• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sällskap sökes . Vandra camino de Santiago

Hej ,

Söker sällskap men även all matnyttig information om camino de Santiago. Jag kommer vandra denna sträckan sep - oktober.

Är egenföretagare och har jobbat alldeles för mycket det senaste året. Satt mig själv åt sidan och förlorat mig själv totalt. Behöver hitta mig själv igen och jag tror att detta kan vara lösningen 😉.


Vill även ha feedback från alla ni som vandrat denna sträcka. Hur era reaktioner och reflektioner är och var.
 
Hej Curt

Hej Curt jag har tänkt mig att starta i St Jean Pied de Port. och gå hela leden till slutet i el camino.

tack för länk tipset Curt !
 
Två ggr förut

Jag har vandrat caminon 2010 (Camino Fatima/Portugues: Compostela-Porto) och 2015 (Camino del Norte: Oviedo-Finisterre), så jag kan väl en del. Jag gissar att du ska vandra Francés, som jag faktiskt inte satt fot på, med undantag för de sista tio milen eller så :)

Först av allt, John Brierleys böcker är otroligt populära guider för Caminon, så börja med att skaffa den skulle jag säga. Framför allt finns mycket information om härbärgen och sevärdheter, men även kartor och annat matnyttigt. Här har du hans guide för den franska vägen: Adlibris

Nedan kommer lite alla möjliga tips, baserat på vad jag lärt mig från mina upplevelser (och misstag) under mina caminos:
1. Caminon är inte en vandring i vild natur. Skippa tält, liggunderlag, stormkök et cetera. Ta med en sommarsovsäck, kanske ett litet sittunderlag om du vill sitta på marken någon gång. Vatten går åt som bara den, så ha utrymme för det.
2. Jag rekommenderar gåstavar. Behöver inte vara de dyraste, men de är sköna att ha. Mina caminos har varit en hel del på asfalt, och det sliter på kroppen. Camino-upplevelsen hänger på hur dina fötter mår.
3. Siestan finns där av en anledning. Vi tog för vana att gå upp före soluppgången för att komma en bit innan det blev varmt. När vi vandrade blev det mer än 30 grader på sina ställen och jag fick till exempel stora problem med vätskebalansen.
4. Den franska vägen är den populäraste, så du kommer inte att känna dig ensam. Det kommer med största säkerhet finnas alla sorters bekvämligheter du kan tänka dig, som apotek och vad som helst. De sista tio milen är vanligtvis proppade med folk, eftersom det är de milen man måste gå om man vill få sitt certifikat i Santiago sedan.
5. Skaffa ett pilgrimspass. Det är ett häfte där du får dina stämplar (kan fås i kyrkor och härbärgen), och beviset på att du är pilgrim. De borde gå att få i Pied de Port. Se till att få det stämplat så mycket du kan, om inte annat för att det är det absolut finaste minnet från hela resan.
6. Certifikatet är ett pilgrimsbevis du kan få i Santiago de Compostela. Då tittar de att du har stämplar från härbärgena på de sista tio milen. Det är inte nödvändigt men kan vara kul. Vi fick inte våra certifikat eftersom vi tog taxi en sträcka pga min kompis dåliga knän. Då gick vi vidare till Finisterre där vi fick ett certifikat som var så fint att jag hängt upp mitt på väggen.
7. Härbärgena under de sista tio milen är vanligtvis knökfulla under högsäsong. Det kan vara värt att komma dit riktigt tidigt för att få en bra plats i kön, alternativt förhandsboka där det går eller bara ta hotell där det finns.
8. Härbärgen drivs ofta i privat regi eller av "kommunen". De privata är generellt dyrare men bättre, de kommunala är billigare/gratis och ofta lite enklare. Alla har sängar, ofta med kudde och engångslakan/-örngott för att förhindra spridning av vägglöss. Nästan alla har tvättmöjligheter, ett kök som kan användas för matlagning, och dusch. Francés borde ha bättre standard generellt, så du kan nog förvänta dig rinnande varmvatten överallt. På Norte var det en chansning år 2010, men Fatima/Portugues hade riktigt hög standard 2015.
9. Där vi har gått har alla boende varit supersnälla och hjälpsamma. Verkligen! Vi har fått skjuts, mat, vägledning, allt möjligt.
10. Ilskna vakthundar är ett problem. I mindre byar har varenda jävel en vakthund och jäklar vad det skälls när man passerar. Vi blev aldrig attackerade, men lösa vakthundar som följer en genom byn är ett äventyr i sig...
11. Ta med öronproppar. Flera par. Folk snarkar.
12. Spanien har inte lika utbyggt med korthantering, men det finns bankomater i varenda hörn. Dina största utgifter blir boende och mat, framför allt mat. Min rekommendation är att du testar de lokala köken så mycket du bara kan, det är också en del av upplevelsen.
13. Ta med dig det Europeiska sjukförsäkringskortet. Går det åt helskotta och du behöver sjukvård så visar du bara upp det, så ska du inte behöva betala något eller endast mycket lite.
14. Planera inte så mycket i förväg. Ta dagen som den kommer, njut av alla fantastiska upplevelser. Besök kyrkorna bara för att de är vackra.
15. Ett bra boende i Santiago de Compostela är Seminario Menor. Det är en skitstor byggnad en liten bit utanför tätorten. Det kostar ungefär 12,5 euro per natt och du kan bo där flera nätter vad jag minns. De flesta kommunala härbärgen godtar bara en natt, om du inte är sjuk då. Menor har en liten matbutik längst ner i källaren, ett kök och schyssta duschar.
16. Om du får tid över, gå till Finisterre (9 mil) och se solnedgången där. Det går bussar därifrån som du kan ta dig hem med.

