Rutter i riktig vildmark

Hej!

Jag är i full fart med att planera sommarens vandringar och efter flera år i Sarek är jag sugen på något annat. Jag har kollat på västra Padjelanta och funderar på att gå in från norska sidan för att även uppleva Rago nationalpark. Har även tittat en del på nordnorge.

Det jag är ute efter är alltså en vandring där man får verklig vildmarkskänsla. Letar alltså inte efter en vandring längs med de markerade lederna utan något som är mer i stil med en Sarek vandring. Tänker mig ungefär en 7-dagars tur.

Hoppas att någon kan dela med sig av något turförslag då jag inte hittat så mycket!

Hälsningar,
Anton
 
När jag var i Padjelanta i mitten av 1990-talet så började vi gå i Lokshola i Norge. På Google heter orten Lakshol, om du vill hitta den. Det går en stig från Lakhol(a) in i Rago, och därifrån kan man leta sig vidare.
 
Antar att du är ute efter kalfjäll? Om du även kan tänka dig skogsmiljö så bör du läsa min blogg här på utsidan där jag skrivit om 2 riktigt orörda och obesökta vildmarker.
Även sjaunja och Muddus är pärlor, men där har jag inte varit än.
Fjällen nordväst om Arjeplog torde vara de minst besökta vi har i Sverige, för kalfjällsvandring så rekommenderas de!
 
Antar att du är ute efter kalfjäll? Om du även kan tänka dig skogsmiljö så bör du läsa min blogg här på utsidan där jag skrivit om 2 riktigt orörda och obesökta vildmarker.
Även sjaunja och Muddus är pärlor, men där har jag inte varit än.
Fjällen nordväst om Arjeplog torde vara de minst besökta vi har i Sverige, för kalfjällsvandring så rekommenderas de!

Ja, primärt är jag för denna tur ute efter kalfjäll men dina turer verkar väldigt lockande. Vandringar nedanför trädgränsen är ofta något som glömms bort. Jag var själv till Muddus ifjol och det var en riktigt härlig tur.
 
Tack för tipset! Var det en vandring du rekommenderar och hur många dagar var du ute?

Om du vill vandra i det området så och uppleva "äkta vildmark" så tror jag att det funkar för dig.

När jag var där (som deltagare i en vandring med scouterna) såg vi andra än vår egen grupp första och sista dagen vi vandrade. Vi var ute i tio dagar. Om du vill kan jag sätta mig med diverse kartor och försöka pyssla ihop den rutt vi gick från minne, men en del saker kommer att vara suddiga så här långt efter vandringen.
 
Sulitielma

Vi gick förra året Nordkalottleden från Sulitielma norrut och in i Padjelanta. En kort vandring norrut på Padjelantaleden, innan vi vek av österut, gick obanat till Alkavare kapell, vidare dalen in mot Mikka. Bestigning av Svarta spetsen, och delvis obanat till Akkastugorna och båt till Ritsem.

Ska skriva om resan...
 
När jag var i Padjelanta i mitten av 1990-talet så började vi gå i Lokshola i Norge. På Google heter orten Lakshol, om du vill hitta den. Det går en stig från Lakhol(a) in i Rago, och därifrån kan man leta sig vidare.

Hej, jag skulle rekommendera att starta från Nordforden (ligger innan Lakshol) istället Lakshol. Du vill väl inte missa en av fjällvärldens vackraste platser, nämligen Litlerifossen. Från Nordforden går en stig rätt brant och stenig upp. Så småningom ser du Litlerifossen och närmar dig sedan hängbron. Hängbron över fossen ger lite svaga knä men ack så häftig. Jag gjorde lunchrast där, var svart att slita sig loss.
Rago är svårvandrat även om du följer stigen, mycket upp och ner och över stora stenblock. Jag fick använda händerna rätt ofta. Om du ska sedan in i Padjelanta så går en stig (lätt att tappa bort sig) till Ragohytta. Från hyttan är det 2 km till gränsen och Padjelanta. Gula prickar på stenen finns som markering men efter gränsen i Sverige är det omarkerat vad jag vet.
Vandra man från Lakshol via Storskogshytta (även det en vacker plats) till Ragohytta kommer man inte förbi Litlerifossen. En del går ju den höga vägen via Hammaren (tror det heter så) men den har inte jag gått.
Det finns en kort berättelse med lite bilder från Rago jag skrivit hösten 2014 här på Utsidan.
Mvh Veni
 
Det jag är ute efter är alltså en vandring där man får verklig vildmarkskänsla. Letar alltså inte efter en vandring längs med de markerade lederna utan något som är mer i stil med en Sarek vandring. Tänker mig ungefär en 7-dagars tur.

En rekommendation är att besöka de västra/sydvästra delarna av Lemmenjoki NP och eventuellt även Øvre Anarjohka NP. Jag passerade där i somras. Mycket avlägset, mycket vildmarkskänsla. Området är stort så det finns många turmöjligheter.
 
Jag har skrivit i min blogg här på Utsidan om en vandring genom Rago till Padjelanta. Den väg vi tog var förvånansvärt enkel med tanke på vad jag läst om området innan. Endast en kort sträcka längs leden, genom en miniravin innan vi närmade oss Litlverivatnet, presenterade huvudbry. Vi tappade bort stigen och fick klättra runt och över några stenblock. I botten på ravinen fanns vattensamlingar.
Vi avslutade sedan med Padjelantaleden, men det går alldeles utmärkt att fortsätta åt ett annat håll utanför led.

Länk direkt till berättelsen: https://www.utsidan.se/blogs/snurte/rago-och-padjelanta-del-1-av.htm
 
Om du vill vandra i det området så och uppleva "äkta vildmark" så tror jag att det funkar för dig.

När jag var där (som deltagare i en vandring med scouterna) såg vi andra än vår egen grupp första och sista dagen vi vandrade. Vi var ute i tio dagar. Om du vill kan jag sätta mig med diverse kartor och försöka pyssla ihop den rutt vi gick från minne, men en del saker kommer att vara suddiga så här långt efter vandringen.

Ber om ursäkt för mitt otroligt sena svar men om du vill så skulle jag uppskata en ungefärlig ruttbeskrivning. :)
 
Hej, jag skulle rekommendera att starta från Nordforden (ligger innan Lakshol) istället Lakshol. Du vill väl inte missa en av fjällvärldens vackraste platser, nämligen Litlerifossen. Från Nordforden går en stig rätt brant och stenig upp. Så småningom ser du Litlerifossen och närmar dig sedan hängbron. Hängbron över fossen ger lite svaga knä men ack så häftig. Jag gjorde lunchrast där, var svart att slita sig loss.
Rago är svårvandrat även om du följer stigen, mycket upp och ner och över stora stenblock. Jag fick använda händerna rätt ofta. Om du ska sedan in i Padjelanta så går en stig (lätt att tappa bort sig) till Ragohytta. Från hyttan är det 2 km till gränsen och Padjelanta. Gula prickar på stenen finns som markering men efter gränsen i Sverige är det omarkerat vad jag vet.
Vandra man från Lakshol via Storskogshytta (även det en vacker plats) till Ragohytta kommer man inte förbi Litlerifossen. En del går ju den höga vägen via Hammaren (tror det heter så) men den har inte jag gått.
Det finns en kort berättelse med lite bilder från Rago jag skrivit hösten 2014 här på Utsidan.
Mvh Veni

Hej! Självklart ska jag inte missa Litlerifossen! Tack för tipsen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.