Karolinermarschen 2013

Jag antar att de ska gå den arrangerade marschen, och jag blev själv sugen fast vintertid. Här ser man ursprungsdatumen där de startade i Duved och slutade i Handöl.

Karta: http://karoliner.mediaserver.se/pdf/karolinerkarta.pdf

Film: http://youtu.be/gTIWlvHyoz8

Edit: Lite irriterande att rasister verkar snylta på namnet "karoliner" osv. märkte jag på Youtube.

En fråga: varför mellan Duved och Handöl? Mer intressant på alla vis tror jag att det är väster om Handöl, dvs att gå från Tydal på norska sidan och sluta i Handöl.
 
Senast ändrad:
Jag gick Karolinermarschen i mars i år. En mkt trevligt arrangemang med trevliga människor och god mat. En arkeolog från Jämtlands museum, Anders Hansson, var med och berättade om marschen, platserna och det olika hädelserna som utspelades där och längs med marschvägen. Vi fick perecis samma skitväder som karolinerna fick. Kolla gärna in mitt fotoalbum "Karolinermarschen 2012"
 
Fräsigt fast det går ju aldrig att fånga skitväder på bild :) Hur sover man på vinterturen, tält eller inomhus? Jag blev riktigt sugen nu faktiskt.

Jag gick Karolinermarschen i mars i år. En mkt trevligt arrangemang med trevliga människor och god mat. En arkeolog från Jämtlands museum, Anders Hansson, var med och berättade om marschen, platserna och det olika hädelserna som utspelades där och längs med marschvägen. Vi fick perecis samma skitväder som karolinerna fick. Kolla gärna in mitt fotoalbum "Karolinermarschen 2012"
 
Man sover innomhus alla nätterna i riktiga sängar. Den första natten i Tydal sover man i någon form av arbetsbostad som står tom. Två i varje rum, arrangörerna står för matlagningen. Andra natten sover man på Stor-Erik vållen, norska turistföreningens fjällstation på norra sidan Essansjön, nordväst om Sylarna. Den mysigaste fjällstationen du kan tänka dig. Man har tillgång till dusch, bastu och pilsner. Sista natten sover man på Blåhammarens fjällstation, bastar duschar, äter trerätters och det finns möjlighet att festa till rejält om man vill. ;)
 
Ett missförstånd, vi ska inte gå från Duved utan från Haltdalen. Då kartan inte hade någon skala så missbedömde jag avståndet grovt, då jag fick höra att marschen var ca 10 mil så trodde jag man menade hela marschen, inte bara den s.k dödsmarschen.

För er som söker info i om detta i framtiden så kan jag säga att de norska kartorna 1721-3 över Tydal, 1721-2 över Essandsjön samt på svenska sidan, fjällkarta Z6. De går att köpa på kartbutiken.se.

Om man går från Haltdalen så är 1620-1 Haltdalen samt 1720-4 Ålen av intresse (1620-1 Haltdalen kan man nästan skippa om man inte tänkt gå från "staden". Den känns ganska överflödig då Haltdalen ligger längst upp till höger på kartan och man ska fortsätta nordost så den visar knappt något av färdvägen. Dock så finns Svenskplassen med på den om man vill besöka den.

Jag kan även rekommendera att beställa en gratisbroschyr där de infopunkter, minnesmärkena samt intressanta platser som man bör besöka finns med i.
 
Har ni gått marschen nu? Lyckas inte riktigt hitta när årets barmarkstur sker.

Vi sticker nu på lördag!
Det är nog för att Karolinermarschen inte anordnas sommartid längre på grund av för dålig efterfrågan. Jag försökte själv febrilt få reda på hur, var, när. Men vi kör i egen regi!
 
OK, ha en fin tur och återkom med rapport med bilder! Ska en bit norrut om knappt tre veckor och har kraftig fjällängtan nu.
 
Ursäkta den sena rapporten.

Det blev tuffare än förväntat. Det regnade tre av fyra vandringsdagar och i snitt 25 km dagsetapper (20 var planerat). Den totala sträckan blev 106km istället för de 80 som var planerat.
Vi startade vid Nordpå fjällstuga i Haltdalen och fortsatte upp på Bukkhammarfjället. Tanken var att vi skulle förflytta oss en mil samma dag som vi kom dit men då klockan var runt 11 på kvällen och det var becksvart så blev det inte mer än ett par kilometer. Vilket vi fick ta igen senare.
Dag ett när vi var uppe på Bukkhammaren så träffade vi en trevlig norrman som var ute och markerade ut leder helt ideelt.
Hunden fick följa med på resan. Hon fick dock skavsår (eller början till) redan första vandringsdagen vilket resulterade i att de andra deltagarna fick turas om att bära hundens packning.

När vi kom fram till Tydal efter att ha tappat spåret vid minst ett tillfälle så var man minst sagt uttröttade efter att ha fått ta igen kilometrarna man inte vandrade dagen innan. Att hitta en plats att slå upp läger för natt två var inte det lättaste men till slut så gick vi bara rakt upp i skogen och slog läger.
Självklart så regnade det under natten så det man hängt på tork som en chansning över natten blev ännu blötare (om möjligt).

