Drömjobben?

Skulle gärna vilja hitta något jobb som innebär att man får vara ute på mycket exkursioner i naturen, gärna arbeten där man ligger i fält.

Har ni några tips på vad man kan kolla upp så fire away! Alla tips uppskattas stort. :)
 
Siriuspatrullen

Siriuspatrullen - danska millitärens hundslädenhet som patrullerar nordöstra grönland.
 
Siriuspatrullen - danska millitärens hundslädenhet som patrullerar nordöstra grönland.

Det är bara något man gör tillfälligt, du kan vara med en eller två turer sedan är det en ny besättning, men vad det verkar så finns det stationer som ligger längs rutten och som bemannas med mer permanent personal.


Drömjobbet är att pyssla med den mätteknik/mätplattformer som oceanografer, meteorologer, etc använder sig av, att kunna blanda vetenskap och högteknologi med pingvinstapling och isbjörnsbrottning.
 
Några andra intressen som du vill kombinera med natur?

På mitt jobb (teknikkonsultbolag) finns det geologer, hydrogeologer, och annat miljöfolk. De ligger ute i fält ibland så pass att de sover i husvagn för att kunna vakta utrustning osv.

Själv är jag landskapsarkitekt och det blir lite knallande i terrängen ibland, kanske någon dag per månad när man inventerar platser för projekt. Ibland mäter vi också, och då kan det bli långa dagar ute med avvägningsinstrument etc. Det blir inte övernattning, men ändå trevligare än att sitta på kontoret hela tiden. Det blir vad man gör det till. Man kan ju oftast planera jobben så man kan göra avbrott för lunch och käka sibyllakäk, men om man vill kan man ju lika gärna koka upp ute i skogen och njuta lite av rasterna. Hade jag jobbat uteslutande med mätning hade jag nog övervägt att sova ute ibland när det är långa restider som står mot en natt i det fria!

Men som sagt det finns många jobb som går att vinkla så pass att man får vara ute mycket. Bli bara inte industriarbetare, eller typ ekonom/jurist...

Skogsmästare kan jag lägga till Karolinas lista. De går omkring och inventerar skog för jämnan. Kanske inte får se de mest natursköna platserna i landet, men lite rådjursspan på morgonkvisten och liknande upplevelser hör nog till vanligheterna ändå, och det kan ju räcka!
 
mycket ledigt

Gå till sjöss! just när man jobbar är man ombord en plåtlåda (jag ialla fall). Men trots det har jag många fina marina upplevelser, av allt från valar, hammarhaj och små fiskar till diverse fåglar. Det gäller att bege sig ut på däck när man är ledig.

Men det bästa i kråksången är att oftast jobbar man ett visst antal veckor beroende på fartygstyp, sen är man ledig lika länge. På ett år blir det 6 månader jobb och 6 månader i princip total ledighet att göra vad man vill.
 
Många intressanta förslag.
Tja, jag är intresserad av väldigt mycket egentligen.
Men någonslags miljöarbete eller om man kan få med intressen som vandring, klättring eller fiske vore kul!
 
Sök ett jobb på Björnöya eller Jan Mayen i ishavet. Norges meterologiska institut söker folk en gång i halvåret för de här tjänsterna som är på ett halvår, där man ska göra observationer av himlen och skicka upp väderballonger. Jag har haft kompisar som varit på bägge ställena och det är en upplevelse! Just nu verkar det inte vara en sökperiod, men håll koll på http://met.no/Ledige_stillinger/Ledige_stillinger/

Klickar du på "Våre arbeidsteder" kan du läsa mer om björnöya och jan mayen.
 
Driva

eget företag med turridning, hundspannsturer, björnskådning älgsafari, fiskecamp.

Vargspårare åt naturvårdsverket. Viltforskning.

Bergförare. Skidlärare.

Helikopterförare.

Säsonga på skidort.

Stugfogde, fastighetsskötare, snickare.

Thure
 
Som PH jobbar man i princip ute 11 mdr om året. Hägnreparatörer har oxså mesta tiden ute. På sjön är nämnt. Liksom officer på trupp. Som Milob var v ute ca 9 mdr om året, de som körde skrivbord hade betydligt mindre tid.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.