Fulufjället

Jag kan inte alls uttala mig hur det är att vandra med barn eftersom jag inte har några, men jag kan berätta hur frun och jag gick när vi vandrade på Fulufjället över midsommar härom året. Vi är inte jättestarka vandrare, utan är nog att betrakta som nybörjare.

Vi hade övernattat i Mora och åt frukost på hotellet innan vi åkte till Njupeskär. Startade nog vid Naturum vid 11-tiden. Gick (klättrade…) norra leden vid fallet och käkade sill, nykokt potatis och nubbe strax innan vi kom fram till Rösjöstugorna. Vandrade sedan I lugn takt och slog upp tältet och lagade middag strax innan vi kom fram till Harrsjöstugan. Nästa morgon gick vi vidare mot Bergådalsstugan där vi åt lunch. Vidare till Särnmansstugan efter lunch och hade egentligen tänkt övernatta där, men var där lite tidigt och gick en bit till mot Rösjöstugorna innan vi slog upp tältet när vi såg att regnet började närma sig. Nästa morgon hällregnade det och vi gick tillbaka till bilen vid Njupeskär och åt raggmunk med fläsk i serveringen, jäkligt smarrigt!

Hoppas ni får en fin tur på Fulufjället!

Låter som en härlig tur! Bra att få en uppfattning om hur långt ni hann vandra på tre dagar... Åh vilket fint avslut med raggmunk och fläsk att locka med det kan nog få barnens trötta ben att knalla på en bit till👍 Tack!
 
Jag skulle välja den branta uppgången, som ett äventyr med barnen, om ni kan peppa dem innan att det kommer bli supertufft med klättring och de verkar vilja anta utmaningen. Bättre skrämma dem lite om hur tufft det kommer vara - desto härligare känsla när ni lyckats. :) Räkna med att det kan vara jobbigt och att ni behöver ta er fram försiktigt, men så himla svårt som folk vill påskina, är det inte!! Jag har gått där otränad med 8-månaders i bärstol. Flåsigt som fan, men det har väl ingen dött av? Upp till er om ni tror ni får barnen att vilja.

Slingan du ritat ut ser väldigt kort ut? Allt är ju väldigt personligt och inte minst beroende på hur motiverade barnen är, men är de inte totaltrotsiga, ställer sig och vägrar gå etc, så skulle jag räkna med att ni lätt kan göra minst turen runt Harrsjöhön på tre dagar. Går ni varvet motsols kan ni vid Bergådalstugan känna efter hur långt ni kommit, om ni har tid att även gå till Tansjöstugan, om ni känner er trygga nog med karta/kompass att gena dit eller vill följa leden via Särnmansstugan.

(Skulle behöva veta om start- och slutdag även är resdagar för att uppskatta etapper )

Med motsolsvarvet tar ni den flacka stigen ner till Naturum igen.

Jag skulle inte gå vinterleder över myrar med ovana barn. Det kan upplevas väldigt tråkigt.
 
Jag skulle välja den branta uppgången, som ett äventyr med barnen, om ni kan peppa dem innan att det kommer bli supertufft med klättring och de verkar vilja anta utmaningen. Bättre skrämma dem lite om hur tufft det kommer vara - desto härligare känsla när ni lyckats. :) Räkna med att det kan vara jobbigt och att ni behöver ta er fram försiktigt, men så himla svårt som folk vill påskina, är det inte!! Jag har gått där otränad med 8-månaders i bärstol. Flåsigt som fan, men det har väl ingen dött av? Upp till er om ni tror ni får barnen att vilja.

Slingan du ritat ut ser väldigt kort ut? Allt är ju väldigt personligt och inte minst beroende på hur motiverade barnen är, men är de inte totaltrotsiga, ställer sig och vägrar gå etc, så skulle jag räkna med att ni lätt kan göra minst turen runt Harrsjöhön på tre dagar. Går ni varvet motsols kan ni vid Bergådalstugan känna efter hur långt ni kommit, om ni har tid att även gå till Tansjöstugan, om ni känner er trygga nog med karta/kompass att gena dit eller vill följa leden via Särnmansstugan

Hej! Tack för input känns ju som att barnen faktiskt skulle kunna klara det🤔 Vi kommer vara borta tors-sön och då är tors och sön även resdagar (ca 5tim). Om vi går från Naturum mot harrsjöstugan och Harrsjön runt så blir det ca 22km (gröna linjen) om vi svänger av mot lorthån och sen mot Naturum igen så blir det ca 15 km (gula linjen)... skulle nån av dom två vara ett alternativ? Vi törs oss nog inte på att gena 🙈
 

Bilagor

  • DDE34ECA-653C-4FBE-ACB2-708054CACB61.jpg
    DDE34ECA-653C-4FBE-ACB2-708054CACB61.jpg
    244.3 KB · Visningar: 281
Vilken bra idé att förlänga åt det hållet. Ni skulle kunna ta turen som en åtta, så att ni har avstickaren kvar mot slutet.

Tänk på att det inte är tillåtet att tälta överallt på Fulufjället. Gäller främst området närmast vattenfallet och närmast uppe på platån. Kontakta Naturum och beställ deras egen karta där det är markerat var man inte får.

Räkna även med att en del områden kan vara blöta iom att det är rätt platt. Jag har bara varit där två gånger men minns det som rätt myrigt. Man kan behöva söka sig uppåt en bra bit från leden för att hitta tältplatser om det är så. Andra vet kanske bättre än jag hur det är med det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Övernattningsstugor Fulufjället Fjällvandring 6
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Bobbit Fulufjället Fjällvandring 1
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jffoto När smälter snön i fulufjället? Fjällvandring 7
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
mikael.lundberg.777 Fulufjället i maj? Fjällvandring 7
hbgsnix Vintervandring på Fulufjället? Fjällvandring 5
Isranunkel Fulufjället- stugorna vid Rösjön? Fjällvandring 5
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
ison Fulufjället och Njupeskär Fjällvandring 6
Foss Ruttförslag - Fulufjället? Fjällvandring 2
mikeon Fulufjället över Kristi Himmelfärd? Fjällvandring 1
graesen fulufjället Fjällvandring 3
mimo Mot Fulufjället Fjällvandring 2
mikeon Grövelsjön/Fulufjället i maj? Fjällvandring 1
Boludo Fulufjället Fjällvandring 0
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Tipp Hund i fulufjället Fjällvandring 1
niben Sevärdheter i Fulufjället? Fjällvandring 7
malundin Stugutrustning på Fulufjället Fjällvandring 2
Kalle S Vattentillång, Fulufjället Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.