Klubbarna desinformerar om säkerhet

Är det sant att i Sverige man åker på plogage banor(även på konstgjorda) med ryggan och alla säkerhetsutrustning, den löjligaste jag har hört under en lång tid! Hahhah!

Folk kanske vill träna åkning med långfärdsutrustning? Det är trots allt extra vikt och det kan vara bra att veta hur kroppen reagerar. Om de vill stanna och fika någonstan har de förstärkningsplagg i ryggan.

Jag brukar ha en Camelbakrygga när jag kör rundbana. Gör av med ca 0.8 liter per timma. Om jag skall ut på social tur följer en mellanstor rygga med. Det finns kompressionspåsar med luftventil som fungerar utmärkt som packpåse och tryckas ner i en liten ryggsäck som då får bra flytkraft.
 
Jag har åkt på plogad bana i träningskläder, med packad rygga eller med torrdräkt. Åkte med träningskläder när jag tyckte att det räckte. Åkte med rygga för vanans skull när jag planerade att följa med ut i skärgården med FF:s krav på utrustning. Ville inte komma dit och vara ovan att åka med full utrustning. I fjol tog jag torrdräkten av ren lathet. Jag använde samma träningskläder som grund oavsett om jag åkte skidor eller paddlade, när jag paddlade drog jag bara över torrdräkten på det hela. När jag skulle åka skridskor och det blåste lite för mycket på sjön för de tunna skidkläderna orkade jag inte fundera så mycket på kompletteringskläder så jag slängde med mig torrdräkten som jag var van med från paddlingen. Och inte blev jag svettigare än vanligt av det. Inte torrare heller i.o.f.s... Jag HAR åkt skridskor med flytväst vid ett tillfälle... Inte på plogad bana dock. Jag hade paddlat kajak. Jag hade en alldeles för stor torrdräkt, så jag satte alltid på flytvästen innanför torrdräkten. Fyllde ut bra och jag slapp få luft kvar i benen på dräkten om jag plurrade. Men nu hade jag som sagt paddlat... Kollade lite på isen som var helt fantastisk en liten bit. Inga skoterspår som på resten av sjön. Ett område som är lite ökänt för att kunna tunnt dock. Men isen var fin.... Slängde bara upp kajaken på biltaket, brydde mig inte om att byta kläder (öppna torrisen för att ta av flytvästen) utan drog på pjäxorna och gick ner till isen med skrillor och stavar. Åkte ihop ett par km som extra bonus utöver kajakturen. Men jag har aldrig använt flytväst efter det. Torrdräkten använder jag gärna (nu i rätt storlek) och vet att den ger tillräckligt med flytkraft för att känna mig trygg. Har kompletterat med en enkel bröstrem med karbinhake och räddningslina (åtminstone på osäkrare is). Dumt att inte ha det när det inte är något problem tänker jag. Men ryggan tar jag bara om jag måste. Eftersom det är så enkelt med torrisen så kör jag den nu även om det bara är som vindoverall. Fortsätter i förra vinterns lathetsspår med andra ord.
 
Är det sant att i Sverige man åker på plogage banor(även på konstgjorda) med ryggan och alla säkerhetsutrustning, den löjligaste jag har hört under en lång tid! Hahhah!

Är det så konstigt?
Jag kanske vill åka en skön runda på en plogad bana och ta en kopp kaffe och en smörgås någonstans i solen längs vägen.
Klart jag packar ned fikat och en tröja i den vanliga skridskoryggan då, där skridskorna redan sitter fastspända och isdubbarna är på plats. Varför skulle jag rota fram en annan ryggsäck?

Ispiken är kanske overkill (jag är inte stakåkare) men den skadar inte. Inte pikar jag på nyplogad bana, men om jag passerar en solig fikaklippa 50m från banan så är det skönt att kunna testa att isen bär in till kanten också.

Kastlinan är väl svår att motivera på plogad bana, men den sitter ju där på ryggsäcken och inte plockar jag bort den bara för att verka tuff.

