Hur förberedd är du?

De där streptokockerna som finns omkring oss oroar mig mycket mera än invasionen från rymden......

Bokstavlig tolkning av zombieapokalyps var inte avsett när jag angav det som exempel på scenario. Byt det mot globalt kärnvapenkrig, massiv finanskris eller något annat som man inte bara kan dra till Danmark för att undvika. Alltså, global scenario som påverkar mänskligheten under många år framöver.
 
Fotogenlampa med bränsle /stearinljus och fotogenkamin

Tändstickor /JA

Stearin- och värmeljus/ja

Ficklampa med extra batterier/ ja

Dunkar att hämta vatten i/Ja

Husapotek med det viktigaste/ja

Radio med vev och solceller /saknar

Vevladdare till mobilen/nej saknar

Extra element eller värmare/ vedpanna och fotogen

Sovsäck, filtar och varma kläder/ja

Hygienartiklar/ Ja

Campingkök och bränsle/Ja ved-gas-fotogen-kol-sprit

Mat som klarar rumstemperatur, exempelvis ris, pasts, bulgur, nötter och choklad Ja

Kontanter/ saknar (guld vore bättre det är mer säkrat för valutakollaps)

Telefonlista; ett papper med de viktigase numren nedtecknnadse. 11313 är samhällets informationsnummer vid stora olyckor och kriser/saknar

Någon som vill köpa en Kelly Kettle vedeldat friluftskök med grill?
 
Jag väntar på att amerikanerna som köat utanför walmart varje gång de fått in 22lr ska sälja ut sina så det blir rea, det finns en del som har ammunition för flera livstider. De hittade en hordare som hade ca femtusen vapen i sitt hus och garage.
 
Överleva i det sårbara samhället

Jag håller på att städa i mina överfulla bokhyllor och jag ”hittade” en bok som heter ”Överleva i det sårbara samhället” ICA bokförlag 1992-
repris från 2003 http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=80480&postcount=8

Google http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=2150 (någon, inte jag) vill ha 259 kronor för boken.

Min kyl och frys gick sönder i somras, och jag var utan kyl och frys i 10 dagar.

Jag var inte förberedd på att nästan all färsk mat blev förstörd och att vara utan mjölk, fil, juice, smör, frukt grönsaker mm i 10 dagar.

Köpte lite konserver som fiskbullar, vita böner på burk, köttbullar med gräddsås på burk, makrill på burk. Real frystorkat är jäv…salt och dyr.

Men den blev mycket snabbmat som hamburgare och kebab.

Till frukost åt jag barnmat på burk (i regel 3 burkar) och drycken blev kranvatten.
Vid den här årstiden är det nog lättare att ha färskvaror (på balkongen) även om det är mycket varmare än det brukar vara för årstiden.

Då jag råkade kvadda min fotogenlampa vid en annan städning har jag köpt 2 st gasollyktor Primus och bunkrat upp med gasol

Per
 
Under Wattsupploppen i LA var det bara de Koreanska handlarna som slapp plundring av sina butiker och lager. Helt enkelt för att de vaktade på taken av dem med laddade gevär..

MSB lär näppeligen inkludera vapen i sina listor.

Gott slut på det gamla året.
 
Lite läsning för den som undrar vad som kommer att hända i en katastrof:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/plundring-i-stormens-spar/.
seobserver sa:
Under Wattsupploppen i LA var det bara de Koreanska handlarna som slapp plundring av sina butiker och lager. Helt enkelt för att de vaktade på taken av dem med laddade gevär...
MSBs lista bör alltså inkludera vapen.
Javisst!
Men först måste vapenlagarna i Konungariket Sverige moderniseras så att licensierade jägare och prickskyttar FÅR sitta där uppe på taket med knallpåken i beredskap...
 
Jag har inte föreslagit den metoden Odd och jag hoppas ingen tillämpar den.

Precis som Patrik skrivit måste man kunna med sina redskap först och främst.

Lagarna i Sverige behöver nog inte inte ändras för att tillåta eget bruk av vapen utanför skjutbanorna och jaktmarkerna och kommer nog inte att göra det heller.

Plundring har förekommit vid flera tillfällen redan i Sverige, men av PK skäl får det bara lokal spridning.
 
NEJ! Skjutvapen kräver omdöme och utbildning.
Däremot ska polisen bevaka utrymda områden.

/Patrik, öka inte våldsspiralen

Skjutvapen är ett subset av vapen. En bra användning av vapen är avskräckning.

Plundring och rån borde inte förekomma, men det gör de. Även de som inte förberett sig behöver äta. Buset drar nytta av situationen. Utan att uppmana till något, låt mig ställa en akademisk fråga, i en större katastrofsituation, om någon vill ta dina förnödenheter och våldta din dotter, vad gör du? Frågan är svår att besvara utan att befinna sig i situationen, men bör tänkas igenom då den är en del av den större frågan vad man generellt gör i en katastrofsituation. MSBs lista är bra, men innehåller inte allt. Begreppet PK tål att upprepas.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...