livslängd på löparskor?

Jag har använt kängor på mina vandringar men har börjat funderat på tärränglöparskor då jag ska också börja löpträna. Då kan jag väl använda skorna till både vandring och löpning.
Frågan är nu, hur länge håller ett par tärränglöparskor, det är väl gele i och det håller väl bara några år.
 
Det här är tredje sommaren jag går med löparskor istället för kängor i fjällen.

För mig har det blivit ett par per säsong. Jag gick tre veckor båda somrarna samt använde skorna som promenadskor hemma. Skorna var inte trasiga men så äckliga att jag fick slänga dem efter sista turen på hösten.

Det blir ju helt klart dyrare i längden än kängor men värt det för mig. Inga problem med fötterna alls efter jag slutade med kängor och så lätta steg.

Drömmen vore en sko som i allt väsentligt är som en terränglöparsko men i ett naturmaterial som inte blir så äckligt av att hela tiden bli blött och svettigt.

Funderar på att testa Blundstones på höstvandringen. Barnen har gått med det ett par gånger i fjällen.
 
De tyska forskarna Henning & Fischer testade 2010 tre modeller av löparskor från tre stora tillverkare. De lät fem löpare springa 100 mil vardera i varje sko och testade dämpningen efter hand. Den skillnad som kunde mätas i acceleration (hur hårt islaget är) och pronation var mindre än 10 % för alla skor och det mesta av förändringen skedde de första fem milen. Slutsatsen blev att skornas livslängd är betydligt längre än de 100 mil som brukar sägas.

Rapporten: https://www.researchgate.net/public...rties_after_50_200_500_and_1000_km_of_running

En sammanfattning, se kapitel 10: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19424280.2011.616536?src=recsys&

(jag sitter på ett universitetsnät, hoppas länkarna funkar för andra också)

Kanske blir det annorlunda med en tungt lastad vandrare, å andra sidan är löparens nedsättning hårdare. Kanske gör det skillnad att en vandrare står still med tung statisk last under långa perioder?

Själv brukar jag slita hål i först hälens insida och och sen främre överbyggnaden av mina löparskor, eller ibland slita ut mönstret i sulan.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...