Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det här är en kniv jag köpte enbart för att den hade ett annorlunda och ganska knäppt utseende...;)
Ledtråd: Personen som ritat kniven är en öbo från ett soligt land.

/Lux
Det hade förstås varit lättare att gissa om man varit intresserad av den här typen av knivar :).

Din ledtråd är dessutom lite tvetydig. Bor personen i fråga på en ö på svensk mark men kommer från ett soligt land eller ligger ön i fråga i närheten av det soliga landet? ;).

När det gäller landet som sådant så kan det handla om tre kandidater: 1. Spanien, 2. Italien, 3. Australien-NZ-Tasmanien.

~Paul~
 
1. Det hade förstås varit lättare att gissa om man varit intresserad av den här typen av knivar :).

2. Din ledtråd är dessutom lite tvetydig. Bor personen i fråga på en ö på svensk mark men kommer från ett soligt land eller ligger ön i fråga i närheten av det soliga landet? ;).

När det gäller landet som sådant så kan det handla om tre kandidater: 1. Spanien, 2. Italien, 3. Australien-NZ-Tasmanien.

~Paul~

Välkommen tillbaka, Paul. :)

1. Jag håller med, är egentligen inte heller intresserad av den här typen av knivar. Vet inte vad som flög i mig när köpte den. Jag är mer av en...öh... Mora-Nisse...;)

2. Instämmer, det blir mer utmaning så...

Ledtråd nummer 2: Ön är den en enda amerikanska delstaten som består av endast öar.

Förresten, här är en bild av knivens pappa (kniven han håller på bilden kanske hjälper mer än själva bilden i sig... eller inte...hehe ;))

/Lux
 

Bilagor

  • url.png
    url.png
    162.7 KB · Visningar: 1,870
Rätt ö men fel lök så att säga.:)
I den här soppan finns det både tysk, kinesisk och hawaiiansk lök, dock inte Ken Onion...;)
När jag läser namnet Ken Onion ser jag bara höga skålslipningar framför mig så jag antar att den här Hawaiianen inte heller är en favorit hos dig...

Nu gör vi det lättare.

/Lux
 

Bilagor

  • 4.jpeg
    4.jpeg
    95.1 KB · Visningar: 863
Senast ändrad:
Rätt ö men fel lök så att säga.:)
I den här soppan finns det både tysk, kinesisk och hawaiiansk lök, dock inte Ken Onion...;)
När jag läser namnet Ken Onion ser jag bara höga skålslipningar framför mig så jag antar att den här Hawaiianen inte heller är en favorit hos dig...

Nu gör vi det lättare.

/Lux
OK. Jag måste ha missuppfattat frågan. Trodde att det handlade om en handbyggd kniv designad av en specifik knivmakare på Hawaii.

Min första ingivelse var faktiskt Böker men har tidigare inte sett den aktuella handtagsutformningen/laserutskärningen.

~Paul~
 
Välkommen tillbaka, Paul. :)

1. Jag håller med, är egentligen inte heller intresserad av den här typen av knivar. Vet inte vad som flög i mig när köpte den. Jag är mer av en...öh... Mora-Nisse...;)

2. Instämmer, det blir mer utmaning så...

Ledtråd nummer 2: Ön är den en enda amerikanska delstaten som består av endast öar.

Förresten, här är en bild av knivens pappa (kniven han håller på bilden kanske hjälper mer än själva bilden i sig... eller inte...hehe ;))

/Lux

Vet inte HCR på kniven, men på den snubben måste den ligga på 100+!
 
Här är man borta från tråden några timmar och vips kommer Chad Los Banos upp. Hm...missade upplösningen på gåtan! Tror att det är fusk att gissa i efterhand. :)

Löken är mer känd tror jag bestämt. Har själv två Purjolökar och en Gräslök. (Inga bilder på den orange Linerlockleeken än)

Gr%C3%A4sl%C3%B6k%20Chive.jpg

Gräslök​

Purjol%C3%B6k%20Leek.jpg

Purjolök​

Kershawbr%C3%B6der.jpg


Och ja du Lux, Min Karesuandokniv är en gammal version av Järven. Inte alls samma exklusiva polerade finish på bladet som på de nyare och ytbehandlingen (någon form av lack) på träet behöver fixas.

/ J
 
Här är man borta från tråden några timmar och vips kommer Chad Los Banos upp. Hm...missade upplösningen på gåtan! Tror att det är fusk att gissa i efterhand. :)

Löken är mer känd tror jag bestämt. Har själv två Purjolökar och en Gräslök. (Inga bilder på den orange Linerlockleeken än)

Och ja du Lux, Min Karesuandokniv är en gammal version av Järven. Inte alls samma exklusiva polerade finish på bladet som på de nyare och ytbehandlingen (någon form av lack) på träet behöver fixas.

/ J
Fina knivar även om de kanske inte skulle leta sig ner i mina fickor...:)
Om jag inte missminner mig är det väl svenskt stål, Sandvik 14C28N, i dessa Kershaws?

/Lux
 
Fina knivar även om de kanske inte skulle leta sig ner i mina fickor...:)
Om jag inte missminner mig är det väl svenskt stål, Sandvik 14C28N, i dessa Kershaws?

/Lux

Ja och nej!

I de här förstautgåvorna är vi nere i källaren och hittar en bit överbliven 440A! I den sista jag har är det mycket riktigt Sandvikstål vilket tillsammans med den raffiga orangefärgen och linerlocken var skälet till att jag köpte mer lök. Och de har gjorts i diverse exklusiva stål också.

Lite om det här: http://cykligare.blogspot.se/search?q=leek

Kan väl påpekas att de faktiskt fått mycket mycket tid i fickorna under de år jag haft dem. Den mindre mycket som ersättning för de naglar jag som nagelbitare inte har. Sen framförallt paketöppning av alla de slag samt att skära av snören och dylikt. Dvs bara småjobb.

/ J:)
 
För alla som ännu inte gissat rätt på kniven...;):
Kniven är alltså en Böker Plus CLB (Chad Los Banos) modell RNR (Rock'n'roll) i kinesiskt 440C-stål.

/Lux
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    49.9 KB · Visningar: 699
Senast ändrad:
Den där CLBn är ju helt vanställd! Vad är det tänkt man ska ha den till? Har sällan skådat en bladform som ser mer opraktisk ut.
Fy på den knivdesignern, fy!
 
Knivfredag

Måste nog hålla med föregående talare. Just den där CLBn var inte alltför fager. Nu behöver ju inte allt som är intressant vara estetiskt tilltalande. Det finns som bekant fulsnygga saker också. Den där kniven var inte det heller! :)

Får komplettera tråden med ytterligare en fällkniv som jag finner destor mer attraktiv. För det ovana ögat kan dock formen reta en smula. Men linjerna och balansen finns där. Sen vet jag att somliga finner hål i bladet och breda blad anskrämliga. Till er kan jag bara säga - andas! :)

Kniven har tillika befunnit sig i mina fickor under en period nu. Mycket sympatisk på mångahanda vis.


Spyderco%20Lum%20Chinese%20Nishijin.jpg

Spyderco Lum Chinese, Nishijin​


http://cykligare.blogspot.se/2014/04/spyderco-lum-chinese.html

/ J - eder leverantör av fällknivspresentationer
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.