Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tvärtom. Axis är känt för att vara ytterst smidigt och förhållandevis problemfritt. Det är bara Omegaringen som egentligen kan gå sönder.

Jag tror snarare att det hänger på små skillnader i den övriga konstruktionen, som ju skiljer sig från modell till modell. Knepigt, hur som helst ;).

~Paul~

Aha jag förstår, Ja när dom funkar så är dom verkligen smidiga o fina i gången.

Hm ja, antagligen så är det så.

Seved
 
Vi har ju haft uppe Crucible CPM 15V tidigare dock utan att ange den kemiska sammansättningen.

Vad tror du om det här Seved ;):

Kol: 3.40% (!)
Mangan: 0.50%
Kisel: 0.90%
Krom: 5.25%
Vanadin: 14.50% (!!)
Molybden: 1.30%

~Paul~
 
Vi har ju haft uppe Crucible CPM 15V tidigare dock utan att ange den kemiska sammansättningen.

Vad tror du om det här Seved ;):

Kol: 3.40% (!)
Mangan: 0.50%
Kisel: 0.90%
Krom: 5.25%
Vanadin: 14.50% (!!)
Molybden: 1.30%

~Paul~

Oj oj oj vad kol ha ha det där du, Måste komma upp i snabb ståls klass. O vanadinet, är nog fn det mesta jag sett. Måste kolla hur mycket det är i vanadis 4.

Seved
 
Oj oj oj vad kol ha ha det där du, Måste komma upp i snabb ståls klass. O vanadinet, är nog fn det mesta jag sett. Måste kolla hur mycket det är i vanadis 4.

Seved
Vanadis 4:

Kol: 1.5
Krom: 8.0
Molybden: 1.5
Vanadin: 4.0
Mangan: 0.4

Inte alls lika extrema siffror, med andra ord. Dock ändå ett mycket potent stål.

Vanadis 4 Extra:

Kol: 1.4
Krom: 4.7
Molybden: 3.5
Vanadin: 3.7
Mangan: 0.4

Vanadis 4 Extra är mycket likt Vanadis 4, dock har inte lika mycket krom, ungefär samma andel Vanadin och mer Molybden. Vanadis 4 har trots den större andelen krom något mindre motstånd mot abrasiv nötning eftersom M och V inte kommer lika mycket till sin rätt eftersom kromet binds upp i avsevärt högre grad än både M och V.

Faktum är att den lägre andelen krom i Vanadis Extra är den stora fördelen med Vanadis Extra eftersom inte lika mycket krom blir uppbundet och M och V kan därför spela en större roll. Både M och V är ju avsevärt hårdare än Cr och därför är Vanadis 4 Extra slitstarkare än Vanadis 4 (om värmebehandlingen är optimalt utförd).

Här är en kniv som jag burit på mig de senaste dagarna. Det är en Wenger Evolution i ministorlek. Kniven är bara några cm stor och lätt. Trots det har den nästan allt man behöver. Det enda jag saknar är en sax. Tack Ola för den lilla behändiga skapelsen! ;)
 

Bilagor

  • Min Wenger 10.814 Evolution.jpg
    Min Wenger 10.814 Evolution.jpg
    29.8 KB · Visningar: 601
  • Min Wenger 10.814 Evolution, 3.jpg
    Min Wenger 10.814 Evolution, 3.jpg
    77.6 KB · Visningar: 629
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 643
Har varit nära att slå till på Wengers småknivar, men det är just saxen jag använder mest. Min Rambler är perfekt tycker jag. Köpte inte du också en sån för ett tag sedan Paul?
 
Har varit nära att slå till på Wengers småknivar, men det är just saxen jag använder mest. Min Rambler är perfekt tycker jag. Köpte inte du också en sån för ett tag sedan Paul?
Trodde jag hade en Rambler men hittar den inte varken i min lista över samlarknivar eller i hemmet. Jag börjar ha dålig koll :(. Trodde nämligen att jag efter ditt tips hade köpt den!! Den är jättefin!

Jag hade kanske saknat saxen ännu mer om det inte vore så att jag alltid bär omkring en L-man Micra på nyckelknippan. Den har som bekant en mycket fin sax.

Använder du din Rambler mycket? Hur känns den? Inte som en leksak väl??

~Paul~
 
Aj aj, kan det verkligen vara så att du har för många knivar liggandes?! Grundpelaren i den här rörelsen är väl ändå att det ska vara en omöjlighet :)
Ramblern hänger på nyckelknippan och tandpetare och sax är nog det jag använder mest, jobbet kräver korta naglar. Egentligen så skulle nog Classic SD vara nog, men de där få tillfällena man behöver öppnare och stjärnskruv gör ramblern motiverad. Go kvalitet också, och lite mer substans än classic sd. I jackfickan ligger fortfarande kusinen Compact. Lysande 2 EDC, för mina behov.

/M
 
Man är lite glömsk ibland. Får skylla på åldern ;).

Det är en bra kombo du har där. Jag skall också testa lite olika kombinationer framledes för att få fram den ultimata dynamiska duon
knife.gif


Idag har det som sagt varit den lilla Wengern. I morgon funderar jag på en kombination bestående av Benchmade 530 och L-man Juice. Skall ut på picnic/grillning :).

~Paul~
 
Fin den där 530:an. Jag har en Juice S2, mycket större än så går knappt om man ska den i fickan. Bra verktyg det, trots saxen lämnar lite att önska på mitt ex och att mejslarna är lite väl mjuka.
Fint med picnic, samma planer här faktiskt. Man får passa på så länge vädret är så här ju.

Quick, to the Knife-mobile!

/M
 
Fin den där 530:an. Jag har en Juice S2, mycket större än så går knappt om man ska den i fickan. Bra verktyg det, trots saxen lämnar lite att önska på mitt ex och att mejslarna är lite väl mjuka.
Fint med picnic, samma planer här faktiskt. Man får passa på så länge vädret är så här ju.

Quick, to the Knife-mobile!

/M
Som tur är så kör jag inte så ofta med tunga grejer, så de mjuka verktygen är inget problem för min del :).

Ja, precis. Sämre väder är tydligen på ankommande :(.

~Paul~
 
Den nya Spyderco Centofante till minne av dess designer är faktiskt inte så dum. Stålet är VG-10, greppet är i titan och glasfiber och slipfasen är exemplariskt utformad med egg ända ned till handtaget.

Det enda som kanske stör mig något är att Spyderco i vanlig ordning har lagt på en 30 g sammanlagd eggvinkel. Synd eftersom VG-10 stål avsevärt snävare vinklar och i samband med ett fullt flatslipat blad så skriver kniven efter en mer uttunnad egg.
 

Bilagor

  • Spydie Centofante Commemorative.JPG
    Spydie Centofante Commemorative.JPG
    114.5 KB · Visningar: 552
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 597
Återigen får jag hålla med dig. Den där är riktigt fin. Det raka greppet, avsaknad av ricasso/choil och det flatslipade bladet gör den estetiskt tilltalande och kanske framförallt så ser den funktionell ut! Delar ju lite attributer med Nilakkan på det viset. Det var en kandidat när jag nyligen beställde min tk4 och PXL WH. Nu var jag framförallt ute efter två rejäla bruksfällisar, så det blev inget med det. Men jag skulle väldigt gärna ha den till samling eller som edc utanför skogen. Är det din kniv på bilden eller, stort grattis i sådant fall!

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.