Friluftsmat som vegetarian

Hej allihopa,
Jag är ny på forumet och tänkte tipsa lite om hur man som vegetarian klarar sig ute i det vilda :)

Många tror att man som vegetarian bara äter pasta och tomatsås ute i det vilda men så är det inte.

Det man ska tänka på när det gäller vegetariskt friluftsmat är att den ska vara lätt att bära med sig, klara av förvaringen och vara näring- och energirik.

Tänkte börja med att tipsa om bra proteinkällor:
Kikärtor/bönor som är torkade - detta kan man göra själv genom att torka kokade bönor i ugn, krossa till pulver eller använda i färdiga grytor som man kan ha med sig.

Linser - samma som ovan, blötlägg innan du kokar.

Frön, nötter och jordnötter - kan användas att strö över maten eller använda rikligt i en färdiglagad pesto

Äggpulver - perfekt att ha till omelett eller att blanda i olika maträtter. Kronägg har ett bra äggpulver som jag kan rekommendera.

Ostpulver - exempelvis parmesan

Bra fettkällor:
Raffinerad rapsolja eller vanlig matolja - smaklös och funkar till det mest. Bra att den tål värme

Olivolja - lite mer smak än vanlig matolja och funkar till allt det gröna. Få inte för dig att bara ta med dig olivolja :)

Smör - perfekt under vinterhalvåret när temperaturen är under 15 grader

Gräddpulver - Finns hos dem flesta matbutikerna och är perfekt att ha till kaffet eller till grytan eller soppan som man vill göra lite mer energirik. Exempel på gräddpulver är Completas gräddpulver

Nötter och frön - återigen nötter och frön, inte bara protein och kolhydrater även en hel del fett!

Tacksam om ni andra vegetarianer vill dela med sig av några tips som jag kan ha missat
 
Hej!

Det finns flera gamla trådar om vegomat om du vill se vad som redan har skrivits. Vi är nog några gamla vildmarksvegosar här. Jag kan också tipsa om en ny bok som heter Vegohajk av David Kihlberg. Där hittar du massor med "matnyttiga" tips. Fortsätt gärna skriva i din tråd, det är alltid kul att läsa om mat.
 
Jag brukar ta med mig torrostade lättsaltade sojabönor (Risenta). Fungerar utmärkt som snacks: mycket protein och mycket energi på liten volym och låg vikt.
 
Chokladkräm

Är inte vegetarian, men vi hittade chokladkräm (chokladpasta) i plastburk och hade med det på vår vandring. Åt det t.o.m. på knäckebröd. Inte särskilt nyttigt, men gott, och trevlig omväxling.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...