Gissa leden

Vad kul!

Jag är rätt upptagen och kommer antagligen inte hinna lägga upp någon ny bild förrän tidigast måndag! Jag lämnar fältet fritt för andra fotografer/frågemakare fram till dess.
 
Ok...från årets skörd av nya långturer.
Namn etc går ju inte men vart? Område...

Jussi följer 3repl på en av "tvillinglederna" som gjordes.
Andra bilden visar karaktären på klippan, när man ska starta repl 5.
 

Bilagor

  • fullsizeoutput_719.jpg
    fullsizeoutput_719.jpg
    83.3 KB · Visningar: 478
  • fullsizeoutput_728.jpg
    fullsizeoutput_728.jpg
    148.7 KB · Visningar: 497
Hej
Jaa ...men nej!
Norge är rätt. Men Rogaland har bara granit.
Kolla texturen på bilden , det är inte granit.
Har någon en bättre gissning annars skickar jag ett par bilder till o ett par ledtrådar/JO
 
Detta är ett par bilder från den vänstra av "tvillinglederna".4repl går diagonalt över den svarta lodräta väggen och tillbaka i ett dieder mot höger. Här får ni lite bakgrund också..
Klippan är vulkanisk och består bla av serpentin.
 

Bilagor

  • fullsizeoutput_71b.jpg
    fullsizeoutput_71b.jpg
    150.3 KB · Visningar: 452
  • fullsizeoutput_71d.jpg
    fullsizeoutput_71d.jpg
    184.9 KB · Visningar: 454
Ok tror nog ingen knäcker den.
Även på Norges bakgårdar finns pärlor.

Denna vulkaniska klippa ligger granne med Atoklinten i Västerbotten och heter Krutvassröddikken. Faunan under berget är utsökt.
Texturen är fantastisk med vanligtvis mycket god friktion.
Dock finns en hel del lösgods även om det mesta är förvånansvärt fast klippa av serpentin som liknande den på Mt Kenya,(syenit).
Andra udda sorter är olivin (grön hal halvädelsten och asbest(!).
Vi gjorde en scouting av den sk "Afrika plattan", den branta gul,bruna skölden liknade konturen av afrika (med lite fantasi), förra året och klättra upp de första två lätta repländerna(min dåvarande fysik hindrade dock vidare framgång) och alltså revansch i år.
Då ett enormt ras hade fallit över dessa repländer i år så var framgång inte självklar. Nu gick det fint ändå trots mycket grus och småsten på den första biten, med lätt klättring och kan passeras snabbt.
De övre replängderna är klart klättervärda!
Denna fjällvägg fann jag och klättra första leden på för 25år sedan och led nr13 och 14 gjordes alltså i år. Klätterlängd är ca 230m och de klockar in på 6+(Nelion)respektive 7- (Batian).
Jag har lite skisser om nån mer vill dit ,maila gärna.
Sista bild ;Jussi i slutet av repl.5 ,"Nelion", bakom syns vart raset kom ifrån.

Efter detta utvik kanske Mr Gahne hittat nån bild? eller nån annan...
 

Bilagor

  • fullsizeoutput_710.jpg
    fullsizeoutput_710.jpg
    145.4 KB · Visningar: 402
  • fullsizeoutput_713.jpg
    fullsizeoutput_713.jpg
    146.4 KB · Visningar: 394
  • fullsizeoutput_71f.jpg
    fullsizeoutput_71f.jpg
    171.9 KB · Visningar: 392
Lederna och dess namn är till minne av Nils Burström,Kalix (som bodde i Afrika som liten) och som var med och gjorde två leder -94...

Då ingen annan lagt ut något så fortsätter jag med en korthelg i ensamhet från i juni. Vart är detta?
Bilder från repl1-3 av 5 (om man önskar leda konventionellt).
 

Bilagor

  • P1040339.jpg
    P1040339.jpg
    78.7 KB · Visningar: 333
  • fullsizeoutput_627.jpg
    fullsizeoutput_627.jpg
    89.4 KB · Visningar: 375
  • fullsizeoutput_628.jpg
    fullsizeoutput_628.jpg
    163.8 KB · Visningar: 327
  • fullsizeoutput_629.jpg
    fullsizeoutput_629.jpg
    180.1 KB · Visningar: 324
Nä inte skålfjell
Första två repl ( om man säkrar) är formationer
1repl :start i en grotta klättra /böka dig ut via ramp genom taket , följ dieder till hylla . 30-35m, 5/5+
2repl : små väggar , sva mot vänster t dieder ca 30m ? ,5-
3repl: följ vit strimma 50-60m ,6+ ( inga säkringar) efter halva ej möjligt reversera eller klättra åt sidan..
4repl : följ vita stråk rakt upp sva , formationer, mothäng, dieder rakt upp, 60m , 5-
5repl : följ naturliga formationer o sva , följ strimman.40-50m?, 4-.
Lite oexakt vad gäller längder pga solo men ungefär så.

Så blandat sva o formationer drygt 200m klättring
 
Gamling fick väl ett halvt rätt... detta fjäll ligger ca 4km öst (innan) Treungen Bjortjönnfjell. Berget syns bakom skjutbanan(ca 5km innan T.), men kör ca nån km till mot Treungen, parkera på lämplig plats och gå in den bommade grusvägen som går längs sjön, tag stigen åt höger in i skogen strax innan hyttene. Nästa 1.5km fram till starten krävs lite spårsinne, först längs berget i skogen men undvik myren, tag upp ett stråk där tydlig torrlagd vårflods ränna. siktar mot vitt stråk.Kommer du till en "kristallgrotta", stora boulder, så är du rätt och hittar första repans takramp...
Berget är mycket riktigt slätare än tex Hägefjell, som skålfjell eller här hemma , Möhättan med Sveriges bästa slabbar!

För övriga av mina nya lång turer gå in på climbing in nissedal-fjantbook. Där kan man kortfattat läsa om 2 ny turer på Hägefjell.
Fotot visar Bjortjönnfjell med leden "Kristallgrottan", +200m, 6/6+

Ok men nästa led är från rapporterad led som faktiskt finns i guide bok!!
Vart e detta?Område... Bonus för led.
 

Bilagor

  • fullsizeoutput_60e.jpg
    fullsizeoutput_60e.jpg
    122.4 KB · Visningar: 245
  • fullsizeoutput_21f.jpg
    fullsizeoutput_21f.jpg
    98.6 KB · Visningar: 246

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...