Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning?

När jag tittar i skrymslen och vrår börjar jag inse att jag har samlat på mig en hel del stavar av olika slag - vandringsstavar, slalomstavar, längdskidstavar, skridskostavar och nu funderar jag på att skaffa turskidutrustning vilket skulle innebära ett par stavar till. Kanske även topptur-/offpistskidåkning vad det lider.

Det börjar gå överstyr - om man tänker till lite borde det väl gå att använda samma stavar till flera ändamål? Men hur? Det ställer ju lite olika krav på belastning/spetsar/trugor/längder men samtidigt finns det ju teleskopvarianter, utbytbara trugor osv.
Jag tänker t.ex att vandringsstavarna kan ersätta slalomstavarna utan större problem medan skridskostavarna kanske skiljer sig för mycket från alla andra.

Vad har ni för tankar och erfarenheter?
 
Bra fråga. Till skridsko bör man ju använda stavar med pikfunktion, vilket som du säger nog gör dem svåra att ersätta med annat. De ska gärna väga lite mer tillsammans. Längdskidstavar är också lite svårersatta om man som brukligt vill ha dem lätta och långa.

Möjligen kan tur, topptur, vandring och kanske utförsåkning lösas med en bra teleskopstav typ Gipron/Black Diamond med olika trugor?
 
Jag har ett par 3-delade vandringsstavar från KV+ med utbytbar truga som jag haft till turåkning i fjäll. https://www.xxl.se/kv-excellent-car...Vx6SaCh31qgluEAQYASABEgKNWfD_BwE&gclsrc=aw.ds. Funkade ok men lite korta för att funka bra eftersom de sjunker ner mer i snön och man kommer upp högre med skidor. De blir rätt ostabila när man maxar varje sektion.

Köpte därför ett par Åsnes Expedition som är tvådelade och reglerbara https://www.asnes.com/produkt/polar-expedition/ . Följde med off-pist trugor som jag inte använd men antar att de bör funka rätt bra för topptur. En hel dag i slalombacken kan jag inte uttala mig om var 15 år sen jag åkte utför. Men jag tror du klarar det bra med denna för tur och topptur åtminstone.

Har aldrig funderat om de funkar sommartid. Det kanske de gör, lite tunga (480 gram) men utan truga och rem funkar de säkert ok där med.
 
Möjligen kan tur, topptur, vandring och kanske utförsåkning lösas med en bra teleskopstav typ Gipron/Black Diamond med olika trugor?

Jo, det är nåt sånt jag är inne på. Någon form av kompromiss blir det väl alltid men frågan är hur mycket det påverkar en om man inte är riktigt avancerad användare.
Var inne och pratade med en försäljare på NK som menade att turstavar bör vara styvare och därmed blir lite tjockare/tyngre än toppturstavar. Vandringsstavar och slalomstavar kan jag inte komma på att jag ställer jättehöga krav på egentligen. Det är väl lite vikt och stryktålighet i vandringsfallet då.
 
Jag har ett par 3-delade vandringsstavar från KV+ med utbytbar truga som jag haft till turåkning i fjäll. https://www.xxl.se/kv-excellent-car...Vx6SaCh31qgluEAQYASABEgKNWfD_BwE&gclsrc=aw.ds. Funkade ok men lite korta för att funka bra eftersom de sjunker ner mer i snön och man kommer upp högre med skidor. De blir rätt ostabila när man maxar varje sektion.

Köpte därför ett par Åsnes Expedition som är tvådelade och reglerbara https://www.asnes.com/produkt/polar-expedition/ . Följde med off-pist trugor som jag inte använd men antar att de bör funka rätt bra för topptur. En hel dag i slalombacken kan jag inte uttala mig om var 15 år sen jag åkte utför. Men jag tror du klarar det bra med denna för tur och topptur åtminstone.

Har aldrig funderat om de funkar sommartid. Det kanske de gör, lite tunga (480 gram) men utan truga och rem funkar de säkert ok där med.
Åsnes-stavarna såg ju intressanta ut! Men jag blir inte klok på vikten - är det 480 g per par? Det låter lätt för ett par (men jättetungt om det är en stav)?
 
Icke delbara stavar är både lättare starkare och styvare än teleskopstavar.

Men det finns kolfiberstavar som är delbara där kompromissen fungerar bättre än för motsvarigheterna med alurör.

Man brukar säga att en riktig norrman har 30 par skidor i garderoben. De har nog typ 10 par stavar också.

Thure
 
Icke delbara stavar är både lättare starkare och styvare än teleskopstavar.

Men det finns kolfiberstavar som är delbara där kompromissen fungerar bättre än för motsvarigheterna med alurör.

Man brukar säga att en riktig norrman har 30 par skidor i garderoben. De har nog typ 10 par stavar också.

Thure

Tänk det trodde jag gällde alla vinterglada svenskar oxså.

go tur
 
Ojdå, Jag har nog bara ca 7-8 par skidor och lika många stavar kvar i förrådet.

En delbar, justerbar stav för topptur fungerar utmärkt även till pist och vanlig turåkning.
Särskilt om man ser till att få tillräcklig/lämplig justerbart i längd samt kan byta trugor mellan pist och topptur. Det har jag använt i 30 år (samma stavar från Komperdell). De skulle nog funka till vandring också, men där har jag inte testat att ta med stavar.

För vanlig längdskidåkning behövs flera olika beroende på klassiskt/skate. Och skridskor har jag dubbelpik.
 
Tre par räcker för mig...

För längdskidåkning kompromissar jag inte. Där har jag superlätta kolfiberstavar med korkgrepp och "handsk-rem". Skulle ev behöva ett par till om jag började skejta mer (lite längre stavar).

Teleskopstavar för utförsåkning och turskidåkning.

Ispikar för skridsko.
 
Icke delbara stavar är både lättare starkare och styvare än teleskopstavar.

Men det finns kolfiberstavar som är delbara där kompromissen fungerar bättre än för motsvarigheterna med alurör.

Man brukar säga att en riktig norrman har 30 par skidor i garderoben. De har nog typ 10 par stavar också.

Thure

Det man bör betäcnka med kolfiber är slagtåligheten som ofta är sämre än motsvarande alu. Riskerar man håda slag vid användning eller transport är kanske alu med bcukla att föredra framför krossad kolfiber.
Vet inte hur hårt man måste slå på en kolfiberstav för att ha sönder den och det är för dyrt för att jag vill prova.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...