Vildmarksmässor, finns de?

Hej alla närkingar!
När jag var liten följde jag med farfar på vildmarksmässa någonstans i bergslagen, utomhus på ett hygge. Det skulle vara roligt att gå på något liknande nu, men när jag googlar "vildmarksmässa" så dyker det bara upp något inomhusarrangemang i stockholm. Jag är inte intresserad av att resa till stockholm.

Frågan är alltså, känner någon till något vildmarks-/friluftslivsarrangemang likt en mässa som äger rum runt örebro, bergslagen eller dalarna?

Tack på förhand!
/Emelie
 
Fler förslag närmare?

Hej, ta en långtur med bilen i helgen ner till Fair Enough mässan!
http://outnorthbloggen.se/fair-enough-vildmarksmassan-nordic-outdoor/

Det ser ju inte tokigt ut, men jag har ingen bil och det kostar väldigt mycket att åka nedåt med tåg, dessutom tar det lite väl lång tid.
Så något liknande fast runt Bergslagen, det måste väl finnas?

Stockholm är väl bra fast det ligger lite långt bort, bara jag slipper åka dit....och särskilt om jag slipper resa till mässområdena som är så extremt deppiga med de stora köpladorna med betonggolv.

haha, lite smått irriterad på att "friluftsliv" har bytt namn till "outdoor activity"....och "kläder efter väder" heter typ "extreme outdoor active gear"....ingen annan som stör sig på att behöva byta språkmelodi mitt i meningar när man pratar?
 
Skogutflykt har bytt namn till Extreme Forest Adventure och du måste ha 60 m klätterrep med för att koka kaffe och käka en macka. Kläder för under 10kkr göre sig ej längre besvär. Sitta på tumvantar och en kvällstidning är helt ute. Det skall vara Expeditions Equipment......sägs det av de som sällan är ute. Jag vägrar!
go tur
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Hahaha....bra, jag vägrar också.

En anledning till att jag började leta efter vildmarksmässor var att jag ville se tält av olika modeller uppsatta. Vet någon en plats där man kan göra det då?

Annars satsar jag på att titta på tält under Ransätersstämman.
 
Skogutflykt har bytt namn till Extreme Forest Adventure och du måste ha 60 m klätterrep med för att koka kaffe och käka en macka. Kläder för under 10kkr göre sig ej längre besvär. Sitta på tumvantar och en kvällstidning är helt ute. Det skall vara Expeditions Equipment......sägs det av de som sällan är ute. Jag vägrar!
go tur

Jag vägrar oxå!

Om ett par generationer pratar vi väl inte ens Svenska längre... (mycket av den vanliga reklamen eller div produkter, etc. ska ha fyndiga namn på Engelska... Så trist!

Mvh troswe
 
Du kan ju inte ha det där om du ska ut...

Jag är också rätt trött på att höra att det inte går att göra vissa saker utan att ha vissa saker. Jag uppskattar såklart en bra skaljacka, ett schysst tält, snabbt kök osv. Men om jag inte är helt ute och cyklar så lever jag fortfarande trots att jag inte hade dom sakerna för 15-20 år sedan när mina föräldrar drog med mig ut på diverse "äventyr".

Vattentät packsäck = sopsäck, skaljacka = galon, tält = pappas föräldrars från 60-talet, skor/kängor = dom man hade hemma osv.

Ibland när man lyssnar på försäljare så undrar man ju hur mänskligheten överlevt. Som sagt så är det kul och och bekvämt med utrustning som är bra. Men det är ju inte en förutsättning.

Det var några år sedan jag slutade gå på mässor. Det är ju som att leva i en reklam. Jag hatar reklam.

Inte direkt svar på var det finns friluftsmässor för närkingar. Men jag föreslår att du tar en dag ute i naturen istället och googlar på det du är intresserad av :)
 
Nu är det ju ett år för sent att svara typ men kan säga att 2015 års vilmarksmässa i Sthlm inte va något att ha. Hade förväntat mig något mycket bättre. Så det va sista gången jag åker på den. Det saknades massor av de stora utrustningsleverantörerna.
/Kenneth
 
Ånnaboda

Hej alla närkingar!
När jag var liten följde jag med farfar på vildmarksmässa någonstans i bergslagen, utomhus på ett hygge. Det skulle vara roligt att gå på något liknande nu, men när jag googlar "vildmarksmässa" så dyker det bara upp något inomhusarrangemang i stockholm. Jag är inte intresserad av att resa till stockholm.

Frågan är alltså, känner någon till något vildmarks-/friluftslivsarrangemang likt en mässa som äger rum runt örebro, bergslagen eller dalarna?

Tack på förhand!
/Emelie

Var det inte i Ånnaboda du var?
 
Hej! Snart tio år efter att du skrev frågan, men 27 maj ordnar föreningen STF Närke Bergslagen en friluftsmässa vid Tysslingen Naturcenter utanför Örebro!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...