Lågviktsbrännare - billig?

Räknar man in totalvikten för både brännare och bränsle är gasol svårslaget. Totalvikt på under 500 gram för matlagning i 4-5 dagar är görbart på gasol, men inte lätt med rödsprit.

På 3-4 dagar med tre varma mål om dagen med kaffe hamnar jag kring 400g med mitt spritkök (Traildesign) med inbyggt vindskydd. Då har jag lite marginal på bränslet. Så så svårt är det inte att komma under 500g.
 
Om man räknar med 3 måltider på 4 dagar och 400 gram T-sprit så är det 33 gram T-sprit per måltid. - dock vet vi inte här hur mycket vatten som värms per tillfälle...

Att koka upp 0.5 liter vatten i trangiakök med GB74-gasbrännare drar 6.5 - 7 gram Gasol vid lugnt väder och kanske uppemot 10 gram vid ganska mycket vinddrag i samband med matlagning (här antas vattenkok).

3 måltider * 4 dagar = 12 måltider

med gasol 120 Gram gasolbränsle om det är blåsigt

med gasol 84 gram om man kan elda där köket är vindskyddat.

med andra ord så räcker en 100 grams-burk gasol förmodligen ganska bra för 4 dagar och en sådan full väger 190 gram med förpackningsvikten för bränslet inräknad.

Kör man med jetboil och liknande primusmotsvarighet med kylflänsad gryta (och enbart för vattenuppkok) så är man nere på 5.0-5.5 gram gasol per halvliter uppkokad vatten.

Trangiaköket med dess grytor är (förvånansvärt) väldigt effektiv med GB74-gasolbrännare trots planbottnade grytor och skillnaden förvånansvärt liten gentemot andra lösningar som använder kylflänsade grytor liknande Jetboil.

Kör man med toppmonterade brännare så får man inte bli förvånad att gasförbrukningen ligger på ca 9-10 gram Gasol per 0.5 liter vattenkok även när det är vindstilla och är svår att få ned förbrukningen ytterligare om man inte använder kylflänsade grytor.

Samma sak med multifuel-kök så handlar det om 10 gram bensin/fotogen/Diesel per 0.5 liter uppkok och troligen för att mer luft är inblandad i lågan och går svalare på större volym i en koppbrännare. till förbrukningen tillkommer ca 3 gram förvärmningsbränsle (vid fotogen/diesel-drift) för varje gång man förvärmer köket, främst vid användning av tyngre bränslen.

- Då jag har mätt så har det varit fullständig vindstilla, vilket innebär att det kan dra betydligt mer i blåsig situation om man inte vindskyddar toppbrännaren och att den brinner utan turbulens och baksug på samma sätt som Trangia-designen.

Kylflänsade grytor väger ganska mycket extra gentemot planbottnad gryta av samma storlek och det tar lång tid att tjäna in vikten med flänsade grytor i form av gasolbesparing (gentemot Trangia-kökets verkningsgrad) och man kan nog säga att hela den första veckan så tynger den kylflänsade grytan mer än en planbottnad gryta i en Trangia-kök trots att planbottnade grytan drar mer bränsle. Det är först under andra veckan som kylflänsade grytan börja ge vinst viktmässigt i form att det drar något mindre med bränsle.

---

Slutligen - detta kan man själv prova fram med en elektronisk köksvåg (typ 1-grams upplösning) och sedan bokför flaskvikten med bränslet före och efter varje realistisk fältmässig måltid när man provar olika kökslösningar och där ge en ide hur mycket det faktiskt går åt med dom maträtter man tänker använda under färden, och sedan ökar man medtagen bränsle med 50% över det man mätt upp för marginal och att man inte kan laga maten i ideala vindstilla förhållanden (när du provlagar tänkta maten hemma och väger flaskorna före och efter så är det vindstilla och i stort sett ideala förhållande).

- dock en varningens ord, använder man kylflänsad gryta så skall det vara väldigt väl ventilerad omgivning (matlagning utanför tältet vid tältning) då en kylflänsad gryta ger mycket kolmonoxid för att den kyler långa för mycket och för tidigt i förbränningsprocessen och vid minsta tecken på huvudvärk - stäng av och ta dig ut i friska luften - länge, många timmar!!

Hur man än räknar så är gasol med gasolbrännare den absolut mest viktekonomiska lösningen över tiden - även när man tar med flaskbehållarnas vikter och att man släpar på dem hela vägen utan att slänga dem..
 
