Stora Barriärrevet

Hej!

Jag planerar att dyka i Stora Barriärrevet i februari. Jag kommer att bo i Byron Bay större delen av min resa och funderar nu på vart det är bäst att dyka. Carins verkar vara populäraste orten för dykning men är det någon som har erfarenhet från andra utgångspunkter som ligger närmre Byron Bay?
Har ni något dykcenter att rekommendera?

//Åsa
 
Byron Bay.

Tjenare!

Jag och en kompis var i just Cairns för ett par år sen och dök (det är ju precis som du skriver lite av dykningens huvudstad i världen), vilket naturligtvis var mycket trevligt. Vi åkte ut och bodde ett par dagar på en båt som tuffade runt mellan olika rev.

Men för egen del tycker jag nog att detta var den minst imponerande dykningen vi gjorde i Australien, Stora Barriärrevet är ju som "alla" vet mycket exploaterat. Den bästa dykningen, som tyvärr ligger ännu längre bort var utan tvekan på västkusten, vid Exmouth och Coral Bay. Men sen så gjorde vi också en mycket trevlig klippdykning typ halvvägs mellan Cairns och Sidney och om jag inte missminner mig tror jag faktiskt att det var i just Byron Bay. Fast ska du bo där lär du ju inte missa den lilla guldklimpen.

Ett annat trevligt utflyktsmål i "närheten" - typ 10 mil norr om Brisbane - är Rainbow beach, med mycket coola färgade sanddyner. Fast om det finns någon dykning där känner jag inte till.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kahler Dykning vid Stora barriärrevet/borneo Dykning 4
the.holoscenes_gmail.com Snorkling med stora fiskstim Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.