Steglits

Söker man på steglits i Artportalen så finner man att det har rapporterats in observation av 9601 steglitser under Mars månad 2017, från Vuollerim i norr till Smygehuk i söder. Sedan är det bara att välja vilka geografiska begränsningar man är intresserad av t ex att 20% av dessa har rapporterats från Uppland


Det är ju inte riktigt samma sak. Artportalen ger inte heller en särkilt klar bild av förekomst av inte helt ovanliga arter eftersom folk helt enkelt inte bryr sig om att rapportera varje gång de ser dem. Med sällsynta arter funkar det nog bättre, ivf vad gäller fyndplatser.
 
Det är ju inte riktigt samma sak. Artportalen ger inte heller en särkilt klar bild av förekomst av inte helt ovanliga arter eftersom folk helt enkelt inte bryr sig om att rapportera varje gång de ser dem. Med sällsynta arter funkar det nog bättre, ivf vad gäller fyndplatser.

Jag saknar någon referens? Sökte på lövsångare under Juni 2016, den är rapporterad från precis hela landet, precis som den skall vara
 
Vanliga arter är sannolikt underrapporterade. Jag ser gråsparvar på tomten varje dag men jag tror inte att jag någonsin rapporterat dem. Dessutom tror jag man kan säga att antalet rapporterade fåglar i en trakt korrelerar med antalet aktiva ornitologer i samma trakt.
 
I den utmärkta boken Fåglarna i Sverige (Sveriges ornitologiska förening 2012) bedöms beståndet av steglits vara cirka 15 000 par. Arten har ökat starkt de senaste 30 åren. Huvudsaklig utbredning är Götaland och östra Svealand upp mot södra Norrlandskusten.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...