Ny äventyrssport påhittad, äventyrssimning!

Låter lite knasigt att bogsera en hel kajak.. Hyfsat vindfång också, den kan nog dra simmaren åt fel håll om det friskar i. Då kan man lika gärna paddla i kajaken?

Har läst om folk som simmat väldigt långa sträckor mellan ögrupper i varma hav, typ "island hopping", och då har bogserat en liten surfbräda som fått bära utrustningen. kan vara bra att ligga och vila på också vid behov.
Surfbräda "is the shit", att jag inte tänkte på det? Nu har jag ju ingen så det får bli nåt annat och en till hälften vattenfylld kajak simmar man med i 10 m/sek. och minst enmetersvågor 2 km. det testade jag i somras "bara för att". Det är intressant att testa var gränsen går under kontrollerade former, som det var vid tillfället. (Följebåt modell större )
 
Och så blev det isbrytning också,,,,,,,

I söndags gav jag mig ut på en tripp och botaniserade lite bland småsjöarna och följde vattendraget uppströms och vattnet går faktiskt öppet bitvis så det blev allsidig motion, både vandring och simning omväxlande. Min stackars kassa rygg älskade den träningen så fast jag ägnat flera dar åt att skotta snö och skotta tak har inte ryggen ens börjat protestera.

Dock börjar det frysa till överallt så nu blir det havet som gäller och Bråviken är närmast. Nån som ska med på lite "fikasimning"?
 
Jag funderade spotant på äventyrssimmning när jag backpackade genom Amalfikusten i Italien i sommras! Kusten är helt jävla magisk, lite som om man skulle tagit alperna och krympt dom lite och skickat ner dom i havet så bara 800 meter sticker upp, ett fantastiskt landskap som är brant och extremt men samtidigt grönt och fint, mitt i medelhavet med sluttningar mot söder på vulkanisk jord, här växer det! Utsikten förändras totalt efter varje krök..
2ivma0g.jpg


Här även med Nutella snack and drink, grissini nutella och apelsinsaft, ett fantastiskt mellanmål.
Självklart finns det folk där men som sagt, mycket är otillgängligt så nog finns det chans till en egen strang..

Kusten är makalös, med fina stränder som inte går att ta sig till från land, tänk en liten 25 meter bred strand med vertikala klippväggar runt om, 20 meter upp där vägen snirklar sig förbi..
Deep water soloing måste vara hur möjligt som helst!

Tyvär blev det ingen äventyrssimmning pga brist på utrustning osv men.. Sugen var jag!
Men då tänkte jag mig mer ett upplägg med speedos/kort våtdräkt, snorkel cyklop simfötter, drybag till allt som ska med som man släpar efter sig på nått magiskt sätt, och kanske undervattenshus till kameran.

Det var min vision!
 
Att simmande och vandrande ta sig fram genom ett sjö och kanalsystem och upptäcka allt som "vanliga" människor aldrig får se. Jag tar mig ju själv fram genom obanad terräng, träskmark, skogssjöar och åar och att göra en sån resa är så rogivande men samtidigt mycket spännande.

Förra veckan var jag ute i skärgården och dels simmade-undervattensscotrade mellan öarna och dels vandrade-simmade-uvscotrade längs en strand som innehöll både klippor, gamla fort och sandstränder.

En riktig höjdare var när jag plötsligt steg upp ur vattnet, gick över en ö och sen försvann ner i vattnet igen och var borta. Den stackars seglarfamiljen som ankrat i viken trodde nog dom såg i syner.


Jag använder torrdräkt med tunt underställ nu på sommaren och med det understället så kan man övernatta i havet utan att frysa det minsta.


Visst får man se allt från ett annat håll då man simmar, jag har varit med och åkt en del flotte hemmavid och man fick se allt från ett annat håll verkligen, nu vet man hur trakterna ser ut från vattnet, men tro hur det skulle kännas att komma simmandes, samma väg,.....kanske nått att prova.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...