Använda Trangia gasbrännare i hemmabygge - idé

Tack John,

Testandet har legat nere under en tid, men jag har funderat på om jag borde såga upp mer så att det blir mer "öppet". Men jag vill heller inte ta bort för mycket så att det blir vekt och instabilt. Men du tror att det skulle bli mer effekt om jag tog bort mer material upptill? Jag resonerade som att värmen håller sig kvar bättre med mindre öppningar. Jag inser att följdeffekten blir att mindre yta av kaffekannan värms upp. Bestickstället är ju redan söndersågad så jag kan ju lika bra såga bort lite till. :)

Höjden är reglerbar så jag kan minska avståndet. Hamnade på just detta som du ser på bilderna för att det skulle bli litet mellanrum mellan förvärmningsslingan och kaffekannan. Får leka lite med det också och göra nya tester.
 
Uppvärmd yta och avkylande yta är ju de parametrar du varierar.

Trangia är en kopia av METAs gamla effektiva tablettkök.

Värmen utnyttjas så bra det går.

Att frångå deras princip blir givetvis att öka den avkylda ytan.

Tror inte att det är vägen till framgång dessvärre.

Roligt att det knåpas i stugorna och att du delar med dig.

go tur
 
Det piggar upp

Tack John,

Testandet har legat nere under en tid, men jag har funderat på om jag borde såga upp mer så att det blir mer "öppet". Men jag vill heller inte ta bort för mycket så att det blir vekt och instabilt. Men du tror att det skulle bli mer effekt om jag tog bort mer material upptill? Jag resonerade som att värmen håller sig kvar bättre med mindre öppningar. Jag inser att följdeffekten blir att mindre yta av kaffekannan värms upp. Bestickstället är ju redan söndersågad så jag kan ju lika bra såga bort lite till. :)

Höjden är reglerbar så jag kan minska avståndet. Hamnade på just detta som du ser på bilderna för att det skulle bli litet mellanrum mellan förvärmningsslingan och kaffekannan. Får leka lite med det också och göra nya tester.

Du skulle kunna prova med 3 piggar som sticker upp en cm eller så över kanten. Du borde komma upp i samma effekt som en toppmonterad brännare som lägst.
/John
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...