Det är allt jag kan komma på på rak arm. Jag svarar gärna om du har några frågor! Jag har som sagt inte gått Francés med undantag för de tio sista milen, men Camino-upplägget är detsamma överallt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
johnliungman Sällskap för road trip Gällivare-Tromsö sökes! Reskompis 0
Luffarn GRÖNLAND - sällskap sökes! Reskompis 5
Denise_H Sällskap Jämtlandstriangeln v. 34 nybörjare Reskompis 4
ålänning Sällskap på livsresan Reskompis 0
erikgar Sällskap i Falun/Dalarna till alla möjliga friluftsaktiviteter Reskompis 0
BACKPACKERMAN Reskompis o Vandrings sällskap Reskompis 0
biznis Sällskap norrut Reskompis 0
lennart80 Vandring sällskap. Reskompis 3
Essa NZ i februari/mars - sällskap? Reskompis 0
Erik Lindfors Söker sällskap för ett kortare äventyr 13-18 augusti Reskompis 1
shusplash Sällskap ut i naturen Reskompis 1
mkinnunen Sällskap till (foto)vandringar och (foto)utflykter? Reskompis 8
kanis Sällskap fjällvandring cirka vecka 28-32? Reskompis 14
fosvald Sällskap till Løbetur v. 36 2014 ? Reskompis 0
Svante S Nybliven pensionär med hund önskar sällskap på fjällvandringen efter den 18 augusti Reskompis 1
Loijzan sällskap minitur Reskompis 1
Nattkryp Sällskap längs vägen? Cykla Gävle-Amsterdam Reskompis 3
Atli Sällskap Kibbutz Reskompis 0
tröttast Mor o dotter vill ha kort cykelsemester i sommar, gärna med sällskap, Reskompis 0
Firedance Sällskap till Kebnekaise i sommar? Reskompis 1
zimallawke Fjällfest 2008-sällskap Reskompis 0
JonathanW Sällskap på vintertälttur i februari Reskompis 9
MagnusXl Sällskap till Fjällvandring v 32-33 Reskompis 0
chrtur Aktivitets-sällskap i alperna? Reskompis 0
pelleplutt1 2 tjejer vill ha sällskap på söderåsen till helgen! Reskompis 11
Kristian24 Sällskap Reskompis 0
Johanna81 Sällskap till Åre Reskompis 0
AT Kanske lite sällskap!? Reskompis 0
Sällskap hela/halva kungsled i påsk Reskompis 2
Sällskap för toppbestigning av Sarektjåkkå 30/8-1/9 Reskompis 0
LUKA Vandringkompis sökes till Rago NP/Norge V. 38! Reskompis 0
Thunder91 Vandringskompis sökes Reskompis 0
Okarappp Äventyrliga barn sökes Reskompis 1
spass äventyrlig tjej sökes Reskompis 1
Vandraren76 Friluftssällskap sökes i södra Dalarna. Reskompis 0
Malle_27 Äventyr/vandrings kompis sökes runt Trondheim trakterna:D Reskompis 2
Anorb Sökes tursällskap inför sommaren 2015, Åre med omnejd. Reskompis 0
Petri Niemelä resa 14/4 - 1/5, förslag/medföljare sökes Reskompis 0
madir Äventyrliga friluftskompisar sökes! Reskompis 7
De kan du va själv Spätta eller tjej med egen MC sökes Reskompis 0
rhizome Fjällvandringskompis sökes Reskompis 3
Martin81 cool ÄÄventyrligt resesällskap Australien sökes:) Reskompis 0
alexandre Topptur partner sökes / 1 vecka i Alperna mot 1 i fjället? Reskompis 1
gabriella_gall RESEKOMPIS SÖKES santiago de chile 08/09 Reskompis 0
avslutat31783 Resesällskap sökes åt ena hållet, Norrlandståget mellan Juli 24-31 eller Aug 4-31 Reskompis 22
tinab66 Vandringskompis sökes för 4-kanten klassikern i Sylarna Augusti-08 Reskompis 0
De kan du va själv Spätta eller tjej med egen MC sökes Reskompis 0
Sten_GBG Paddelkompis till norska fjordar w30 sökes akut!!! Reskompis 2
De kan du va själv Spätta för Alpkörning Sökes! Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...