Byta Kajka 75L mot lättare alternativ

Även jag står i Kajka mot Exped-funderingar.

Mat är tungt. Man kan inte handla i t.ex. Sarek och andra isolerade omgivningar. En kass ryggsäck som inte gör att 20 kg känns lätt är inget att ha.

Min andra undran är hur Exped 70 känns med 15-20 kg. Axelremmarna ser väldigt tunna ut.

Om en lätt ryggsäck bara klarar av lätta vikter - vad är då poängen?

Jag har burit 23-24 kg i min Exped Lightning 70 utan att det känns obekvämt på något sätt. Det enda problemet som jag har upplevt med lite högre vikter är att det vertikala spännbandet för den justerbara rygglängden sakta men säkert glider i spännet en smula och att aluminiumstaget kan böjas lite om man har otur. Det förstnämnda går att lösa genom att trä spännbandet på ett sätt som gör att det inte glider iväg. Det sistnämnda går att lösa genom att försiktigt böja tillbaka staget. Eller låta det vara så som det har blivit. Beroende på om det ger någon märkbar komfort- och/eller balansförändring att böja tillbaka det.

Att axelremmarna är något tunna gör inget. Höftbältet är å andra sidan bra stoppat med en hårdare yttre och en mjukare inre stoppning som utan vidare klarar 23-24 kg och rejäl åtdragning av spännbanden utan några som helst problem. Man bär till allra största delen säcken på höfterna med avbärarbältet på höftbenskammarna och således nästan inte alls på axlarna.

/Birger
 
Poängen med lätt ryggsäck är väl att de funkar väldigt bra <15kg på turer där förutsättningarna är sådana att man inte behöver bära med sig mer vikt än så - dagsvandringar, helgturer, veckoturer/långvandringar med proviantering och där säkerhet/klimat inte ställer några särskilda krav.

För <20kg finns Osprey Atmos 65 AG på 2.18kg som är väldigt omtyckt och fått goda recensioner.
Över 20kg tror jag Kajkan eller t.ex. någon ryggsäck från Seek Outside gör skäl för sin vikt.
 
Poängen med lätt ryggsäck är väl att de funkar väldigt bra <15kg på turer där förutsättningarna är sådana att man inte behöver bära med sig mer vikt än så - dagsvandringar, helgturer, veckoturer/långvandringar med proviantering och där säkerhet/klimat inte ställer några särskilda krav.

För <20kg finns Osprey Atmos 65 AG på 2.18kg som är väldigt omtyckt och fått goda recensioner.
Över 20kg tror jag Kajkan eller t.ex. någon ryggsäck från Seek Outside gör skäl för sin vikt.

Men Seekoutsides ryggsäckar väger mindre än så. Min Seekoutside Divide väger 1247g och har samma 40++ kg bärsystem som alla andra Seekoutside säckar. Den rymmer 73l. En Unaweep 6300 rymmer 103l pch väger 1,6 kg, bär 40++ kg den med.
 
Är det bara jag som tycker att axelremmarna är viktiga?

Fjällräven Kajka och flertalet från Osprey har utmärka, mjuka axelremmar. Lundhags gjorde helt bort sig med sina axelremmar på nya Gnaur (stenhårda, för lite stoppning, etc.). Rimligen borde det finnas en universell, ergonomisk linje här (så radikalt olika axelpartier har vi väl inte?): ska de vara knallhårda och tunna eller mjuka och stoppade?

Det är ju inte bara en viktfråga utan det faktum att det blir friktion vid axelremmarna. Ju tyngre där bak, desto mer friktion. En lätt vikt beter sig annorlunda än vad en tung gör. Gravitation, rörelselagarna...

Exped synes köra med extremtunna axelremmar på alla sina ryggsäckar. Hur bra fungerar det med lite vikt i säcken?

Släpar man omkring på ett 2-mans Hilleberg Nammatj är det svårt att bli riktigt lättviktig.
 