Kör jag ren motionsåkning är det en annan sak. Då är det bara dubbarna som är med. (även om det är decimetertjockt)
 
Är det sant att i Sverige man åker på plogage banor(även på konstgjorda) med ryggan och alla säkerhetsutrustning, den löjligaste jag har hört under en lång tid! Hahhah!

finns alla varianter.
finns dom som utrustar sig med allt möjligt. till dom som bara har med sig macka och thermos.

dra inte alla över ett streck
 
Intressant tråd som både har sina toppar och dalar.
Reflexioner:
TS: Råden kanske beror på att man frågar långfärdsskridskoåkare, om man frågat isfiskare eller folk som kör bil på isen kanske råden sett annorlunda ut. Skall man ge allmänna råd vill man nog vara lite extra försiktig. Som du skrev mot slutet kanske det är bra att inte skriva i affekt, gör man det kan man nog räkna med en del kraftigt mothugg.
Rent tekniskt har du en poäng, men jag ser inte situationen att bli liggande flytande på rygg i en vak som särskilt vanlig. De plurr där jag varit med har plurraren kommit upp mycket snabbt och för egen maskin, eller med hjälp av lina från kamrater. Om du åker själv får du väl göra en egen bedömning, du behöver ju komma upp själv eller vara så nära civilisation att nån annan kan rädda dig innan du fryser ihjäl. Har du testat att plurra och ta dig upp med flytväst så är det väl fine.
P-E: Ditt sista inlägg var riktigt bra. Du har haft en del andra inlägg där du surat över andra och brist på sällskap. Det inlägget klargör på ett sansat sätt hur du åker och det verkar ju funka. Torrdräkt har en del klara fördelar, men jag tänker också att om råden skulle vara torrdräkt så blir det väl ännu färre som kommer ut på isarna. Det är ju tämligen dyrt med en torrdräkt jämfört med ryggsäck el flytväst. Åker du själv är väl en torrdräkt utmärkt. Du har ju erfarenhet att bedöma säkerheten, och behöver väl inte lyssna så mycket på råden.

Jag åker en del med två olika gäng, så en del reflexioner från detta. Det ena gänget är ett mera löst sammansatt sällskap som sprider turer via FB och där det finns informella ledare, man åker i olika grupperingar, men där de många har stor erfarenhet. Turerna går ofta i lite högre fart och är lite längre. Här förväntas alla kunna ta vara på sig själva, man åker på egen risk och ta ansvar för sin utrustning. De erfarna delar gärna med sig av tips på bra utrustning och folk brukar lyssna på dem.
Åker också en del med FF, har varit med som extraledare några gånger. Där varierar kunskaper och erfarenheter mycket mer, från rena nybörjare till de som åkt lite mer. Där tar ledarna på sig ett större ansvar och det kan komma deltagare med undermålig åkförmåga, utrustning och erfarenhet. Då är det inte så konstigt om man vill ha en standard på utrustning. FF är ju dessutom en riksorganisation med försäkringar för deltagare. Produktsäkerhetslagen ställer också högre krav här.

Skridskoklubbarnas rekommendationer har tillkommit pga. lång erfarenhet, och en rimlig kompromiss av säkerhet och ändamålsenlighet som Thure B redogör för.
Det är väl rimligt att man ställer upp på de regler som ställs upp av det gäng man vill åka med. Vill man göra på ett annat sätt är man fri att göra det på egen hand eller med likasinnade.
Om man åker på flera decimeter tjock is behöver man väl bara ett par skridskor, eller? Jag skulle nog ändå ta med dubbarna, för att det känns bra.
Förstår att Pekka känner en frihet i att susa runt med lätt utrustning, det blir lite baramindre marginaler. Jag tummar också på reglerna ibland (åker då och då ensam) men vill gärna ha lite större marginaler då än när jag åker i sällskap.( Ja, har åkt ensam på fjälltur också)
Tycker det är onödigt att raljera över för mkt utrustning, kanske vill man prova utrustning på en bandybana, fine.
Vi har alla vår nivå på säkerhet, en del är risktagare, en del är trygghetssökare. Vissa jag känner skulle aldrig beträda en is som inte är över 1 dm.
Sen har väl samhället ett intresse av att minimera anal olyckor. Det finns ju Fjällsäkerhetsråd, Sjösäkerhetsråd mm. ofta tillkomna efter svåra olyckor. Där är man ju ofta övertydlig med råden som främst vänder sig till oerfarna. I takt med ökande erfarenhet kan man ju inse vad man kan tumma på och inte.
"Erfarenhet får man av dåligt omdöme. Det gäller bara att ha lagom dåligt omdöme, så man får nån nytta av sin erfarenhet" (okänd tänkare)

