Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fina bra knivar det där. Vad har du WM1 till? Lite nyfiken då jag själv köpte en för länge sedan som jag fortfarande inte börjat använda.
Ja, Mororna är suveräna men man kan med gott samverka ge dem lite kydex eller läder. Jag köpte nitar på bla Nordell men ska man bara ha några få så blir det ju orimligt. Du har ingen slöjdbutik i närheten att kolla i? De som säljer läder har ofta mycket nitar. Jag har nog inga som uppfyller dina krav, annars kunde du fått några.

/M
Använder nog WM1:an på samma sätt som F1 fast kanske mer då jag inte planerat att vara ute och göra upp eld och liknande. En skogskniv man alltid kan ha med sig.
 
Vad tycker du om den lilla kanten precis där urgröpning för ett finger eller två börjar på greppets undersida? Den skaver liksom in i min hand på ett obekvämt sätt. Inbillar mig att täljning t ex inte blir behagligt. Något du märkt av?

/M
 
Mina favoriter. Moran håller på att få en kydexsslida, ska dit med lite öljetter (någon som vet var man köper några få öljetter som klarar 5 mm tjockt?).

Har du testat att maila till Slöjddetaljer? De brukar ha en massa öljetter i olika dimensioner.

Mycket fina knivar! WM1 är en tuff liten rackare. Har en sådan i det gamla utförandet med flatslipat, belagt blad i VG-10. Är mycket nöjde med den. Har använt den i samband med jakt och fiske, samt enklare camping-matlagning. Funkar kanon!

~Paul~
 
På senare tid har jag kört med endast en kniv som vardagskniv, nämligen en Benchmade 707 Sequel, 154CM. Jag har tunnat ut eggen något för att få bladet mer skäreffektivt.

Handtaget är i anodiserat aluminium. Personligen skulle jag föredra G-10 men trots det befinner sig kniven i stort sett ständigt i min skjort-bröstficka.
 

Bilagor

  • Min Benchmade 707 Sequel, 154CM.jpg
    Min Benchmade 707 Sequel, 154CM.jpg
    62.1 KB · Visningar: 705
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 708
På senare tid har jag kört med endast en kniv som vardagskniv, nämligen en Benchmade 707 Sequel, 154CM. Jag har tunnat ut eggen något för att få bladet mer skäreffektivt.

Handtaget är i anodiserat aluminium. Personligen skulle jag föredra G-10 men trots det befinner sig kniven i stort sett ständigt i min skjort-bröstficka.

En riktig gulle plutt :D . Håller med om G10 :)

Seved
 
En riktig gulle plutt :D . Håller med om G10 :)

Seved
Precis. Fattar inte varför man envisas med aluminium. Det är mjukt, flagnar, samt är svårt att reparera om det uppkommer en spricka eller liknande. Viktmässigt är det heller ingen direkt skillnad mellan aluminium, G-10, micarta och kolfiber.

Det enda jag kommer på är att det är jämförelsevis billigt.

Har du också den här modellen Seved?

~Paul~
 
Precis. Fattar inte varför man envisas med aluminium. Det är mjukt, flagnar, samt är svårt att reparera om det uppkommer en spricka eller liknande. Viktmässigt är det heller ingen direkt skillnad mellan aluminium, G-10, micarta och kolfiber.

Det enda jag kommer på är att det är jämförelsevis billigt.

Har du också den här modellen Seved?

~Paul~

Nej jag håller med dej, Kan inte se nån fördel alls-

Nej denna har jag inte i samlingen.

Seved
 
Nej jag håller med dej, Kan inte se nån fördel alls-

Nej denna har jag inte i samlingen.

Seved
OK. Jag har inte allt för många Benchmade-knivar.

Denna har den absolut mjukaste bladlåsningen av alla mina knivar. Perfekt lock-up, inget glapp och blixtsnabb. Synd att inte alla Axis-lås är lika vältrimmade. Min andra kniv, nämligen modellen 530 Pardue är avsevärt trögre.

~Paul~
 
OK. Jag har inte allt för många Benchmade-knivar.

Denna har den absolut mjukaste bladlåsningen av alla mina knivar. Perfekt lock-up, inget glapp och blixtsnabb. Synd att inte alla Axis-lås är lika vältrimmade. Min andra kniv, nämligen modellen 530 Pardue är avsevärt trögre.

~Paul~

Nej inte jag heller, men några har det blivit. :)

Jasså trevligt, undrar om det är så på alla av den modellen.
Ja min 530 är inte alls smidig o få upp. Går knappt med nobben. Men mina griptillians är skapliga faktiskt,

Seved
 
Nej inte jag heller, men några har det blivit. :)

Jasså trevligt, undrar om det är så på alla av den modellen.
Ja min 530 är inte alls smidig o få upp. Går knappt med nobben. Men mina griptillians är skapliga faktiskt,

Seved
Hm, det var intressant att båda våra 530 är lite tröga. Man kan förmoda att det är något som följer med modellen. Jasså, din Grip är bättre. Förmodligen är det så att de olika modellerna utrustade med Axis-bladlås har olika trögheter.

~Paul~
 
Hm, det var intressant att båda våra 530 är lite tröga. Man kan förmoda att det är något som följer med modellen. Jasså, din Grip är bättre. Förmodligen är det så att de olika modellerna utrustade med Axis-bladlås har olika trögheter.

~Paul~

Ja, kan nog vara nåt när do tillverkar just dom oxå att dom vill att dom ska gå trögt kanske. Ja jag har bara två små, men dom är som sagt lite bättre.
Har ingen koll, men är axis lite trögre än andra system.

Seved
 
Ja, kan nog vara nåt när do tillverkar just dom oxå att dom vill att dom ska gå trögt kanske. Ja jag har bara två små, men dom är som sagt lite bättre.
Har ingen koll, men är axis lite trögre än andra system.

Seved
Tvärtom. Axis är känt för att vara ytterst smidigt och förhållandevis problemfritt. Det är bara Omegaringen som egentligen kan gå sönder.

Jag tror snarare att det hänger på små skillnader i den övriga konstruktionen, som ju skiljer sig från modell till modell. Knepigt, hur som helst ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.