Hur stoppa tjäderhåvningen?

Håvningen är en liten del i problemet, som jag och många andra ser, med ett minskande bestånd av tjädrar. Dock är den fortfarande en del, hur liten del den än må vara, och därför beskriver jag min oro för just håvningen. Jag hade kunnat prata skogsbruk, stora rovdjursstammar som går hårt åt tjädrarna eller lägre jakttryck men nu pratar jag om håvning.
Vad beror då problemet av med beståndet av tjäder på vid er mark?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Håvningen är en liten del i problemet, som jag och många andra ser, med ett minskande bestånd av tjädrar. Dock är den fortfarande en del, hur liten del den än må vara, och därför beskriver jag min oro för just håvningen.

Om man bortser från tjuvjakt, modernt skogsbruk och andra faktorer som påverkar tjäderstammen negativt och bara räknar in legal jakt så blir håvningen ganska exakt 1,16 procent av "problemet" och jakten 98,84 procent.
Ganska uppenbart vad man behöver oroa sig för om man värnar tjäderstammen.
 
Har ni jagat för hårt eller avverkat för mycket bra tjäderbiotoper?

Vi löser småviltskort och jagar på statens många tusentals hektar där tjäderbristen är påtaglig och som omger vår mark. Vi jagar inte tjäder på den lilla markplätt vi äger.

Sedan jag flyttade söderut har antalet jaktdagar på tjäder minskat, nu är det kanske på sin höjd 10 per år. Under senaste fem vintrarna har jag sett två (!) svarttjädrar. Två av två fick leva för åker du skidor i tiotals mil för att till slut äntligen mötas av synen av en ensam tjädertupp i topp så njuter du istället av att faktiskt få se en. Samtidigt slutar man aldrig hoppas att just den här dagen man ger sig ut så ska man få uppleva det man då och då fick uppleva i sin ungdoms dagar - att med svett och möda jobba sig upp på en höjd och får syn på ett dussin svarta prickar i talltopparna och sedan påbörja ansmygningen för att kanske kanske få med sig en hem.

Jag vet inte vad ni noterat när ni är ute på tjäderjakt. Är stammen livskraftig där ni jagar? Har ni märkt någon skillnad alls när ni varit ute? Har det kanske blivit bättre till och med? När ni jagat tjäder i år, vad har ni dragit för slutsatser? Eller när ni bara varit ute för att reka tillgången på tjäder, hur såg det ut då jämfört med ifjol? För jag antar att alla som lite beskt ifrågasätter det jag skriver här först och främst skapar sig sin egen uppfattning utifrån annat än Mitt i naturen? Det skulle jag uppskatta iallafall..
 
Jag har sett väldigt lite tjäder de senaste 5 åren men dom finns. Jag tror vare sig håvningen eller jakten är största boven utan det är skogsbruket. Tjädern kräver "gammelskog" för att trivas och häcka. I och att gammelskog försvinner genom föryngring så minskar tjäderns biotop. Håvningen kan förhoppningsvis gynna tjäderstammen i stort om dessa planteras i naturreservat som är skyddade mot föryngring.
 
Tjäder är en paraplyart

D.v.s. där tjädern trivs så trivs även många andra arter. Den viktigaste faktorn till att tjädern har minskat kraftigt är minskningen av deras habitat p.g.a. det moderna skogsbruket och på senare år även p.g.a. byggandet av vindkraftsparker. Dessa faktorer är över en längre period definitivt ett större hot mot tjädern än håvningen och troligtvis också än jakten.

Den som långsiktigt vill bevara tjädern uppmanar jag till att t.ex. protestera mot att Sveaskog just nu nedklassificerar flera av sina tidigare frivillgt avsatta skogar (med konstaterade höga naturvärden) för att kunna avverka dessa eller mot nya vindkraftsetableringar på bergknallar med gammal skog.
 
Har ni jagat för hårt eller avverkat för mycket bra tjäderbiotoper?

Jag har sett väldigt lite tjäder de senaste 5 åren men dom finns. Jag tror vare sig håvningen eller jakten är största boven utan det är skogsbruket. Tjädern kräver "gammelskog" för att trivas och häcka. I och att gammelskog försvinner genom föryngring så minskar tjäderns biotop. Håvningen kan förhoppningsvis gynna tjäderstammen i stort om dessa planteras i naturreservat som är skyddade mot föryngring.

Håvningen är absolut inte största hotet, det har du helt rätt i och det har jag aldrig påstått heller. Men när vi märker att vi ser mindre och mindre tjäder när man vistas i naturen, just p.g.a. framför allt skogsbruket, så tycker jag det är rent ut sagt dumt att håva in dom enstaka man ser och skicka iväg utomlands. Därför tycker jag att håvningen ska stoppas.
 
Halaj!
Men kanske det finns stora geografiska skillnader mellan tjäderbestånden?
Isf borde de håvande polackerna ha koll på detta, och sikta in sig på områden med mycket tjäder? Och inte håva där det ändå inte finns tjäder? Som i dina hemtrakter?

Äshchh, jag kan skriva mycket mer om frågan, men nånstans känner jag att det riktiga problemet för TS bottnar i detta:
Sedan jag flyttade söderut har antalet jaktdagar på tjäder minskat, nu är det kanske på sin höjd 10 per år.


//T
 
Senast ändrad:
Om man bortser från tjuvjakt, modernt skogsbruk och andra faktorer som påverkar tjäderstammen negativt och bara räknar in legal jakt så blir håvningen ganska exakt 1,16 procent av "problemet" och jakten 98,84 procent.
Ganska uppenbart vad man behöver oroa sig för om man värnar tjäderstammen.

Avskjutningsstatistik för småvilt är mycket osäkra siffror, de siffror som samlas in är bara en mindre del av de som i verkligheten skjuts. Och det handlar inte om någon tjuvjakt, utan folk orkar bara inte med pappersarbetet.
 
Halaj!
Men kanske det finns stora geografiska skillnader mellan tjäderbestånden?
Isf borde de håvande polackerna ha koll på detta, och sikta in sig på områden med mycket tjäder? Och inte håva där det ändå inte finns tjäder? Som i dina hemtrakter?

Äshchh, jag kan skriva mycket mer om frågan, men nånstans känner jag att det riktiga problemet för TS bottnar i detta:



//T


Bottnar i detta på vilket sätt då?
 
Vissa ser givetvis på ett problem på olika sätt, vissa ser det inte alls som ett problem.

Människor som bott i generationer i områden där problemet faktiskt finns säger att håvningen borde stoppas, helt enkelt p.g.a. att tjädern inte klarar av det. Den är hårt ansatt nog som det är. Människor som levt av naturen, inte bara vistats i den som allmän förströelse.

När jag säger levt av naturen så menar jag just det. Man hugger sin ved för att huset inte ska stå utkylt på vintrarna, man jagar och fiskar för att äta och överleva (det finns faktiskt de som fortfarande lever så) osv. Man är beroende av naturen och lär således känna den utan och innan. Om någon har insikt i hur saker och ting förhåller sig tycker man att det borde vara dessa människor.

Men som ni skriver, några hundra hit eller dit. Vi låter dom håva.

Hur kan man klaga på håvningen som inte tar död på tjädrarna utan flyttar dem för att ÖKA den globala stammen och samtidigt förespråka jakt, ffa när vi pratar siffrorna 200 mot 17000?
Värnar man om stammen och det är så illa som du säger så borde du kämpa för ett omedelbart jaktstopp istället.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...