Ha det bra på isarna, och håll en god ton i diskussionen!
MVH Lars
 
I onsdags var vi tre gubbar som kom iväg på en 2,5 mils tur på vanlig sjöis. Bitvis lite knöligt, tungåkt med frost/snö och partier där det var slätare och lättåkt, men aldrig några salsgolv direkt... Normal utrustning med rygga, dubbar, lina, skidstavar eller pikar. Själv testade jag en gammal MC jacka som ytterskal. Med foder motsvarar den två tunna lager. Den ska ju ge bra vindskydd och borde fungera på isen, och det allra intressantaste.... Den har fickor för armbågskydd (även axelskydd) insydda i armarna. Jädra skönt att slippa bry sig om dem, nästa steg är väl att fixa byxor med knäskydden inbyggda. Hur det än är med flytkraft och ombyten, så har jag slagit både knän och armbågar tillräckligt för att se till att skydda dem! Det ser man förresten sällan någon som tipsar om.... Men som sagt, MC-jackan ska jag testa fler gånger, jag har en huva att fästa på den antingen med tryckknappar eller kardborrband. Ska bli av bara..

Hur var det utan torrdräkt då? Tja... svårt att veta. Men inte var jag torrare än vid någon annan aktivitet. Fick som vanligt byta tröjor vid fikat. Det är samma när jag åker skidor eller paddlar också. Med eller utan torrdräkt. Fysisk aktivitet=svettig.

Jag är mest irriterad på den totala oförståelse man blir bemött med när man måste åka själv i brist på sällskap. Man mår redan dåligt av ensamheten i sig, att man inte ska få göra något gör det inte bättre, men värst är alla de som tror att det är så lätt för alla att hitta sällskap bara för att de själva aldrig varit ensamma.

Att följa samma spår som alla andra alltid gör har fördelen att man inte behöver tänka efter själv så mycket. Men man kommer heller inte komma på några nya idéer. Som att testa åka med torrdräkten, eller MC-jackan, eller... ja vem vet vilka idéer som dyker upp nästa gång? Det är bra att få veta hur andra gör, men att de propsar på att det är enda rätta sättet gillar iallafall inte jag.

Just ja... säkerhetutrustning i all ära.... Vad vi verkligen saknade var glasögon. Vi möttes snabbt av en pinande vind med vass snö så man knappt kunde hålla ögonen öppna. Det gick över snabbt, annars hade det blivit en kortare tur. Och så en sak till.... Jag hade TRE bilnycklar med mig.... Jädra bra nytta de gör INNE i den låsta bilen! Vi lyckades fiska upp ett par efter mycket trixande, men mitt råd oavsett om man åker ensam, i grupp, på naturis, plogad bana eller i stans ishall är GLÖM INTE TA MED BILNYCKELN! Och är det en modern med elektronik så se till att ha den i drybag , vattentätt mobilfodral eller något liknande.
 
Intressant tråd. Tyvärr tycker jag den visar på forumets tråkiga sida där personer med tankar och åsikter ganska snart kallas troll och ombeds vara tysta om de inte kan bevisa sina åsikter.
Om ett diskussionsforum ska kunna kallas så måste väl olika perspektiv kunna formuleras, utan påhopp.
 
Det är skillnad på åsikter och påståenden.

Hade TS sagt "jag tycker att klubbarna desinformerar" så hade motfrågorna blivit "varför tycker du det?" och då hade vi varit på väg åt samma håll igen: Om du menar att nåt är fel så måste du kunna bevisa det.

Att man får ha åsikter är inte samma sak som att ingen får säga emot åsikterna. Om du får ha vilka åsikter du vill får väl jag också ha vilka åsikter jag vill? Och om jag tycker de åsikter du framför är fel måste jag väl få framföra min åsikt om det?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...