Vax och eller fett?

Läder är ett levande material. Mår precis som trä bäst av att skötas med mer än sådant som bara lägger sig på ytan. Fett hjälper läder att inte torka ut, men för mycket gör det sladdrigt. Jag smörjer mina Jörnkängor med Jörns blandning av fett, tjära, vax ca tre gånger om året. För övrigt bara vax inför varje ny utfärd. Fungerar bra tycker jag.

För många år sedan berättade en kamrat att minkolja kunde göra lädret poröst. Det testade jag. Tog en verkligt grov bit läder och smorde in den ofta med minkolja under något år. Sedan provade jag, och kunde slita isär läderbiten med händerna. Minkolja kanske är bra en-två gånger på ett par sprillans verkligt grova Lundhagare eller dylikt för att mjuka upp dem något, men inte mer. Minkolja kommer inte i närheten av mina kängor.

Fiskarsmorningen använde jag mycket förr. Kommer inte ihåg att det var något problem med den smorningen.

Bäst resultat inför en långtur tycker jag ges om kängorna är grundade med blandningen tjära, fett, vax, och vaxade kvällen innan man sticker. Skulle vara bra att ha med lite vax ut på vandringen och bättra på det då och då, men det skippar jag.

Raskesven
 
Vax

SnoSeal http://www.atsko.com/products/waterproofing/sno-seal.html funkar bra för mina läderkängor oavsett om de är försedda med membran eller inte. Värmer kängorna i ugn 50 grader före behandling.

Fett kan vara så mycket och jag vill inte utesluta alla varianter av fett. Ullfett t ex borde kunna funka. Men jag har upplevt att fiskarsmorning gjort kängor väl sladdriga.

Malindo du är ju proffs på friluftsskor och jag antar att du kan så mycket att du inte ids skriva ner ens bråkdelen av dina kunskaper här i tråden men du kanske kan svara på detaljfrågor?

T ex är det skillnad på hur olika lädergarvningar skall underhållas? Har för mig att jag läst nånstans att vissa läderkängor mår bra av silikoninnehållande medel andra inte. Stämmer det?

Finns publicerad forskning?

Thure

PS Läder må vara ett material som ändras med tiden och med luftfuktighet och påverkan eller avsaknad av underhåll men det lever inte, det gör inte ens ytterhuden på levande människor eller djur.
 
Smörja ?!

Köpte mina första Lundhags 1982, är inne på det 3 paret nu. Har även förbrukat några par mc-stövlar (30 års hojåkande). Har uteslutande använt mig av nygammal lädersmorning och/eller fiskarsmorning, detta har fungerat utmärkt för mig. Har också använt mig av läderbalsam ett antal gånger, en mjuk gegga/pasta/kräm/smörja som är väldigt mjuk och lätt att aplicera, Rekomenderar dock de 2 förstnämnd produkterna. Läderbalsamet använder jag huvudsakligen till handskar och till mitt skinnställ. Skovård är indirekt friskvård, har man bra skor kan man gå hur långt som helst (och trampa på folk, om man skulle ha en dylik sjuk människosyn)
Knalla och putsa på nu, /Albert
 
dom kan inte ha använts mycke? jag knäckte ett par alaska på 1 år(under värnförmånen) men det borde inte vara mer mil än man gör på nästan 40 år...
Rättelse: kängorna är ganska exakt 30år! Inköpta 1978. Har inte använt just de kängorna speciellt mycket de senaste åren. Just på grund av att de är väldigt slitna. De är dock fortfarande hela och har varit mina trotjänare på många och ibland långa turer! Kanske det är dags att ställa dessa kängor i en glasmonter.
Jag respekterar dina synpunkter som baseras på dina personliga erfarenheter. Jag avtackar mig dock lösa antaganden om mig.

God tur!
 
Malindo du är ju proffs på friluftsskor och jag antar att du kan så mycket att du inte ids skriva ner ens bråkdelen av dina kunskaper här i tråden men du kanske kan svara på detaljfrågor?

T ex är det skillnad på hur olika lädergarvningar skall underhållas? Har för mig att jag läst nånstans att vissa läderkängor mår bra av silikoninnehållande medel andra inte. Stämmer det?

