Kajka, taktisk eller annan ryggsäck?

Att avfärda andra alternativ bara för att de klassas på ett visst sätt tyder på viss ovilja att inse att det dels finns olika användningsområden och dels finns produkter inom andra områden som inte är helt fel även för de områden där man själv använder utrustningen.
När det gäller militära eller militärinspirerade ryggsäckar finns det ett stort spektra av olika grejer och en del är skräp, en del är riktigt hållbart men tungt och en del är absolut inte det tyngsta på marknaden men trots det hållbart.
Hittar man en produkt inom det området som man tycker funkar finns det oftast bara grönt, svart, grått eller brunt, inklusive mönster med olika kombinationer av dessa färger, att välja på För min del bryr jag mig inte ett dugg om vad någon annan tycker om utrustningen jag har utan använder det jag hittat som jag tycker funkar för det jag gör. Om någon i skogen skulle få för sig att häva ur sig haranger av typen som det ofta blir på nätet så skulle jag bara gå därifrån.
När ranten är över så till något mer konstruktivt.

Vad gäller Karrimore SF har jag hört väldigt lite negativt om deras säckar, de är tunga eftersom de är avsedda att bära tungt i och att de absolut inte får gå sönder vid användning. Man bör kanske fundera på hur mycket man faktiskt kommer att använda PALS/MOLLE på en större säck då det mesta ryms invändigt. Varje ficka ökar också vikten vilket en del inte tänker på.
Jag har Berghaus militärsäckar* i olika storlekar vilka är lättare och det finns om man har så lust möjlighet att fästa en del fickor på baksidan men inte på sidorna där det "bara" går att fästa sidofickor på 10 eller 15 l var (grundutförandet är 10 l).

*Som i att militärer i olika länder faktiskt använder säckarna och lämnar feedback på hur de funkar.
 
Nu var min avsikt inte att raljera, jag är rätt möpig själv när det gäller min friluftsutrustning - såna grejer är normalt både hållbara och 'för evigt' (jag gillar inte slit-och-släng)... Och de av er som har sett mina pryttlar håller säkert med. (PS. I garderoben hänger en i princip komplett komposthög - för de av oss som har åldern inne och vet distinktionen... ;-) )

Förutom min favoritsäck (i möpgrönt) så har jag en knippe andra i en handfull färger; orange, klarblå, svart, mörkgrå. Samt några ytterligare i möpgrönt också. Och i storlekar från knappa ca 60 liter upp till Baltorons obegripligt stora ~110 liter i ett stort huvudfack och två sidofickor. (Vad i hela friden ska man med en dylik innervolym till!?! Vad tänkte de som konstruerade och tillverkade mastodonten? * ) Samtliga på Grönlandsram, naturligtvis.

Men avseende det möpgröna, eller andra svårsynliga färger för den delen - jag ser alltid till att regnskyddsöverdraget har en signalfärgssida och en camouflagesida. Min favoritsäcks regnskyddsöverdrag har Woodland Camo på ena sidan och Never Lost Orange på den andra - det är bara välja sida efter tillfälle och önskan. (Den orangea används nog nästan alltid, framför allt i skogsland [och naturligtvis - under jaktsäsong] och den gröna ibland uppe på kalfjäll.)

Jag har avhållit mig från att rekommendera trådstartaren någon ryggsäck, det är samma sak där - de flesta av er vet att jag är starkt partisk för Haglöfs Alaska (i 90-talsutförandet) men kompletterad med den sista versionen av bärsystem. Om originalvolymen på 60+ samt 25+ liter inte räcker till - så kompletterar man med ytterligare en packpåse på 25+ liter (och om möjligt en ramförlängare). Ger ~110 liter fördelade i mer än 4 huvudfack... Alaska är numera obegripligt billiga på Blocket och Tradera...
/Odd

* Inte riktigt så stor som den här, men jag är större än killen också - så det blir inte riktigt så här hysteriskt: ;-)
 

Bilagor

  • Image Mastodont-säck.jpg
    Image Mastodont-säck.jpg
    112.6 KB · Visningar: 1,165
Om du istället för i ryggsäcken bär din utrustning i två ICA-kassar så sparar du ytterligare flera hekto.

Slitstyrkan på en stor 1kg kvalitetsryggsäck är fullt tillräcklig. Undrar ens om tungviktarna generellt är slitstarkare än lätta som är sydda med moderna tyger och bra sömmar?
Jag kan få samma känsla som min gamla arcteryx bora 95 genom att lägga 2.7kg sten i botten på min nya ;)
 
Tack för alla fina inspel, mycket givande att se saken från olika perspektiv tycker jag. har fortfarande inte bestämt mig, utan suger på karamellen lite till :)
 
Jag själv kör Snigel, funkar tokbra! Här är ett passande tillbehör till taktiska ryggan,vilken du nu väljer. Ena modellen (som heter Tacticool) har Mollekompatibelt system bak, så den kan antingen sättas på ryggan, eller bäras på kroppen så du har koll på mobilen, passet osv.
 
jag kör själv en rippad berghaus vulcan 80+20, den väger 1,8 kg (80 liters utförandet).. när jag gjorde GU på FJS testade vi klättermusen bland annat, fantastiska ryggsäckar. dom ligger i medelprisklass, ca. 3500-4000sek och är lättare än många i samma klass men inte ultralätta.. dom är sjukt snygga och rena, företaget har en bra hållbarhetsprofil och kanske universums bästa kundsupport!! jag har bland annat en 18 år gammal ratatosk 30l ryggsäck, jag köpte aldrig avbärarbältet men frågade klättermusen förra året om det fortfarande fanns något bälte som vart kompatibelt, det fanns inte men dom sydde ett helt nytt avbärarbälte till mig, gratis!! snacka om service!!
 
