Långfärdskridsko Aktivitet på glid

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-01-24, 10:32
MarkusF MarkusF är inte uppkopplad

Problemet är väl blöta och kalla fingrar, eller fungerar det med fodral trots det? Lösningen är annars en knapptelefon (kontaktkort räcker, egentligen inte ens det för nödsamtal) som förvaras i vattentätt fodral.
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 11:07
Arneri Arneri är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MarkusF Visa inlägg
Problemet är väl blöta och kalla fingrar, eller fungerar det med fodral trots det?
Min erfarenhet är att det fungerar dåligt. Jag brukar ha min mobiltelefon i ett fodral vid paddling och erfarenheten är att det är svårt att hantera telefonen i kajaken pga att touchskärmen fungerar sämre med blöta kalla fingrar och plastfodralet kan få kondens vid kyla som försämrar sikten. Vid nedkylning försämras koordineringen och det blir svårt att träffa rätt på skärmen.

Mobiltelefonen är bra till mycket annat under färden som hålla kontakt med anhöriga, larma 112, fotografering/video, navigering och loggning av turen.
Att larma 112 från en vak tror jag kräver en betydligt enklare terminal. Det får inte vara typ 20% chans att klara av att hantera en nödsändare.

Nödbloss kanske skulle övervägas?
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 14:04
Cyckelkalle Cyckelkalle är inte uppkopplad

Jag tänkte att informationen i gårdagens inlägg #187 skulle få tala för sig själv. Att var och en får fundera och dra sina egna slutsatser.

Jag återkommer med mina egna funderingar kring isolyckor i allmänhet utan att fokusera på förra säsongen. De handlar liksom era om 112.
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 14:42
Calexico Calexico är inte uppkopplad

låter direkt olämpligt att fippla med telefonen nör man har några få minuter innan man domnar av.

Inget man ens rekommenerar om man vält med kajaken sommartid och inte kommer upp. Har för mig nån från Utsidan som redogjorde för det misstaget för längesen. Han började fippla istället för att rädda sig.
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 14:44
pekvirk pekvirk är inte uppkopplad

Mobilen ska vara old school med tryckknäppar och i frysningspåse. Nya modeller är mycket osäkra.
Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 16:01
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
Dessutom är de flesta mobiltelefoner fortfarande inte vattentäta. Flera Iphone och Samsung är det och någon enstaka av annat märke finns också. Vattentäta fodral kan vara en lösning men då blir det genast klumpigare.
Många av Sonys Xperiamodeller är också högt IPklassade, men som sagts tidigare tror jag det är svårt att ringa, särskilt med an touchskärm då man ligger i vattnet och det tar tid tills hjälp anlänt.

/Patrik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:24.

Logga in