Asfalterade banvallar i Halland och västra Götaland.

Svenljunga-Månstad på bilväg

körde jag den 13:e juli i samband med att jag avverkade Falkenberg-Ulricehamn vilket blev ca 15 mil på en dag. Det är asfalterat sydvästvart från Månstad mot Limmared. Vägen från Svenljunga till Månstad är rätt trevlig med gles biltrafik och bra asfaltkvalitet speciellt halvan närmast Månstad. Roligt att ha fått köra på banvallen från Månstad till Ulricehamn. Kan verkligen rekommendera ni som inte kört där att tillbringa en eller flera dagar i området.

Även Falkenberg har fått en kortare asfalterad banvall i och med att västkustbanan numera går öster om Falkenbergs centrum. Men det är bara några kilometer mellan Slätten och Laxbutiken vid Heberg.

Thure
 
Falköping-Ulricehamn

Den här tråden har ju pågått ett tag, så jag uppdaterar med en kort rapport om dagens tur från Falköping till Ulricehamn. Hela sträckan är nu asfalterad, för något / några år sedan fattades en bit innan Falköping vill jag minnas. Kvaliteten är något varierande, men het ok med 100 mm’s hjul. Mellan Dalum och Timmele (tror jag) var det nylagt, helt suveränt. Utgick från Falköpings resecentrum. Finns ingen vägvisning därifrån, men om man följer cykelbanorna som går längs vägen på östra sidan om järnvägen söderut kommer man efter några km till en skylt som visar vägen till Ulricehamn. Ett tips är att hålla lite koll på markeringarna när man åker igenom samhällena (speciellt Slutarp / Kinnarp, eftersom dom är små och sitter inte alltid tydligt.
Tog bussen tillbaka till Falköping, dom går ca en gång i timmen på em och bussen som går till Falköping från Ulricehamn utgår ifrån Tranemo, dit leden fortsätter (ca 34 km), så vill man bara åka i en riktning fungerar det utmärkt.
 
Jag åker mycket på banvallarna runt Ulricehamn. I nuläget tycker jag att de bitvis är i mycket dåligt skick. Mycket tjälskador och en aning smala. För att kunna njuta fullt ut av inlinesåkning skulle jag gärna se att banvallen breddades. Som nybörjare är väl bredden OK men när man lärt sig åka lite bättre vill man gärna kunna ta ut "skären" mera.

Jag tycker att kommunerna här i trakten borde gå samman för att finansiera en rejäl upprustning av banvallarna. Satsningen borde innefatta, förutom själva kvalitén på underlaget, rast- och badplatser, grillstugor/platser (gärna kompletterat med huggen ved) mm. Jag hoppas att ansvariga har insett/inser vilka unika möjligheter som finns och rimligtvis borde här finnas stora pengar att tjäna på turism av olika slag. Inte minst så tycker jag att den nya satsningen på Lassalyckan kräver möjligheter till alternativa träningsformer för de som satsar hårt på ex. längdåkning och då utgör banvallen ett utmärkt alternativ. En ordentlig satsning borde kunna locka både danskar och tyskar mm. Kanske finns det möjlighet att ansöka om EU-bidrag???
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
asfalterade sträckor på Banvallsleden Inlines 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...