Jörnkängan

Torka av dem med fuktig trasa när de blivit skitiga.

Smörj med fett när de blivit torra.

Vill du ha dem mjukare så smörjer du oftare.

Skoblock om du vill att skaftet ska hålla formen bättre.

Jag tar alltid ur sulorna när jag använt dem, så att det torkar upp bättre.
 
Torka av dem med fuktig trasa när de blivit skitiga.

Smörj med fett när de blivit torra.

Vill du ha dem mjukare så smörjer du oftare.

Skoblock om du vill att skaftet ska hålla formen bättre.

Jag tar alltid ur sulorna när jag använt dem, så att det torkar upp bättre.

Ser ju att jag svarade på en äldre frågeställning.

Har för mig att Jörns och Lundhags fett är ungefär lika till färgen.
Smaken är personlig, men jag tycker att mina jörn har en finare färg nu än när de var nya.
 
Har för mig att Jörns och Lundhags fett är ungefär lika till färgen.
Smaken är personlig, men jag tycker att mina jörn har en finare färg nu än när de var nya.

Tack för svar. Tar och beställer en burk av Jörns skosmörja också.
Är det samma färg så är det väl som det ska vara.
Man är väl lite petig nu när kängorna är sprillans nya. ;)
 
Nu har jag fått hem en burk med Jörns skosmörja.
Den är mycket ljusare än Lundhags skosmörja. Färgen påminner om honung eller bivax medans Lundhags är som mörk choklad.
Jörns har en lite annan doft, påminner starkt om rökt korv.
Trevliga skosmörjor båda två. :)

När jag ändå är inloggad o skriver så passar jag på att informera om att mina kängor är i storlek 245, och sulan som ligger i är 261 mm lång.
(Höll på att googla i evigheter själv efter info om mått när jag skulle köpa mina kängor)
 
När jag ändå är inloggad o skriver så passar jag på att informera om att mina kängor är i storlek 245, och sulan som ligger i är 261 mm lång.
(Höll på att googla i evigheter själv efter info om mått när jag skulle köpa mina kängor)

Men vilken nominell storlek har kängorna? 42? 43? 44? 45...? Heter storleken 245, men är fysiskt 261 mm?

Beklagar om jag är trögfattad...
 
Men vilken nominell storlek har kängorna? 42? 43? 44? 45...? Heter storleken 245, men är fysiskt 261 mm?

Beklagar om jag är trögfattad...

Ja storleken heter 245. Man mäter foten och väljer det måttet som är närmast. Sedan lägger tillverkaren på en bit för att man ska få plats med strumpor. Det var alltså 16 mm i mina kängor vilket var precis lagom för mig.
Det står på hemsidan där jag köpte mina att de levereras i vanliga storlekar som 39 osv men det gör de ju inte, jag beställde 245 och det står 245 inuti dem. De passade jättebra och jag är väldigt glad att jag fick tag på ett par efter bara två månaders väntan. Vill man beställa nu så får man inga förrän nästa år. :)
https://www.allmogejakt.se/mobile/product.html/jornkanga-m96?category_id=6
 
Både och faktiskt....

Hejsan,

Köpte ett par Jörnkängan Original förra året som jag hittills bara knallat omkring med hemmavid. är än så länge mycket nöjd och tror att samma sak kommer att gälla även efter sommarens fjällvandring :)

När det gäller storleksdiskussionen tänkte jag bara påpeka att Jörnkängan konstigt nog använder det klassiska systemet 40,41,42 .... osv på Original men Mondopoint-systemet för M96. Kanske har något med krav från försvarsmakten att göra?!?

Sen kan jag bara upplysa om att Original är en MYCKET rymlig känga. Köpte enligt gammal vana 46:eek:r då jag vill ha gott om plats för två par strumpor. Men det hade i detta fall räckt med ett par 45:eek:r då Jörnkängan Original är både bred och hög. Var dock enkelt att lösa med en extra sula i.

/ Stefan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...