Finns publicerad forskning?

Kan inte pâstâ att jag ár proffs pâ smörjning, men den gyllene regeln är väl att göra det hela sà enkelt som möjligt enligt följande:

(Obs: jag talar här enbart om skor med membran, där det inte ár nödvándigt att smörja för att uppnà vattentáthet):

Behov 1: Göra lädret (och andra ytter-material i kängan, ex. Cordura) vattenavisande
Göres i allmänhet medelst produkter som lägger sig pà ytan, exempelvis spray (läder och textil) eller vax (läder). Kan i princip göras hur ofta som helst.

Behov 2: Undvika att lädret torkar ut och spricker.
Göres i allmänhet med produkter som tránger in lite grand i ládret. I samband med detta brukar i regel även en vattenavisande effekt uppnàs. Till detta anvánder jag personligen en slags skokrám speciellt utvecklad före trekking-skor, vilken ger nytt liv till lädret och gör det vattenavisande utan bieffekter som obstruering av andning eller sladdrigt láder.
Denna process bör man nog enbart göra vid behov, dvs när lädret börjar se torrt och trist ut. Frerkvensen beror alltsà pâ lädrets/garvningens kvalitet och pâ typ och frekvens an anvándande. Excesser bór som i allt annat här i livet helst undvikas. I regel bör det dock göras oftare när ládret utsatts för frekventa processer av blött-torkning-blött-torkning. En annan tumregel är att man bör aplicera smörjning efter varje tvätt med vatten/borste/eventuella rengöringsmedel.



Vad ska man anvánda till att smörja med i allmänhet? Tja, tror nog att det är bást att följa tillverkarnas ràd, samt ságs det ju att man ska undvika produkter baserade pà fett och silikon. Minkolja lär ju ocksà var en styggelse har jag hört. För mycket och fel smörjning kan i värsta fall leda till negativa bieffekter sàsom att lädret stoppas igen (slutar "andas"), blir sladdrigt och/eller poröst.

Jag repeterar att ovan gáller för kängor som inte behöver smörja láder och sömmar för att bli vattentäta, utan enbart för att hàlla länge och för att bibehàlla devattenvisande egenskaper lädret fàtt vid garvningen..

Jag repeterar igen: jag är ingen superexpert pà just detta, sà jag garanterar inte att ovan är den absoluta sanningen.
 
Jag använder mest det tidigare nämnda Snoseal om jag tycker fungerar väldigt bra. Har tidigare använt olika typer av Nikwax men fick aldrig något riktigt bra resultat med det. Mina erfaranheter av Nikwax är att det lägger sig som en hinna som snabbt nöts av, drar man handen över ytan så får man loss den som "smutskorvar".

Snoseal är ett vax som mer fungerar som fett och går in i materialet lite grand, har en mer långvarig funktion och håller lädret i god kondition utan fettets nackdelar såsom uppmjukning etc.

När det gäller att gå in kängor så är det väl bara att gå med dem. Fukt inifrån (fotsvett) och väta utfrån gör att lädret formas som det ska. Det hela kan väl snabbas på genom att man själv väter kängan innan men det är inte nödvändigt.

För att lädret ska kunna bli lite fuktigt och forma sig bättre brukar jag inte smörja in kängan förrän den har satt sig.. Det ger också hålen i sömmarna större möjligheter att svälla igen lite.
 
Tillverkarnas råd är ofta att hålla kängan snygg så lång tid som möjligt, så det är därför av ren slapphänthet det kommer med råd att spraja försiktigt med nåt skit så att de inte får "fula fläckar"
Vax är en sminkprodukt och hör inte hemma i läderkängans hårda värld.

Membranmaterial i vattentäta kängor låter väldigt motsägelsefullt må jag säga, en känga som kan ta in luft men inte vatten....det funkar nog bara kanske med regnstänk, inte med kängor som är under vatten vartannat steg...

Men jag är ju gammal, nu finns det väl USB uttag på kängorna med, så man kan tanka ner vandringsinformation som längd, vikt, puls, färdspår,mm., och info om närmsta kängkompis i skogen..;),,,

Annat var det på oljerockarnas tid, på den tiden fattade man att fett o olja håller vatten borta effektivt..det är som bortglömt.då var det bara mustacherna som man vaxade...



