Vandra i Nepal oktober

För att återvända till vätsketemat så läste jag i dagarna färdigt Stephen Bezruchka´s bok , med en intressant passus. Bezruchka är en av dom starkaste förespråkarna för att man skall dricka ( odefinierat ) mera , och ändå kommer denna torra kommentar :

Like any advice it can be overdone and people have died from drinking too much water.

books
 
Hej,

Är också lite småsugen på Nepal, men kanske inte just på EBC. Nästan alla trådar innehåller många frågor och svar rörande guider, bärare och tehus.
Är det ovanligt att folk själva bär med sig sina grejjer, övernattar i tält och använder karta och kompass som guide? Jag tycker Nepal verkar hur fint som helst, men skippar det nog om det är svårt att komma ifrån turistindustrin och andra människor.
 
Hej,

Är också lite småsugen på Nepal, men kanske inte just på EBC. Nästan alla trådar innehåller många frågor och svar rörande guider, bärare och tehus.
Är det ovanligt att folk själva bär med sig sina grejjer, övernattar i tält och använder karta och kompass som guide? Jag tycker Nepal verkar hur fint som helst, men skippar det nog om det är svårt att komma ifrån turistindustrin och andra människor.

Ja det är ovanligt.

Med tanke på att bergen är 9000 m höga så kan du inte direkt vandra runt hursomhelst utan är tvungen att gå på stigar leder etc. Folk bor även i bergsbyar lite överallt.
 
Det finns dock många möjligheter att komma undan från turistindustrin lätt. I stort sett överallt i den bergiga delen av Nepal behöver man något slags tillstånd för att vandra. I de vanliga områdena, såsom Everest, Annapurna och Langtang kostar det väldigt lite. I de mindre turisttäta områdena kostar det mer. Dolpo och Upper Mustang kostar typ $20 per dag, och i vissa områden måste man ha med sig en guide.

På sidan http://www.thegreathimalayatrail.org/ finns information om alla områden, och om hur man gör för att korsa hela Nepal på längden (då man måste ha just tält och sånt med sig). Välj helt enkelt ut den bit som verkar bäst för ditt ändamål och gå den biten! Alternativt åk till Indiska himalaya, typ Sikkim, jag tror det är mindre turister där. På sidan finns också information om avgifter för alla respektive parker/nationalparker/naturreservat/skyddade områden. Jag har själv inte varit där, men om jag själv skulle ha gjort en vandring med tält i Nepal skulle jag nog åka till området kring Rara Lake.

Dock är Nepal bara lite större än Lappland, men har 30 miljoner invånare, och alltså ganska tättbefolkat, så för att vandra i helt obebodda områden bör man komma till väldigt svåråtkomliga dalar eller till väldigt hög höjd.
 
Det finns dock många möjligheter att komma undan från turistindustrin lätt. I stort sett överallt i den bergiga delen av Nepal behöver man något slags tillstånd för att vandra. I de vanliga områdena, såsom Everest, Annapurna och Langtang kostar det väldigt lite. I de mindre turisttäta områdena kostar det mer. Dolpo och Upper Mustang kostar typ $20 per dag, och i vissa områden måste man ha med sig en guide.

På sidan http://www.thegreathimalayatrail.org/ finns information om alla områden, och om hur man gör för att korsa hela Nepal på längden (då man måste ha just tält och sånt med sig). Välj helt enkelt ut den bit som verkar bäst för ditt ändamål och gå den biten! Alternativt åk till Indiska himalaya, typ Sikkim, jag tror det är mindre turister där. På sidan finns också information om avgifter för alla respektive parker/nationalparker/naturreservat/skyddade områden. Jag har själv inte varit där, men om jag själv skulle ha gjort en vandring med tält i Nepal skulle jag nog åka till området kring Rara Lake.

Dock är Nepal bara lite större än Lappland, men har 30 miljoner invånare, och alltså ganska tättbefolkat, så för att vandra i helt obebodda områden bör man komma till väldigt svåråtkomliga dalar eller till väldigt hög höjd.

Tack för bra information. Precis det jag var ute efter. Väldigt tråkigt det här med folk, avgifter och guidetvång. Ska kolla upp Rara Lake lite mera. Letar efter en plats man kan vandra vid under ett par veckor och slippa se spår av människor så mycket som möjligt, men det är är nog en utopi.
 
Ja det är ovanligt.

Med tanke på att bergen är 9000 m höga så kan du inte direkt vandra runt hursomhelst utan är tvungen att gå på stigar leder etc. Folk bor även i bergsbyar lite överallt.

Jo, jag kan förstå det. Vad jag vill undvika är att hamna i ett lämmeltåg med turister, bärare och guider. Skulle helst undvika att behöva passera igenom byar och bebyggelse också, men eftersom det är verkar kört så ska jag nog undersöka andra platser istället och spara den här delen av världen tills jag blir gammal.
 
Inga byar = inga stigar = ingen vandring högalpint

Det är helt annorlunda mot sverige där det är plattare. Jag vet inte hur hardcore du är men att gå på de mindre stigarna i nepal är ingen lek. Har du otur så dör du. Lågalpint kan nog fungera med då är nog mer bebygt och odlingar. Jag tror kina är bättre för bara vandringar utanför led.
 
Inga byar = inga stigar = ingen vandring högalpint

Det är helt annorlunda mot sverige där det är plattare. Jag vet inte hur hardcore du är men att gå på de mindre stigarna i nepal är ingen lek. Har du otur så dör du. Lågalpint kan nog fungera med då är nog mer bebygt och odlingar. Jag tror kina är bättre för bara vandringar utanför led.

