Sex franska skidåkare försvunna vid Kebnekaise

Lisas stuga är ju inte direkt en stor stuga med sängkläder, så kommentaren om sängar och filtar stämmer säkert. Att de inte ha de sovsäckar med sig berodde nog på att de tänkt bo på fjällstationen där det finns sängkläder
 
Mer information......

Hejsan,

Kan inte annat hålla med om att det är lite mysko att man tänkt skida till Keb och hamnar i Vistasvagge. Men denna och andra incidenter, var ju några som hade grävt ner sig i Vålådalsfjällen också, belyser det faktum att det behövs mer information från alla berörda i turistnäringen. Man kan inte räkna med att alla kollar i tidningen fjällsäker eller här på utsidan!

Räcker med att kolla på t.ex Kebs hemsida (https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-kebnekaise-fjallstation/bilder/) för att se hur man vill marknadsföra sig från turistanläggningar i svenska fjällvärlden. Det är bara solsken och perfekt väder och så vidare.

/ Stefan
 
Vad jag förstår var Vålådalsgänget en organiserad grupp med utbildade/erfarna ledare. Så där handlar det nog inte om missad information utan mer om att situationen inte utvecklade sig som de tänkt sig. Men sånt händer ju förr eller senare om man är ute mycket.

Vad gäller det franska gänget kan jag mycket väl se mig själv råka ut för något liknande om jag t.ex är i ett främmande land och ska "bara" göra en "enkel" tur och helt enkelt sänker garden lite väl långt. Ingen kom ju till skada här och de lär ju aldrig glömma kolla karta och kompass igen :)
 
De hade i vart fall GPS något de tydligen tittade på när de kommit helt fel. Då konstaterade man misstaget. ”Att följa med på kartan” kanske inte var möjligt då de ev. saknade karta...

Nåväl, tur att det gick bra och jag håller med Undvall, det borde kanske funderas i dessa kretsar av fjällturism-företag vilket ansvar man har.

Under många år har man valt att marknadsföra fjällvärlden med bekvämlighet och om vissa aktörer får som de vill ska det bli ännu mer tillgängligt och bekvämligheten större. Som ett slags Spa semester nästan.

Det sägs att många besökare är kunniga och erfarna men troligen är motsatsen säkert lika stor.
Det finns ju mycket att läsa som ger kunskap. Och kunskapen väger ju ingenting...
 
De hade alltså 'investerat' i en GPS - som inte användes förrän det var alldeles försent?
De litade säkert på fullgod "kontinentaleuropeisk" mobiltäckning också...

Hade gruppen istället satsat på en InReach - så hade de haft bägge funktionerna (överallt
dessutom). Och vi hade sluppit läsa om ännu en onödig fjällräddningsutryckning...
 
De hade i vart fall GPS något de tydligen tittade på när de kommit helt fel. Då konstaterade man misstaget. ”Att följa med på kartan” kanske inte var möjligt då de ev. saknade karta...

Nåväl, tur att det gick bra och jag håller med Undvall, det borde kanske funderas i dessa kretsar av fjällturism-företag vilket ansvar man har.

Under många år har man valt att marknadsföra fjällvärlden med bekvämlighet och om vissa aktörer får som de vill ska det bli ännu mer tillgängligt och bekvämligheten större. Som ett slags Spa semester nästan.

Det sägs att många besökare är kunniga och erfarna men troligen är motsatsen säkert lika stor.
Det finns ju mycket att läsa som ger kunskap. Och kunskapen väger ju ingenting...

Jag jobbar som marknadskommunikatör för Destination Jokkmokk och skulle nog säga att det finns två trender. Dels väldigt oerfarna besökare som exempelvis vill se Skierfe för att bocka av på sin bucket list, dels ett ökande intresse för guidepaket - just nu är t ex Laponia Adventures ute på en längre Sarektur med besökare, främst från centraleuropa, som vill uppleva vintersarek på ett säkert sätt. Jokkmokkguiderna är också ute under 60 dagar fullbokade för längre turer just nu.

Utifrån en destinations synvinkel så är det ju det vi vill ha - besökare som lämnar pengar lokalt och skapar arbetstillfällen i besöksnäringen så problemet är väl snarare att vissa platser drar till sig många oerfarna och att de kanske skulle fått en bättre upplevelse om de just anlitat någon lokal operatör. Det problemet är ju t ex stort i Norge vid platser som Trolltunga där fjällräddningen under högsäsong får jobba hårt för att hämta ner oerfarna som ger sig upp på fjället i typ t-shirt och jeansshorts.

I det här fallet har jag ingen aning om kunskap hos det franska sällskapet. Skönt att det gick bra för dem!
 
De hade i vart fall GPS något de tydligen tittade på när de kommit helt fel. Då konstaterade man misstaget. ”Att följa med på kartan” kanske inte var möjligt då de ev. saknade karta...

Nåväl, tur att det gick bra och jag håller med Undvall, det borde kanske funderas i dessa kretsar av fjällturism-företag vilket ansvar man har.

Under många år har man valt att marknadsföra fjällvärlden med bekvämlighet och om vissa aktörer får som de vill ska det bli ännu mer tillgängligt och bekvämligheten större. Som ett slags Spa semester nästan.

Det sägs att många besökare är kunniga och erfarna men troligen är motsatsen säkert lika stor.
Det finns ju mycket att läsa som ger kunskap. Och kunskapen väger ju ingenting...
Nån har tagit åt sig...

https://www.instagram.com/p/BggClUaB0Zi/
 
Heh där blev jag ställd och undrade vem som hade fotat mig. Jag gick en tur förra veckan med vad som ser ut att vara identisk jacka, svarta byxor och i liknande väder :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...