Natt tre så slog vi läger väster om Essandssjön efter några kilometers vandring på grusväg vilket var en uppskattad omväxling från att klaffsa runt i myrmark. Knotten gjorde det bästa de kunde för att äta upp oss. Vi gav dock igen vid middagen då de var väldigt förtjusta i att flyga ner i matpåsarna så runt ett hundratal av dom slank säkert ner utspritt på deltagarna. Även denna natt gjordes en chansning att det inte skulle regna så de ökande blöta klädförrådet hängdes på tork. Självklart regnade det under natten! Men humöret var ändå på topp.

Nu börjar den värsta dagen. Vandringsdag 3.
Ungefär första halvan av vägen gick smärtfritt men andra halvan kändes som att den tog fyra gånger så lång tid. Regnet började innan vi kommit över gränsen till Sverige, det var stora ytor av myrmark som vi fick korsa vilket resulterade i att skorna blev helt vattenfyllda så det plaskade i dom. När vi kom fram till monumentet på Bustvalen så började det blåsa kraftigt, detta i kombination med det tilltagande regnet gjorde en mycket obehaglig upplevelse uppe på berget vid monumentet. Skorna var så pass blöta att det inte gick att lösa på något sätt innan man fått upp läger vilket det var lång tid kvar innan vi skulle göra. Den enda tjocktröjan jag hade med mig låg nedpackad i ryggsäcken. Då det var det enda torra plagget som fanns kvar så fick den ligga kvar i ryggsäcken då jag hellre såg fram emot att ta på mig åt åtminstone ett torrt plagg när lägret var uppslaget än att ta på mig den på plats för att få en 10 minuters värma innan även den skulle vara dyngsur (min regnjacka var inte vattentät tydligen).
Nu spelade inte vattenpölar eller myrmark längre någon roll, att försöka undvika dom var inte längre prioriterat då det vore fysiskt omöjligt att bli mer blöt. Så länge vi höll en rask takt så frös man eventuellt bara något men så fort man stannade så kom kylan och skakningarna. Det regnade fortfarande.

Vi fann en liten stuga eller skjul på vägen där vi gick in för att ta en paus och läsa kartan. På väggen i skjulet så hade några lämnat en hälsning att de gått "i Armfeldts spår" 23 år innan vi var där. efter pausen var det svårt att få upp värmen igen och resten av etappen var riktigt tung. Med iskalla händer och nedsatt rörlighet så var det väldigt svårt att få upp tältet när vi väl kommit fram till platsen där vi skulle slå upp läger. Så fort tältet var uppe som skydd mot regnet så åkte de blöta kläderna av och understället som användes som sovkläder samt tjocktröjan på. Detta hjälpte föga. Även denna natt tog man en chansning och hängde upp kläderna. Självklart regnade det även denna natt.
På morgonen hade jag två par byxor att välja mellan. Båda var dyngsura och iskalla med det positiva var att när vi lämnade Tydal ett par dagar tidigare så smet ja in på konsum och köpte en dagstidning och några par strumpor. Denna dagstidningen var verkligen en "livräddare" då skorna endast var något fuktiga på morgonen vilket räddade hela vandringsdag fyra

Sista dagen så rundade vi Snasahögarnas nordsida där ingen led fanns och där marken enbart var sank, samt på asfalterad väg för att tillslut hamna i Handöl igen. Väl framme besökte vi Handöls kapell, där fick deltagarna väl förtjänta diplom och tygmärket "Armfeldtsmarschen" innan man besökte massgraven för 600 karoliner som hittats.
 

Bilagor

  • P8100646.jpg
    P8100646.jpg
    44 KB · Visningar: 2,898
  • P8100650.jpg
    P8100650.jpg
    34.4 KB · Visningar: 1,757
  • P8110738.jpg
    P8110738.jpg
    31.1 KB · Visningar: 1,238
  • P8120784.jpg
    P8120784.jpg
    90.6 KB · Visningar: 1,792
  • P8120815.jpg
    P8120815.jpg
    41.1 KB · Visningar: 1,415
  • P8130981.jpg
    P8130981.jpg
    40.3 KB · Visningar: 1,253
fler bilder
 

Bilagor

  • P8130866.jpg
    P8130866.jpg
    61 KB · Visningar: 1,280
  • P8130872.jpg
    P8130872.jpg
    86.1 KB · Visningar: 1,181
  • P8130972.jpg
    P8130972.jpg
    29.7 KB · Visningar: 1,184
  • P8130981.jpg
    P8130981.jpg
    40.3 KB · Visningar: 1,124
  • P8130991.jpg
    P8130991.jpg
    100.5 KB · Visningar: 1,549
  • P8141015.jpg
    P8141015.jpg
    56.7 KB · Visningar: 1,256

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...