Karolinermarschen 2013

Hej!

Vi är ett gäng glada amatörer som tänkte ta och vandra Karolinermarschen (dödsmarschen) nästa år. Jag har sökt information om marschen men det finns inte så värst mycket att tillgå.

Detta kommer vara den första "riktiga" vandringen jag genomför och jag undrar då vilka kartor som behövs. Vad jag kommit fram till hittils är 781 över Tydal och 779 över Essandsjön samt fjällkarta Z6 som redan är införskaffade, Men dessa täcker inte ens hälften av vandringen, kommer det verkligen behövas 6-7 kartor för att genomföra vandringen?!

Vi startar från Duved och avslutar i Handöl. Tanken är då att vi lämnar bilarna i Handöl och tar oss med tåg/buss till Duved, är det någon som har mer information om hur man gör det eller vart man tar reda på det?

Kan någon vänlig själ som genomfört vandringen eller som bara vet, upplysa mig?
 
Det är ju hobbygäng som genomför och de har ingen dygnet om passning på sina datorer.
När för många år sen vi genomförde var det STF och I5 som stod för arrangemanget. Det gör de inte längre.
Skidmarschen anses vara enklare och riktigare av vad som framkom då det begav sig.
Sträckorna var inte speciellt långa och vädret spelar givetvis då som nu den största rollen.
Tre förhållandevis korta dagar skidade vi. Förläggning under enklare förhållanden under tak.
Att sommartid gå med bivackutrustning torde bli tyngre jämte att även utförslöpor måste gås istället för glida nerför.
Mitt råd blir kontakta samtliga som hållit på med sommarmarscher de senaste åren och se vem som svara om någon vecka eller så.
go tur
 
Det är ju hobbygäng som genomför och de har ingen dygnet om passning på sina datorer.
När för många år sen vi genomförde var det STF och I5 som stod för arrangemanget. Det gör de inte längre.
Skidmarschen anses vara enklare och riktigare av vad som framkom då det begav sig.
Sträckorna var inte speciellt långa och vädret spelar givetvis då som nu den största rollen.
Tre förhållandevis korta dagar skidade vi. Förläggning under enklare förhållanden under tak.
Att sommartid gå med bivackutrustning torde bli tyngre jämte att även utförslöpor måste gås istället för glida nerför.
Mitt råd blir kontakta samtliga som hållit på med sommarmarscher de senaste åren och se vem som svara om någon vecka eller så.
go tur

Nej det har jag inte förväntat mig. Vad är I5?
Karolinerna använde sig inte av skidor så personligen anser jag det inte vara det "riktiga".
Vi kommer ta med bivackutrustning och är inte ute efter att det ska gå så snabbt som möjligt. För övrigt så åker jag inte skidor och det skulle va ett j-a sätt att lära sig på :p

Tack för tipset, jag får göra det.
 
Jag undrar om du inte täcker in hela svenska delen med Calazos Jämtlandstriangeln? Jag har den själv men inte tillgänglig just nu och har lite svårt att hitta täckningsområdet för den på nätet.
 
En fråga: varför mellan Duved och Handöl? Mer intressant på alla vis tror jag att det är väster om Handöl, dvs att gå från Tydal på norska sidan och sluta i Handöl.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.