Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!!

Ang Primus vindskydd

Som tur är läser tillverkarna Utsidans forum. Dessutom vet de vart de ska vända sig när de har nåt nytt att komma med. ;)

Primus-vindskydd för toppmonterade brännare

(För den som inte orkar klicka på länken handlar det om att Primus nästa vår kommer med ett vindskydd som väger 60 gram och ska funka på de flesta toppmonterade brännare.)

foto_primus734670-796521.jpg


Förstår inte vad det är man skall bli exhalterad över? Skyddet slutar ju en bit nedanför botten på kastrullen så effekten blir därefter! Förstår inte heller hur Primus kan nöja sig med att spotta ut den ena halvfärdiga/halvdåliga lösningen efter den andra? En bit ungsfolie/pajform ger tio ggr bättre skydd, pris OCH lägre vikt...:(
 
ETAt med skyddet som går en bit upp funkar i alla fall kanon! Jag har fälttestat i över två veckor både i Sarek och på ripjakt. Mycket nöjd att hela kalaset går ner i literskastrullen också. Alltså: en 230 grams tub, vindskydd, torkduk, brännare i skyddspåse och en plastpåse med en disksvamp och en liten burk diskmedel. Det enda som inte ryms är Primus fotstöd.

L_Primus_Fotstod.jpg


OBS!
Vad gäller fotstöden så finns det numer två varianter. Ett där artikelnumret slutar på noll för gamla Primus Power Gas flaskor. De flaskorna är någon millimeter större än de nya som görs i Korea (om jag kommer ihåg rätt). Kör man en ny flaska, kolla att den är tillverkad i Asien, så är det alltså de nya mindre stödet med artikelnummer som slutar på 1 som passar. Jag trodde att jag blivit galen när två nya stöd jag köpte inom 1½ månad satt jättelöst på Primus egna flaskor. Det var alltså gammalt stöd till ny flaska som inte funkar, eller sitter säkert i alla fall. Artikelnumret står inte på varken nya eller gamla stöd så testa innan ni går ut.

Primus var snälla och skickade mig ett nytt stöd utan kostnad så jag slapp lägga ut 59 spänn en tredje gång på kort tid.
 
Väcker denna gamla tråden till liv... (lite tråd arkeologi)

Jag använder detta Vindskyddet till mitt Primus Express Ti kök utan några som helst problem. Vikten är inga större problem trots att det väger en hel del... och vill man kan man verkligen spara mycket vikt genom att göra ett enkelt eget vindskydd av någon typ av aluminiumfolie.



Mvh troswe
 

Bilagor

  • primus-expressstove-ti-copy.jpg
    primus-expressstove-ti-copy.jpg
    76.9 KB · Visningar: 793
Tråden känns gammal, det finns flera nyare där Utsidan-medlemmarnas kunskap och "produktutveckling" kommit lite längre. T ex den här (många bra resonemang, länkar etc).
Kanske bättre att fortsätta i någon av dessa.
 
Cykelekrar och tyg som även läar kastrullen funkar bra. Cykelekrarna är bara trädde genom tyget och sticks ner i marken.
Inga kylproblem på kanistern.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...