Tillverkarnas råd garanterar inte vattentäthet med andra ord.
Tillverkarna av läderkängor är inga experter på det här, det är gummistövelfabrikanterna då folk kommer tillbaka med gummistövlarna om de läcker in vatten, så de är tvungna att se till det.

Det är som med klockor, en del är vattentäta, en del vattenskyddade, en del vattentäta ner till 3 meter, en del till 10 meter osv....

Ska man klafsa i dyngsura kärr o liknande marker, vilket man gör i bland då man tar en kompasskurs tex, så krävs det vattentäta o inte vatten o fläckskyddade kängor.

Att se till den finessen så att det fungerar praktiskt o inte bara ute på parkeringens vattenpölar utanför sportaffären, det får man fixa själv, till slut kommer man på det som fungerar, och att kängan är sladdrig märks inte när den sitter på foten, men en del kanske förvarardem i en upplyst monter i hallen hemma, och då är det ju träligt förståss...

( tips, ställ dit ett par kungenshögparadspegelblankvaxade kängor där, och ha de du använder i en skrubb)
 
Jag har aldrig hört negativa saker om vax men däremot om fett och olja. Därför valde jag Snoseal vax till mina nya ranger som köptes in nyligen och gjorde så här:

1. Fyllde de med ljummet vatten, gick ner till tvättstugan och hämtade tvätten :), hällde ut vattnet och gick sedan en promenad på 6-7km.
Sömmarna ska svälla för att sedan dra ihop sig av detta har jag läst här på forumet, då gällde det jörnkängan. Jag tycker att det blev så och lädret har format sig efter foten. Den här effekten uppstår säkert annars också efter långvarig användning.

2. Lät de torka och smörjde sedan in med Mycket vax. Ställde de sedan på ugnsluckan när ugnen var igång på låg värme och vände på de så fort vaxet smällt.

Har inte varit på någon vandring med de än men några fisketurer har det blivit. På dessa har de varit 100% vattentäta!
Dock behöver de allt gås in mer innan de blir riktigt bra i mitt tycke.

ps. Jag kommer förmodligen smörja in de med någon sorts olja eller dylikt om de visar tecken på att torka ut i lädret.
 
Intressant tråd. Hade hoppats på ett entydigt svar, men det verkar finnas olika uppfattningar.

Jag har haft mina Lundhags Professional sen 2005 och har gått över 100 mil på jakt och vandringar. Jag har enbart använt hårdvax från Nikvax utan problem med läckage eller att lädret blivit uttorkat. Ser jag att lädret börjar torka ut är jag dock villig att prova något som tränger in mer än hårdwax.
 
Senast ändrad:
Bivax
lösningsmedel är aldrig bra men underlättar insmorningen. Vill man ha det vattentätt kan man pensla på smält bivax och värma in försiktigt. Mättar man lädret med bivax blir det stenhårt och sprött. För att hålla lädret mjukt behövs fett så lite fett och vax är inte fel.

Jag har gjort vattentäta vattenflaskor i bivaxmättat läder. De håller vatten ett par dagar iallafall.

Snow-seal tycker jag funkar fint men luktar lite mycket lösningsmedel.

Bivax med lite sältran kör jag på pilbågar, sniderier och skor...

Bivax med terpentin på medeltidstält

bivax på sånt som skall bli vattentätt

vax med fett (ister, sältran, olivolja) på saker som skall vara smidiga så som handskar
fårtalg/ lanolin på naturliga rep som skall vara vattentäta
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
schweingaard Tjärs i skofett eller vax Kläder 2
Sverker G Skovård. Vilket vax? Kläder 3
hannulan Vax - hur ofta Kläder 1
Daddy Vax på nubuckkängor - hjälp! Kläder 7
Staffan Andersson FJ vax till bomullskläder Kläder 12
fjälltokig Ta bort vax från kängor? Kläder 7
Aknot Lundhags fett, vax och tjära-blandning Kläder 4
maths grönlands vax Kläder 2
VAX ! Inpregnering av Meindel Taiga Kläder 8
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.