Jag har en ryggsäck från helvettet ala taktisk - jävligt bra o bära trots sin egenvikt och extrem flexibel, tomvikt är +6.5kg
Har varit ute på 55 dygns roadtrip/bohusleden vandring och kunnat ha med allt inklusive blazer,finskjorta och jeans.

Den är byggd på Bergans Viking 2 110L,Escape 2 topplock.
Den sistnämnda är en ryggsäck på 35L.
Frontfickor isolerade 101 vattenflaskväskor med magasinfickor fastsatta , 4 st trippla magfickor för .223.
Sedan sitter 2 haha taktiska Molle sjukvård och allmänutr fickor längs ned på ryggsäckens sidor.

Huvudutrymmet tar sovsäck,(Gtex bivi eller tarp),tält,drybag för logistik för kläder/mat/extra gas,reservreparations utr,strömförsjörning som laddare,solpanel och powerbank.

Huvudsäckensidofickor rymmer kök och mat för 3 dygn,den andra Goretexskal inkl skalhandskar.

En av frontfickorna och magasinfickor innehåller primärficklampa,pannlampa,multiverktyg,reservbatterier,lightsticks samt 1.5L vatten.

Den andra treorör med kaffe,varmakoppen,vattenreningsklor,vattenreningsugrör,massa energybars och 1.5L vatten samt faktiskt ett helt eget andra kök.Kåsa med liten
topmonterad titanbrännare och sin egna lilla 88gr gastub i treorörsfromat.Naturligtvis tändstål och tändare

Extremt modulärt , kan t.ex sätta bas och plocka av 35L topplocket, sätt fast frontfickorna på den liksom sjukvårds och almänn utr fickorna.
Då har man allt med sig som behövs för nån expedition för nån dag , sovsäck och extra mat i 35L topplocket.Sen tar man med ena sidofickan med skalkläderna
i Goretex som midjeväska - helt grymt bra.
Bärsystemet är riktigt bra så trots 34kg har jag tagit mig fram över 40km längs bra terräng samt väg mixat i sträck.
På bilden är den lite komprimerad i djupled så man får faktiskt in en skoteroverall för vinterturer som stillastående/lägerplagg också.
Sen spänner man fast spaden längst bak - då har man grejer för 2 veckor i Sibiren om mna vill vintertid.
 

Bilagor

  • ESCAPE2A.jpg
    ESCAPE2A.jpg
    41 KB · Visningar: 787
  • ESCAPE2B.jpg
    ESCAPE2B.jpg
    33.5 KB · Visningar: 792
Jag har en ryggsäck från helvettet ala taktisk - jävligt bra o bära trots sin egenvikt och extrem flexibel, tomvikt är +6.5kg
Har varit ute på 55 dygns roadtrip/bohusleden vandring och kunnat ha med allt inklusive blazer,finskjorta och jeans.

Den är byggd på Bergans Viking 2 110L,Escape 2 topplock.
Den sistnämnda är en ryggsäck på 35L.
Frontfickor isolerade 101 vattenflaskväskor med magasinfickor fastsatta , 4 st trippla magfickor för .223.
Sedan sitter 2 haha taktiska Molle sjukvård och allmänutr fickor längs ned på ryggsäckens sidor.

Huvudutrymmet tar sovsäck,(Gtex bivi eller tarp),tält,drybag för logistik för kläder/mat/extra gas,reservreparations utr,strömförsjörning som laddare,solpanel och powerbank.

Huvudsäckensidofickor rymmer kök och mat för 3 dygn,den andra Goretexskal inkl skalhandskar.

En av frontfickorna och magasinfickor innehåller primärficklampa,pannlampa,multiverktyg,reservbatterier,lightsticks samt 1.5L vatten.

Den andra treorör med kaffe,varmakoppen,vattenreningsklor,vattenreningsugrör,massa energybars och 1.5L vatten samt faktiskt ett helt eget andra kök.Kåsa med liten
topmonterad titanbrännare och sin egna lilla 88gr gastub i treorörsfromat.Naturligtvis tändstål och tändare

Extremt modulärt , kan t.ex sätta bas och plocka av 35L topplocket, sätt fast frontfickorna på den liksom sjukvårds och almänn utr fickorna.
Då har man allt med sig som behövs för nån expedition för nån dag , sovsäck och extra mat i 35L topplocket.Sen tar man med ena sidofickan med skalkläderna
i Goretex som midjeväska - helt grymt bra.
Bärsystemet är riktigt bra så trots 34kg har jag tagit mig fram över 40km längs bra terräng samt väg mixat i sträck.
På bilden är den lite komprimerad i djupled så man får faktiskt in en skoteroverall för vinterturer som stillastående/lägerplagg också.
Sen spänner man fast spaden längst bak - då har man grejer för 2 veckor i Sibiren om mna vill vintertid.

Rätt olika hur en packar! Tom väska väger som hela min packning inkl mat för 13mil genom sarek. Kul att se extremerna åt alla håll :)

Vad är det för 88g gasbehållare var hittar jag en sån? Låter intressant att ha som backup på tex långa klätterturer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...