Ultimata överlevnadskniven

Phenomenalt, "experten" sätter sitt namn på en kniv utan möjlighet till fullt arbetsmoment, inte undra på att han letar vidare. Ett sånt magplask.......;-)
 
Enligt min åsikt så äger Bear Grylls-kniven några viktiga detaljer som gör den klart olämplig som överlevnadskniv, trots reklamens upphypade ton.

För det första så har man valt ett stål som visserligen är utmärkt i samband med jakt-/fiskeknivar men rejält underlägset de flesta vanliga kolstålstyper i samband med "överlevnadsknivar". En viktig faktor är nämligen att stålet är slagsegt och eggstabilt. Så är knappast fallet med CPM 154 CM jämför med vilket konventionellt kolstål som helst.

Nästa tillkortakommande är enligt min åsikt själva slipfasen. Om jag tolkar bilden rätt så är bladet skålslipat. Återigen, den här slipfasen är alldeles utmärkt i samband med jaktknivar men absolut inte på sin plats på en överlevnadskniv. Här krävs det en robustare slipfas som t ex en fullt flatslipad-, nordisk- eller konvex sådan.

I kombination med det tidigare nämnda stålet (CPM 154 CM) så är det en gåta hur man har kommit fram till den här kombinationen. Vi har alltså en kniv med en mycket tunn slipfas i ett stål som är känt för sitt mycket fina nötningsmotstånd men som inte är slagsegt eller eggstabilt jämfört med ett kolstål. Hur har man tänkt?!? Enligt min åsikt så är bladet dessutom för brett och för kort.

Slidan är tillverkad i läder, vilket är snyggt men på en "överlevnadskniv" inte lika praktiskt som en kydexslida som motar bort fukt, är inte känsligt för temperatur (krymper och utvidgas inte), tål omild behandling och ger möjlighet till multipla bärsätt med diverse personlig utformning (tändstål, ficklampor osv).

Avslutningsvis. Kniven är våldsamt dyr jämfört med många konkurrenter (bl a Bark River, Fehrman, RAT Company, Becker, Ontario eller för den delen många av våra moror). Faktum är att jag hade valt en M95 Peltonen precis varje sekund av mitt liv före en Bear Grylls-kniv ;).

~Paul~
 
Vad säger det egentligen Patric?

Hur många instruktörer har du träffat? Och hur många har du inte träffat?

Sen får dom, du, DePaul och den där Bear killen ha vilken kniv dom vill.

Uffe
 
De överlevnadsinstruktörer jag stött på hade alla Mora som en stor favorit. De kurskamrater och instruktörer som jag och några till gav Nusnäs till, blev alla utan undantag mycket nöjda.
Samtliga gillade skaft och stål, funkis utan något lull lull.
 
Hur många instruktörer har du träffat? Och hur många har du inte träffat?

Sen får dom, du, DePaul och den där Bear killen ha vilken kniv dom vill.

Uffe

mitt underlag baseras på hur många jag träffat, hur många jag inte träffat är inte intressant för mig.. om 9/10 gillar mora så anser jag att det finns ett underlag.
 
Hur många instruktörer har du träffat? Och hur många har du inte träffat?

Sen får dom, du, DePaul och den där Bear killen ha vilken kniv dom vill.

Uffe

Jag har träffat överlevnadsinstruktörer från Australien till norra Sverige och än så länge så är det sällan kniven som är viktigast samtalsämnet. Men bästa kommentaren fick jag av Bob Cooper när han sen en kväll framför elden då alla började diskutera bästa kniven då han lutar sig mot mig och drar upp sin pyttelilla Victorinox och säger "This is all I need" och skrattar. Desto intressantare kanske kan vara att folk som slöjdar och inte skär slanor hela dagarna så gott som alltid använder mora kniven eller en handgjord variant som ser ut som en lyxig mora.

Humor är viktigare än knivar när det gäller överlevnadsinstruktörer och väldigt vanligt bland dem =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...