"DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design

TL/DR

Ser bra ut på bilderna!

Men den vanliga gamla tamojen lämnar inget att önska för min del så jag har bara en fråga.

Hur stor är viktbesparingen i gram om jag byter?
 
Och varför inte titan? Lätt och leder värme väldigt dåligt.

Det klarar antagligen inte Trangias nuvarande maskinpark. Jag undrar om man öht kan stansa titan? Vad tillverkar man verktygen av om de ska tåla att stansa titan?

Läser man så har de ju provat flera olika material (men titan var nog inte med på listan).
 
Fantastiskt och fantastiskt, det intressanta var väl att se hur mycket arbete de lagt ner på utvecklingen.

De hade några få mål, bland annat bättre ergonomi, låsbart handtag, mindre värme i handtaget, mindre repning av teflonpannan, mindre spill av material, etc samtidigt som det skulle fungera med alla befintliga grytor, stekpannor, vindskydd etc. (Lite osäker på om det även kan användas för att justera sparlågetillsatsen, det var en "bra om det går"-grej, men jag skummade lite fort på slutet så jag minns inte om det kom med.)

Dessutom skulle det "stilmässigt" passa i sortimentet.
 
Hela idéen med arbetet var att se om man kunde undvika att repa teflonbeläggningen i kastrullerna när man använder handtag. Vilket är en god tanke.

För mig som inte har teflonkastruller så är jag mer intresserad av att inte ha för varma handtag. Nu är ju aluminium som alla vet väldigt bra på att leda värme, vilket gör det till bra kastrullmaterial, till skillnad mot titan som är väldigt dåligt på att leda värme.

Så medan titan i kastruller är ett dåligt alternativ pga av att 'eldar för kråkorna' då värmen inte leds in i kastrullen, så är det ett ypperligt material för handtag som inte leder värmen från kastrullen till handen.
I båda fallen får man en viktminskning vilket alla kan upskatta

Ska man fundera vidare på uppsatsen så vore ett titanhandtag, gärna i deras design, med plastskodda käftar optimalt. Naturligtvis någon variant på teflon som tål högre temperaturer.

Varför man inte gör titanhandtag när man kan tillverka titankastruller är mig en gåta. Det är inga som helst problem att stansa i titan, man kan tydligen stansa ut kastruller. Skulle jag köpa en? Absolut!
 
Trangia har väl inga titankastruller? Och tanken var väl att kunna tillverka de nya handtagen med deras befintliga maskinpark.

Sen har ju titan faktiskt högre densitet än aluminium (nästan den dubbla), vilket gör att om handtaget ska tillverkas i titan måste plåten var tunnare, vilket ger mer problem med vassa (=smala) kanter och kanske även stabilitet.

(Folk har fått för sig att titan är en lätt metall, men så är alltså inte fallet, det är däremot en väldigt styv metall så i t.ex. flygplan kan man använda tunn titanplåt istället för tjockare aluminiumplåt.)

Och titan är dyrare.

Det folk inte heller inser är att stål är starkare än titan (men det är också tyngre).

Här finns lite jämförelser, från ett företag som livnär sig på titan
https://titaniumprocessingcenter.com/titanium-vs-aluminum/

Titan är alltså inget "supermaterial" direkt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...