Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell?

Nu talar jag förstås i eget intresse, men boken om Präststigen (och diverse andra färdvägar i området) har kommit ut från tryckeriet och bör väl snart gå att köpa på Adlibris, Bokus och andra ställen.

När det gäller alternativa vägar så blir den första frågan om både start och mål ska vara i Kvikkjokk. I boken tar jag upp de flesta varianter på sådana. Förutom helikopter till eller från Stáloluokta och därifrån till fots till kapellet (som brigas nämner) så är den enklaste alternativvägen Padjelantaleden via Darreluoppal. Sedan finns det även vägar som mer eller mindre går i Sarek.

Hur lång vägen skulle bli om man går från Ritsem (2 huvudvarianter, öster eller väster om Gisuris) har jag inte mätt upp, men det skulle vara intressant att göra. Från Kvikkjokk till kapellet är det ca 58 km om man följer Präststigen.
 
Ja, den har jag hört talas om, men visste inte var den gick. Nu hittade jag bloggen! Den verkar ju jättesmidig. Det vore kul att gå olika vägar dit och tillbaka, så bra med andra tips också.

Om ni är beredda att bära proviant för ca 9 dagar så finns ju en bra möjlighet att starta i Kvikkjokk gå till kapellet via präststigen och sedan fortsätta genom Alggavagge-Skarja-Routesvagge-Treparksmötet och vidare Padjelantaleden och båt till Ritsem.
 
Hur kommer man in i Goupervagge då? Västerifrån? På min karta finns det en omarkerad led / "lämplig färdväg" från Gisurisstugan till Sierggajåhkå, går det att passera den och fortsätta söderut mot Goupervagge?

Du menar alltså den där färdvägen som går väster om Gisuris? Ja, den är möjlig att följa till Sierggajåhkå som sedan vadas nära utflödet i Sjpietjavjåhkå. Sedan går man vidare nästan rakt söderut till Låvdajåhkå som man följer en bit in i Guohpervágge. Här kan man välja kortaste väg (tror jag) till Alkavare genom att gå upp till den lilla sjön Násasjávrre. I så fall vadar man (eller snarare "badar") över Låvdajåhkå där det är möjligt strax öster om utflödet av den lilla jokken från Násasjávrre och sedan går man upp till sjöns södra sida som man följer. Därefter rundar man sluttningen i en vid båge och går mot Alkavare kapell.

Denna sträcka har jag nu mätt upp på kartan till omkring 50 km (kanske så kort som 49 km, men det beror lite på hur mycket vatten det är i jokkarna man ska passera och om det krävs små omvägar). Präststigen från Kvikkjokk är alltså längre men å andra sidan slipper man nästan alltid vattenrika vad där (dvs om båtarna vid kapellet fungerar men det brukar de ju).

smux förslag om att börja i Kvikkjokk och sluta i Ritsem (eller tvärtom) är tilltalande. Naturligtvis kan då Álggavágge - Ruohtesvágge användas istället för att gå via Násasjávrre men jag skulle tro att det blir lite längre. Bägge alternativen är bra; smux´ kanske något enklare eftersom man följer en stig.
 
Förtydligande om den där angivelsen 50 km. Det är alltså från Änonjálmme till Alkavare kapell, via Treparksmötet, Låvdajåhkå och Násasjávrre.
 
Ytterligare ett förtydligande till mitt tidigare tips om vägvalet mellan kapellet till Ritsem (Änonjalme). Självklart kan man välja att gå Gouphervagge (dvs Alggavagge-Guophervagge-Gisuristerassen-Treparksmötet) istället för via Skarja-Routesvagge. Min uppskattning är att man tjänar en halv vandringsdag på att välja Gouphervagge som alternativ om den aspekten är avgörande.
Båda turerna är vackra, men vill man se lite mer av övre Rapadalen och Sareks högalpina områden är Skarja-Routesvagge ett tilltalande alternativ.
 
Tid

Gick från Sulitjelma till kapellet och vidare in i Sarek, upp på en topp. Sedan till Ritsem. Tog lite drygt 10 dagar, så vi inte hade så bråttom.
Era 10 dagar räcker gott. Kan rekommendera Padjelanta...så vackert där.
 
I så fall vadar man (eller snarare "badar") över Låvdajåhkå där det är möjligt strax öster om utflödet av den lilla jokken från Násasjávrre

Badar? Är det jättedjupt alltså? Vågar man det? Jag har aldrig vadat mer än knädjupt, och är litet (läs: väldigt mycket) rädd för strömmar.

Routesvagge är ju jättevackert! Riktiga Sarek liksom. Låter som en bra färdväg att gå präststigen och Alkavagge-Routesvagge. 10 dagars proviant har vi räknat med att bära.
 
Vi kommer att åka tåg, så vi behöver inte börja och sluta på samma ställe.

Gick från Sulitjelma till kapellet och vidare in i Sarek, upp på en topp. Sedan till Ritsem. Tog lite drygt 10 dagar, så vi inte hade så bråttom.
Era 10 dagar räcker gott. Kan rekommendera Padjelanta...så vackert där.

Hur tar man sig till Sulitjelma med allmänna färdmedel?

Kollade litet på kartan och undrar: Hur är Njoatsosvagge? Det ligger ju också i krokarna.
 
Vi kommer att åka tåg, så vi behöver inte börja och sluta på samma ställe.



Hur tar man sig till Sulitjelma med allmänna färdmedel?

Kollade litet på kartan och undrar: Hur är Njoatsosvagge? Det ligger ju också i krokarna.
Njoatsosvagge är jättefint! Både nedre och övre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
Vandrare Rapadalen, snabbaste vägen dit? Fjällvandring 5
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Merckx smidigaste vägen Fjällvandring 4
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
H.W Vägen ut till Ritsem Fjällvandring 8
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
hepar vägen porjus-vietas Fjällvandring 9
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
Hasse_70 Vägen till Ljungris? Fjällvandring 1
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
P.D Keb lättaste vägen ! Fjällvandring 17
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.