Fjällräven - Hur bra egentligen?

Jag tycker nog att FR har kvalitetsproblem. Jag har haft två par byxor från dem, tror det var typ 5 år sedan. Båda paren höll i ungefär ett år (visserligen med mycket frekvent användning, men ändå) sedan var det hål i grenen där tyget slitis ut i nåt veck och sömmarna höll på att ge sig.

Inte OK för ett par brallor som kostat typ 1200 spänn.

Att de dessutom sög upp lika mycket vatten som vilka jeans som helst om det var lite fuktigt ute och att fickorna var fullkomligt värdelösa bidrar ju också till de inte får mina pengar igen.

Vilken modell var det?
 
Jag tycker nog att FR har kvalitetsproblem. Jag har haft två par byxor från dem, tror det var typ 5 år sedan. Båda paren höll i ungefär ett år (visserligen med mycket frekvent användning, men ändå) sedan var det hål i grenen där tyget slitis ut i nåt veck och sömmarna höll på att ge sig.

Inte OK för ett par brallor som kostat typ 1200 spänn.

Att de dessutom sög upp lika mycket vatten som vilka jeans som helst om det var lite fuktigt ute och att fickorna var fullkomligt värdelösa bidrar ju också till de inte får mina pengar igen.

Om dina byxor tog upp mer än en droppe vatten använde du för lite vax, ingen annan förklaring. Vaxet mättar tyget vilket gör att vattnet inte sugs upp. Det är en funktion, inte ett fel.

En annan högst relevant sak är väl att jämföra med hur ofta man sliter ut vanliga byxor. Slitage är något högst personligt som till mycket beror på passform (eller omvänt hur ens kropp är formad). Jag vet många som sliter ut jeans i grenen på ett år. Sist jag kollade ligger fjällrävens varumärkesmotsvarighet i jeans i ungefär samma prisklass för ett par byxor :)

Det är väl viktigt att hålla koll på vad som är märkesspecifika problem och vad som gäller hela marknaden.


Angående Numbersserien så kan jag tycka att tanken är god. En hög prissättning tvingar konsumenter att göra mer medvetna val och vårda sina kläder bättre. Och vad är så miljövänligt som minskad konsumtion? Vad jag förstått är kläderna designade för att faktiskt kunna ersätta trasiga delar som dragkedjor och till viss del vissa armar och ben. Det stora problemet med Numbersserien är nog att marknadsföringen inte varit "spot on" samt att vi är så bortskämda med att slita och slänga. Nytt går före bra.
 
@Brauer
Tja du, jag vaxade järnet vid några tillfällen för att se om jag kunde få dem lite mer vattenavstötande, men jag kan inte påstå att det hjälpte, åtminstone inte tillräckligt, och eftersom jag verkligen använde dem *jämt* (jag skojar inte, jag hade i princip inga andra byxor) så tvättades de så pass ofta (1 ggr/veckan?) att det inte var att tänka på att syssla med det.
Men hur som, vattenproblemet kan jag hålla med om att man kan betrakta som en "feature" om man vill.
Problemet var att de inte höll.

Jag har bytt till Haglöfs brallor sedan dess, och använt dem på samma sätt (konstant). Efter ett år är de fortfarande helt OK. G1000-väven är helt enkelt för ömtålig.
 
@Brauer igen
Mja, jag vet inte, jag misstänker i mitt stilla sinne att FR bara tar betalt för image med numbers-serien, och att kvalitén inte är bättre än tidigare, men nåväl, jag kan ha fel.
 
Det är ju nackdelen med flitigt användande och tvätt, att det kräver mycket underhåll i form av återvaxning. Jag hade ett par som var helt urtvättade och jag la nog 3-4 lager ordentligt med vax innan de var som i butik. Förstår att det inte är något du vill göra flera gånger i veckan :)

De gånger jag har haft möjlighet att kika på numbersanoraken så har jag noterat att väven är betydligt kraftigare än vanliga g1000. Sömmarna kan jag inte avgöra om de är bättre eller ej. Om Numbers är en stor kampanj eller långsiktig satsning får vi väl se om några år.
 
Jag kan inte motivera för mig själv att köpa några kläder från FR när jag får funktion nog från ITAB, Engelssons m fl.
Pinewood var prisvärt, men senast jag såg något därifrån var det rätt dyrt.

För tillfället har jag endast ett FR-plagg, en bomullsskjorta som nog är 10 år och helt OK.
Beträffande vaxning så måste man ju inte vaxa kläderna bara för att dom är FR. Det finns andra impregneringsmetoder som är enklare.
 
Det jag tycker är skumt med numbersserien.. den gör reklam för att kläderna är slittåliga och kan lagas om de slits eller går sönder - men det har väl alltid , i alla fall tidigare , gällt fjällrävens kläder, t ex. Greenland och de? Många är vi som har jackor från 70- och 80-talet fortfarande. Det blir lite konstigt när de introducerar ett nytt segment med 500% högre pris och har som säljargument att just de extradyra kläderna är lika bra som hela sortimentet var förr. I alla fall mellan raderna.

Det känns lite som ett underkännande av det egna varumärket.
 
Vax

Om dina byxor tog upp mer än en droppe vatten använde du för lite vax, ingen annan förklaring. Vaxet mättar tyget vilket gör att vattnet inte sugs upp. Det är en funktion, inte ett fel.

Suck! Detta vaxande. 30/60 tyg är till för slitstyrka och vindtäthet.
Ska man skydda sig mot regn är regnkläder det rätta enl min åsikt.
Sedan tål 30/60 tyg regn till och från bussen men inte längre tider.
Vaxet tar bort den förmågan att släppa ut fukt och snart är svetten där.
 
Mer vax

Jämför gärna med engelska oljerockar, de luftar lika väl som G-tex och galon, d v s alltför lite. Men det fungerar utmärkt att stå och hänga i.
Vidga vyerna och handla otroget så dels får ni vad ni vill ha, dels till en rimligare peng.
go tur
 
Oljerock

Jämför gärna med engelska oljerockar, de luftar lika väl som G-tex och galon, d v s alltför lite. Men det fungerar utmärkt att stå och hänga i.
Vidga vyerna och handla otroget så dels får ni vad ni vill ha, dels till en rimligare peng.
go tur

Jag har bara ägt en oljerock och minnet av den var svett på rygg och armar. Inget man kände första timmen men var man ute längre tid börjar det bli en rå känsla som övergick till att man började frysa.
Men jag utgår från min kropp som svettas mycket. Fram blev det inte fuktigt för det var så sällan jag stängde dragkedjan. Och denna rocken använde jag bara i stan.
 
Kronans

Jag har bara ägt en oljerock och minnet av den var svett på rygg och armar. Inget man kände första timmen men var man ute längre tid börjar det bli en rå känsla som övergick till att man började frysa.
Men jag utgår från min kropp som svettas mycket. Fram blev det inte fuktigt för det var så sällan jag stängde dragkedjan. Och denna rocken använde jag bara i stan.

Som ung när staten betalade friluftskläderna höll jag på med vax på m59 och kom fram till att möjligen kunde man ha det på nedre delen av byxor och axlar. Min kropp trivs mycketbra i m59 tyget även om jag erkänner bristerna i vissa väderlekar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.