Börja klättra mixat

När du säger mixat, menar du typ överhängade drytooling eller mer åt det skotska hållet? Är det överhängade drytooling så är det väl ett par Petzl Ergo eller Grivel Master yxor du ska ha och ett par fruitboots.

Är det mer åt det skottska hållet(min favorit typ av klättring) så vill du ha ett par tunnare skor med väldigt rörlig ankel. Själv kör jag med Scarpa Phantom Ultra och tycker att de är helt kanon. De är dock lite väl mjuka för lång (stenhård) alpin is, då föredrar jag mina Spantiks. LS Trango Extreme Evo Gtx light, eller LS Batura 2.0 är nog också bra val. När det gäller stegjärn så vill du definitivt ha monopoint, klättrade tidigare i ett par Grivel Rambo 4, helt överlägsna allt annat jag provat hittils när det gäller mix och brant is. Tyvärr så passade de inte mina Spantiks och är rätt värdelösa att gå i så jag bytte inför den här säsongen till ett par Petzl Lynx. Ångrar det rejält. De är helt ok, men grymt mycket sämre än Rambona.

När det kommer till yxor så återigen, leashless men ha gärna någon form av slingor till selen, du kommer garanterat tappa yxor annars. Inte kul att tvingas fira av ett par repor upp för att replagskaraten tappen en yxa. Been there, done that! Don't want to go back! Använder själv Nomics, men skulle gärna prova ett par Grivel Masters om tillfälle ges. Ser ingen som helst poäng med att köra på ett par enklare yxor som Petzl Quark, Grivel Matrix Tech, BD Viper även för lättare klättring.

Slänger med några bilder från Skottland i förra veckan för att psyka upp dig lite mer!

P1120197.JPG


P11202081.jpg


P1150247.JPG


P1230305.JPG


P1230320.JPG
 
Skrap, skrap, gnistor och svavellukt. Säkringar i isiga sprickor både här och inte där. Yxor i frostiga mosstuvor.
Dör av både lust och fasa :)
 
Det viktigaste är.att skorna sitter bra och att du får bra flexibilitet i anklarna. Trangon är utmärkt men måste sitta ganska perfekt, risk för skav och tryck annars. Men jag är nöjd efter sex-sju år med föregångaren trango ice. Antar att du tänker dig roadside-linjer i ex Bohuslän? Då blir det perfekt.
 
Det viktigaste är.att skorna sitter bra och att du får bra flexibilitet i anklarna. Trangon är utmärkt men måste sitta ganska perfekt, risk för skav och tryck annars. Men jag är nöjd efter sex-sju år med föregångaren trango ice. Antar att du tänker dig roadside-linjer i ex Bohuslän? Då blir det perfekt.

Japp något i den stilen till att börja med. Jag tror på bäst passform vinner ungefär som med vanliga klätterskor. Tack för alla svar!

Vart sjukt inspererad när jag o damen var i Kanada för några veckor sedan. :D
 
istället för storskor

Om du ska klättra mix/drytoolturer och inte har långa suspekta mossturer i -15 och hällregn i sikte, kan det vara värt att kolla på fruitboots, dvs pjuck med påskruvade stegjärn. Prisvärt alternativ är Raveltik Capoeira. Duktig viktbesparing och en helt annan kontroll. På minussidan är att de är lite kallare än kängor och att det ett synnerligen begränsat användningsområde. Inget man går på fjällvandring i direkt.
 
Om du ska klättra mix/drytoolturer och inte har långa suspekta mossturer i -15 och hällregn i sikte, kan det vara värt att kolla på fruitboots, dvs pjuck med påskruvade stegjärn. Prisvärt alternativ är Raveltik Capoeira. Duktig viktbesparing och en helt annan kontroll. På minussidan är att de är lite kallare än kängor och att det ett synnerligen begränsat användningsområde. Inget man går på fjällvandring i direkt.

Vart kan man köpa sådana i Sverige?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...