Senast ändrad:
Jag har burit 23-24 kg i min Exped Lightning 70 utan att det känns obekvämt på något sätt.
/Birger

Du menar Exped Thunder 70?
Lightning har jag inte sett i 70 L, utan max 60 L.

Just idag hade XXL 25% rabatt på allt, så jag "provbeställde" Exped Thunder 70 för 1649 kr och 25 öre. Det är väl det enda sättet att få reda på "verkligheten" - experimentet!
 
Senast ändrad:
Du menar Exped Thunder 70?
Lightning har jag inte sett i 70 L, utan max 60 L.

Just idag hade XXL 25% rabatt på allt, så jag "provbeställde" Exped Thunder 70 för 1649 kr och 25 öre. Det är väl det enda sättet att få reda på "verkligheten" - experimentet!

Självklart skall det vara Exped Thunder 70 och ingenting annat. Jag ber så mycket om ursäkt för misstaget.

/Birger
 
Exped synes köra med extremtunna axelremmar på alla sina ryggsäckar. Hur bra fungerar det med lite vikt i säcken?
Finns mycket skrivet om ffa Lightning om man letar.
Kan inte komma på att jag hört någon klaga på bärsystemet trots lastvikter som närmar sig 20 kg. Fast å andra sidan är väl många av de som skaffar lättviktssäckar intresserade av att hålla ner vikten även på övrig packning, så det är nog inte jättevanligt att folk lastar dem med riktigt tunga laster.
 
Finns mycket skrivet om ffa Lightning om man letar.
Kan inte komma på att jag hört någon klaga på bärsystemet trots lastvikter som närmar sig 20 kg. Fast å andra sidan är väl många av de som skaffar lättviktssäckar intresserade av att hålla ner vikten även på övrig packning, så det är nog inte jättevanligt att folk lastar dem med riktigt tunga laster.

Som sagt var: När det gäller axelremmarna på min Exped Thunder 70 och belastningen på axlarna så har jag inte upplevt några som helst problem med bärsystemet med 23-24 kg i säcken.

/Birger
 
Rätt inställning

Om ryggsäcken är rätt inställd så borde belastningen på axelremmarna vara så låg att om dom är tjocka eller tunna borde inte spela någon större roll.
 
Men Seekoutsides ryggsäckar väger mindre än så. Min Seekoutside Divide väger 1247g och har samma 40++ kg bärsystem som alla andra Seekoutside säckar. Den rymmer 73l. En Unaweep 6300 rymmer 103l pch väger 1,6 kg, bär 40++ kg den med.

Absolut. Att bära tungt är ju också Seek Outsides primära funktion. Ospreys säckar antar jag är framtagna för att tilltala en bredare publik med smarta funktioner och snygg design.

Seek Outsides ryggsäckar är ohyggligt dyra och även om det mycket väl kan vara motiverat så begränsar det säkert deras målgrupp ytterligare.

Jag skulle själv gärna ha och prova en av Seek Outsides ryggsäckar på längre turer med mycket vikt - tycker inte Kajkan funkar bra vid 30-35kg t.ex. Men vid <15kg väljer jag hellre något lite tyngre med mer praktiska och smarta funktioner.
 
Seek Outside - såvitt jag kan se endast en ÅF i Sverige. Inget i lager hos denne just nu. Säckarna säljs tydligen inte kompletta från svensk ÅF - bland annat får höftbälte köpas separat.

Egen import från USA? Tja, ibland undgår mina fåtaliga USA-beställningar tullens radar, ibland inte. Risken finns alltid att 25% moms kan läggas på, etc.

Tråkigt... jag hade gärna testat Divide 4500 Ultralight Backpack. Det som kan läsas om den verkar lovande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vättlefjäll Byta Vapor Trail strl Reg till strl L Transportera 5
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
Brune Byta flygplats i London resp. Paris Transportera 9
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
anod Byta höftbälte på TNF Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...