammalt meta är bättre. Själv har jag ett egentillverkat i titan likt caldera. Oklart hur länge till det kommer gå att köpa hexamine, då det tydligen är huvudbeståndsdelen i RDX (militärt sprängämne).
 
Osotig

- de finns att köpa på Clas Ohlsson

Clas är ett bra argument men Esbit är lite svårare att tända och blir kladdigare än BCB.

Jag vill inte rekommendera kloss bränsle under en vecka men har nästa alltid med några som reserv. Förvärmning av fotogenkök, starta brasa och lite värme snabbt. Kan ligga och skrota i kanoten och ryggsäck.

https://m.youtube.com/watch?v=NgddehvUUJU

Det jag noterade var framförallt att BCB verkar sota mycket mindre än Esbit.
Får väl köpa hem lite, och testa.

/John
 
Titan är kul men, men

Jag använder numera oftast Hexamine när jag är ute upp till 5 dagar. De moderna köken från esbit är tämligen värdelösa. För dåliga vindskydd och för långt mellan tablett och kastrull. Ett gammalt meta är bättre. Själv har jag ett egentillverkat i titan likt caldera. Oklart hur länge till det kommer gå att köpa hexamine, då det tydligen är huvudbeståndsdelen i RDX (militärt sprängämne).
Ett gammalt meta är gjort i aluminium. En förutsättning för att det skall bli effektivt. Trotts att jag nyss gjorde ett räkneexempel med en titangryta, är det aluminium som regerar, speciellt med effektsvaga kök.
Man kan vilja ha andra material av andra skäl.

/John
 
Spännande

Jag använder numera oftast Hexamine när jag är ute upp till 5 dagar. De moderna köken från esbit är tämligen värdelösa. För dåliga vindskydd och för långt mellan tablett och kastrull. Ett gammalt meta är bättre. Själv har jag ett egentillverkat i titan likt caldera. Oklart hur länge till det kommer gå att köpa hexamine, då det tydligen är huvudbeståndsdelen i RDX (militärt sprängämne).

Mycket spännande i din text. Du har ingen bild på ditt kök?
 
Ved får man faktiskt ta med sig. Men mängden kan kanske vara begränsad.
För att slippa frågor kan man kanske ta ryska trädockor eller snidade björnar.
Eller kanske dalahästar?
:)

/John

I somras kostade an flaska T-Röd typ 200kr för att jag blev tvungen att ta en taxi från Kiruna flygplats för att vara säker på att hinna köpa bränsle innan nästa buss gick vidare. Så ved blir nästan lockande. Skulle köra dalahästar om det löste problemet med rimlig vikt. Vore dessutom intressant att sitta på kalfjället och bränna dalahästar under till synes rituella former när någon kommer förbi. Och jag har ju en bra anledning - jag är från norra Västmanland.
 
Man ska tänka på att bitarna bara ligger på 29 mot 49 för gas i MJ/kg utan att vara exakt och priset bör vara mycket högre.

Gas behöver ju som bekant en behållare och en brännare, vilket ändrar ekvationen. För turer under en 450g flaska, så vinner hexamine. Priset är normalt hexamines nackdel, men just nu säljs hexamine för 75kr/kg på z-aim. Det motsvarar 100g gastub för 12,50kr (mest rättvis jämförelse).
 
Här kommer bild. Vindskyddet bär kastrullen (likt caldera), och är gjord i 0,07mm titan. Den hålls samman av vanliga tryckknappar. Vindskyddet ryms i kastrullen ihoprullat.

Listigt med tryckknappar. Ser ut att vara som gjort för fast bränsle. Fungerar det bra med 0,07 mm och vad väger det? Jag har ett trail designs och det är 0,12mm enligt mitt skjutmått.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.