• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kilimanjaro nyår

Hej!
Jag är en 29 årig kvinna och vill gärna vandra på Kilimanjaro någon gång mellan 28 december och 8 januari och söker ressällskap. Jag har kollat på olika arrangörers hemsidor och det blir ganska dyrt...jag tänker mig att det kanske blir billigare om man genomför allting själv, dvs bokar flyg, Kilimanjaro och ev någon dags safari själv hos företag i Tansania (i förväg förståss). Då kan man själv planera acklimatiseringsdagar och behöver inte stressa upp på toppen. Då jag är höjdrädd valde jag att avstå från Machamerutten.

Jag tänker mig Rongairutten på minst 6 nätter, helst 7. Jag vet att det är tajt inpå men nu när jag väl bestämt mig har jag svårt för att vänta till sommaren :)

Jag kollade kostnader:
Vandringen ca 16000 + dricks till bärarna/guide
Flyget ca 10 000
Safari (har inte kollat upp ännu)

Skriv gärna om du/ni tycker detta låter intressant eller skicka ett privat meddelande.
 
Kilimanjaro till sommaren

Hej igen!
Jag har insett att det är så tätt intill jul och att juldagarna mest troligen drabbas så jag ändrar planerna till att åka under sommaren istället. Då kostar flyget troligtvis också mindre.

Finns det några av er som också skulle vilja bestiga Kilimanjaro under sommaren?
 
höjdrädsla?

Nu var det rätt länge sedan jag var där men du väljer bort en rutt pga höjdrädsla. Som jag minns det är det enda lite brantare partiet då man ska upp på kraterkammen då det är som att klättra bland stora stenblock ("scrambling" eller vad det kallas på engelska) men inte så särskilt brant och dessutom är väl den biten gemmensam för båda rutterna. Kamvandringen kan kanske ge lite svindlande känsla om man tittar ner i kratern men även den biten är väl också gemmensam för båda rutterna.

Jag minns som sagt inte namnen men jag gick upp "baksidan" och ner normalvägen på framsidan som kommer ner till stora jippoingången.

Men jag minns inga branta partier på de nedre delarna - vi använde aldrig sele och rep på något ställe och jag kände inte att jag saknade det. Visst - är man groggy på kamvandringen kan man snubbla över kanten men det var som jag minns det oftast flera meter brett att gå på mestadels.

Eller har jag förträngt vissa minnen månne?

/Patrik, där för drygt 15 år sedan

PS Sen kan du skryta med att ha bestigit världens högsta fristående berg, 4000 höjdmeter mellan fot och topp. Världen övriga berg har andra toppar mellan sin top och dal på kortare höjdavstånd. DS
 
Hej!
Det som brukar beskrivas som brant när man bestiger Kilimanjaro är Barranco wall som finns på Machame och några till rutter. Rongairutten är den som kommer från andra sidan, då vandrar man från norr till syd- det var den jag tänkte vandra...för då slipper man Barranco wall.

Hälsningar,
Lena
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...