Quietstove eller BernieDwag

Snor tråden.

Hur blir det med effekt och bränsleförbrukning med de här hattarna? Nu kanske inte effekt är ett problem då mitt omnifuel går bättre än induktionshällen hemma, men däremot skulle ökad förbrukning vara en dealbreaker.

EDIT: Syftar på hattarna i allmänhet, utan hänsyn till modell.

Med en passande hatt är effekten densamma, men värmeöverföring till grytan förbättras. De varma gaserna stannar längre tid under grytan så att säga.
Sjudning förbättras. Brännaren brinner stabilt vid lägre gaspådrag.
Nackdelar är högre vikt, vindkänslighet och mera förvärmning.
Bränsleförbrukningen blir ungefär densamma, förbättrad värmeöverföring vägs upp av mera förvärmning.
/John
 
Det låter som ett köp för mig :)

Så här i leveransväntans tider, hur mycket längre förvärmning snackar vi?

(Jag är för övrigt OT barnsligt stolt över morgonens bedrift att inte bränna mannagrynsgröten på omnifuelet.)
 
Så här i leveransväntans tider, hur mycket längre förvärmning snackar vi?
Jag förvärmer inget 'extra' - eller snarare:
Jag förvärmer alltid med en bräddfylld förvärmarskål med förvärmarsprit.
Det räcker för de flesta sus-(hatt)brännarsituationer (utom med diesel som bränsle) och för alla mina brus-(kopp)brännarsituationer...
/Odd
 
Jag tror den extra förvärmningen märks mer på typ en Omnifuel som körs på fotogen.
Värmeöverföringen till brännarkroppen ligger på marginalen.
Eller en Svea 123r med dåligt vindskydd. Liten förvärmningsskål och om då vinden stjäl lite av värmen.
Har man en väl tilltagen förvärmningsskål och bra vindskydd så lär man ju inte märka någon skillnad om man inte mäter temperaturen på hatten med typ en lasertermometer.
/John
 
Nu har jag fått hem brännarhattarna men har bara kunnat testa den för småköken.
Den fungerar helt utmärkt och flamman ser ut precis som på Polar300:s bilder.
Det enda jag kan anmärka på är att passformen är precis så att den inte nödvändigtvis ligger helt rätt i brännarklockan på mina kök. Något som dock neutraliseras av att hatten har fästhål för att kunna fästas med ståltråd som ändå är att rekommendera.

Den för Omnifuel har jag inte kunnat testa då köket kräver lite reparation innan det testas, dock så är passformen 100%.

Angående restprodukter från 3d-printingen så fick jag pilla bort tre sandkorn från den ena brännarhatten med en metallnål och skaka den lite för att få ut sanden vilket tog ungefär 12 sekunder vilket känns ganska acceptabelt.
 
det spar in montaget av en säkrande ståltråd över hatten.

Det finns hål/fästen i undersidan av brännarhatten där man kan fästa ståltråden och dra den nedåt genom hålen i brännarklockan för att fästa ihop det så det är både enklare och man slipper oroa sig för värmeslitaget på tråden jämfört med den gamla typen av infästning.
 
Det var ytterligt tråkigt att läsa/höra.
Jag är nog en av de två köparna; och jag har definitivt INTE gett honom någon dålig feedback!
Och, jag behöll min Dawg-A-Nova för att den fungerar UTMÄRKT med alkylatbensin i min Hiker+... Och alkylat är vad min Hiker+ tydligen gillar bäst, det är dessutom billigare än fotogen och fungerar hyfsat som förvärmningsbränsle om så krävs.

När jag läser ovanstående vill jag klargöra att BernieDawg har varit minst sagt hjälpsam och gått långt utöver vad man som kund kan förvänta sig från en leverantör. Egen instruktions-/beskrivningsvideo bl.a. så att vi bägge säkert gjorde allting exakt lika! Jag kör Hikern på bensin och är mycket nöjd med den så och med bensin så beter sig våra två Hiker+ helt lika. Att vi aldrig fick min Hiker+ att bete sig likadant som BernieDawgs Hiker+ på lysfotogen trots identiskt hanterande tolkade jag som någon skillnad i fotogenet mellan USA och här. Att det skulle varit något fel på tysthatten har aldrig föresvävat mig (mycket sannolikare är det fel på min Hiker+ isåfall), och att returnera en fullgod produkt känns för mig fel. Han har ju levererat en utmärkt vara - och sedan erbjudigt mig att få en full refund vilket jag naturligtvis tackade nej till. Det var ju jag som bad att få hit den, inte han som prackade på mig den... Då är det hela mitt ev. problem...
/Odd

Har nyss införskaffat en DaN och mindes att du hade haft problem med fotogen. Jag kör själv uteslutande på alkylatbensin, men ville såklart testa hur den gick på fotogen.

Mitt Nova (1:a generationens, om det skulle vara intressant) går inte heller bra på fotogen. Testade nyss med OKQ8s lysfotogen, och efter ett par minuter är hatten röd. Den blir det även på fullt blås (vill minnas att du upplevde problem på lågt gaspådrag).

Precis som för dig så lyser problemet med sin frånvaro vid bensindrift. Hatten blir aldrig röd på alkylatbensin.

Ville bara upplysa om att du inte är ensam om detta fenomen.
 
Problem

Jag tror problemet var med ett Hiker+, det och Omnifuel ligger lite på gränsen med fotogen även utan hatt. Novan har aldrig haft det problemet.
/John
 
Låter som underburn om hatten blir lysrör, och faktum är att det är lättare att starta en sådan om bränslet är tung med långa kolkedjor som fotogen och diesel då det oxideras och crackar tidigt, sedan innan 300 grader C, medans lättare kolväten från heptan mot som butan och propan kräver ordentligt höga temperaturer innan det självantänder.

typ av bränsle kan vara hela skillnaden mellan att det fungerar och inte fungerar.

Raka kolkedjor (paraffiner) är dom ömtåligaste och självantänder vid lägre temperaturer än kolkedjor som är grenade (som gör molekyler mer stabil) och till och med innehåller bensenringar - men hälsofaran (samt luktar mer) ökar ju mer grenade dessa är.

Att det blev så stor skillnad i BernieDawg-användandet mellan USA och Sverige trots samma moment kan helt ligga på använda fotogenet/lampolja då i Sverige vill man gärna att den skall vara så luktlös som möjligt och då blir den väldigt gärna paraffin-haltig och ger då låg självantändningstemperatur och ger lättare underburn i hattbrännare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4
The Trooper Primus eller Optimus. Kök och brännare 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...