Jag har rätt stor erfarenhet av alperna. Det är fantastiskt fint men tyvärr alldeles för mycket folk. Känslan av äventyr och utmaning går helt förlorad då man träffar på andra människor på i stort sett varenda bergstopp.

Jag kan eventuellt tänka mig att passera ett par mindre byar, förutsatt att där inte finns någon turistindustri alls. Kanske ska kolla upp Kina då. Tack igen för bra info.
 
Jag vet att de guidböcker som finns om att vandra i Nepal har några avsnitt om att vandra i obebodda dalar, men det är liksom korta bitar utanför de stora vandringslederna. En sak du skulle kunna göra är att leta upp en bit som är helt kostnadsfri. De är säkerligen inte lika vackra, men å andra sidan blir det mer äventyr. Stigar finns överallt där det bor folk. Men som grodanbolle säger så är det en helt annan typ av landskap. Dalarna är djupa och bergen höga. Det är svårt att ta sig ifrån dalgångar eftersom passen är på så pass hög höjd. Men, äventyr i Nepal kan du få ändå! Bara gör din egna resa, det kommer bli kul!
 
Lite tankar om att vandra i Nepal och undvika horder av turister.

Till och med i de 3 popularaste omradena, Everest, Annapurna och Langtang gar det att vandra utan att se sa mycket folk. Bara man undviker oktober - november och mars - april. Jag har vandrat i Everest i ferbruari tva ganger och mellan Jiri - Lukla och upp till Gokyo samt runt Chhukung ser man inte manga sjalar. Troligen samma sak i bade maj och december. Februari och december ar kalla manader men ar man inte extremt kanslig sa funkar det bra. Pa dagarna ar det skont.

Jag gick i Annapurna i april - maj 2010 totalt 34 dagar och det var inte mycket folk alls. Precis fore Thorung La och uppfor passet sa var det en del folk. Och pa Poon Hill. Men inte annars och det beror nog pa att Annapurna inte ar lika populart langre da de byggt/bygger vagar i omradet.

Utanfor dessa omraden sa kan man vandra utan att se turister i Vastra Nepal vid Rara Lake (som namnts) och hela strackan mellan Beni - Dunai - Jumla, 3 veckor. Dar kravs heller inga dyra tillstand. Det finns inga (mojligen nagot) tehus heller och det ar ont om mat sa det ar talt och tung packning som galler. Man passerar byar sa helt solo blir man inte men det ar glest med folk alldeles sakerligen.

Likasa Makalu base camp ar en talttrek med fa vandrare.

Sa det gar att vandra i de populara omradena utan guide och utan att se sa mycket folk bara man valjer ratt manad. Samt i Vastra Nepal och vid Makalu blir man nog ratt ensam de flesta manader. Oktober ar i sarklass turisttatast.

Ovre Dolpo och Mustang kostar 50 US$ per dag per person i tillstand samt att man maste vara minst 2 turister och dessutom hyra guide vilket kostar ytterligare. Nedre Dolpo med Phoksumdo Lake och Do Tarap Valley samt Kanchenjunga kraver visserligen guide och en vandringspartner men tillstanden ar runt 10 US$ per vecka och person.
 
Hej,

Är också lite småsugen på Nepal, men kanske inte just på EBC. Nästan alla trådar innehåller många frågor och svar rörande guider, bärare och tehus.
Är det ovanligt att folk själva bär med sig sina grejjer, övernattar i tält och använder karta och kompass som guide? Jag tycker Nepal verkar hur fint som helst, men skippar det nog om det är svårt att komma ifrån turistindustrin och andra människor.

Jag skulle säga att det inte är några större problem. Senast jag var i Nepal (2010) så knatade jag lite i Annapurna under monsunen 2010 och såg fem turssiter mellan Besisahar och Koto där jag tog av mot Nar/Phu-dalen. Där jag såg 3 personer totalt under en vecka (alla var och letade Yarsagumba, någon annanstans)
Skogarna kring söder och sydväst om Dhaulagiri är också ganska glest befolkade men räkna inte med att någon hittar dig om du kommer bort.
Samma sak gäller Tillmans pass i Langtang, utanför högsäsong är det väldigt lite folk och i stort sätt gratis att gå. Sidodalarna i Rolwaling är också utmärkt om man vill vara ensam.

Ett riktigt extremförslag (ganska galet) är att ensam traversera från Makalu BC till Chhuckung i Everest området.
 
Jag såg den här kommentaren om pris på flyget till Lukla. Nej, det reguljära flyget höjer knappast sina priser. Men om flygen står stilla pga dåligt väder då kan helikopter vara det enda sättet att komma upp på rimlig tid. Och de kostar mycket! Dessutom får du knappast tillbaka det du lagt ut för det ordinarie flyget. Om du har en guide som du vill ha med på turen kommer du säkert behöva betala helikopter för honom också.

Jag har berättat om vad som kan hända med dessa flygresor på min blogg. Man ska väl inte förvänta sig att alla kommer möta samma problem som vi, men det verkar inte vara helt ovanligt.
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/resa-till-nepal-del-1-2.htm

Lycka till med planeringen, det är ett trevligt äventyr som väntar!

//Hans

tack för info ! sorry för jag inte svarat innan men jobbat en del.

.henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...