Vill bara påpeka att bredstrålande är en nackdel på liten kastrull. Jag har firemaples toppmonterade och med den lilla MSR Titan Kettle hamnar en del av lågan utanför botten.

Bra att du tog upp det! De höga smala kokkärlen som blivit populära har tyvärr generellt sämre verkningsgrad oberoende av brännare eftersom det blir mycket spillvärme både på sidorna och pga att en mindre del av ytan ligger direkt i brännriktningen.

Bredstrålande brännare verkar generellt klara sig bra i test. Speciellt de som varit på tal här. Vill man ha minimal vikt och maximal verkningsgrad är det därför bättre att uppgradera grytorna till den klassiska varianten med större bottenyta. Grytorna från Julas stormkök, rekommenderade jag i tidigare inlägg eftersom de har fantastisk verkningsgrad, låg vikt, lågt pris och flera andra fördelar.
 
På 3-4 dagar med tre varma mål om dagen med kaffe hamnar jag kring 400g med mitt spritkök (Traildesign) med inbyggt vindskydd. Då har jag lite marginal på bränslet. Så så svårt är det inte att komma under 500g.

Det låter onekligen ryggigt effektivt. 25 ml/måltid?
Det vanliga är ju annars att folk drar med sitt gamla Trangia på 1 kg och sedan så köper man en liter T-röd på macken som åker med och plötsligt har man 2kg i stället för 500-700 gram man får ihop med gas.
 
Jag kan förtydliga att 400 g var totalt inklusive köket. Bränslemängd 3dl T-röd. Då äter jag frystorkat och kokar normalt inte upp vattnet normalt utan bara värmer det till den temperatur jag vill ha vilket naturligtvis spelar stor roll, men jag äter varm mat (frystorkat nästan alltid) och rykande varmt kaffe. Det tar lite längre tid men är tyst och skönt. När jag senast var på fjälltur 11 dagar gjorde jag av med 5,5 - 6 dl T-röd men då åt jag inte alltid varm lunch och två måltider på stug-gasol men jag drack kaffe efter i princip varje måltid. 80-90% över trädgränsen och normalt med vind och regn (ja, kanske lite mer än normalt med regn.)

Jag har en Toaks 0,6 liter titankastrull med ganska bred botten för att vara så liten, Traildesigns Tri-Tri sidewinder men en Zelph modified starlytebrännare, vliket är en lätt och välfungarande setup som även använder bränslet effektivt. Men det har iofs inget med ts fråga att göra. :)
 
Det går ju även med ett gasolkök att låta bli att koka vattnet, det går ju inte att jämföra förbrukningen från att bara värma vatten med sprit med förbrukningen för att koka vatten med gasol. Man måste ju jämföra med samma förutsättningar.
 
Sprit vs Gas

Dom flesta som har jämfört på allvar, kommer fram till att sprit är lättare än gas.

Då räknar dom inte bara startvikten, utan även vikten mot slutet av utflykten då det mesta bränslet är slut.
Och dom räknar med att man bär med sig de tomma gasbehållarna hem.

Här ett exempel:
https://adventuresinstoving.blogspot.com/2014/09/

Skillnaden är i mitt tycke såpass liten att andra faktorer blir mer avgörande för vilket kök man väljer.

/John
 
Gas just nu

Just nu är det ett sådant här kök som gäller om man vill köra gas.
Toppmonterat. Vi har -15 grader och en halvmeter nysnö.

https://www.primus.se/shop/primus-frigg-wpiezo-P208971/

Det är klart tyngre än ett Optimus 111. (ca 3 till 4 gånger tyngre).
Men på pulka eller snöskoter kan det vara motiverat.

Lättanvänt. Tänder direkt. Ingen förvärmning. Stadigt grytstöd i lyxstorlek. Tillräcklig effekt för snösmältning.

Trangia spritkök med vintertillsats funkar också bra nu.
Annars är det bensin, fotogen eller ved/pellets/grillkol som gäller just nu.

/John
 
Just nu är det ett sådant här kök som gäller om man vill köra gas.
Toppmonterat. Vi har -15 grader och en halvmeter nysnö.

Det krävs värme för att få ämnen att gå från fast form till flytande och sist till gas. Så man jobbar mot naturens lagar när man försöker elda gas i kallt väder, och oftast visar det sig i verkningsgraden på ett sätt eller annat.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...