Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Krångliga regler... och ännu krångligare system!

Frågan är om det är viktigt med handikappsystem och massa krångliga regler om utrustning, yttre hjälp, starttider och, och, och... det skulle ju vara enkelt, eller?
Vi kommer ändåatt få kontrollproblem med bestämda bansträkningar om vi inte väljer någorlunda valfri väg till punkt X

Om man utgår från att det inte är ett superseriöst världscup-event med prispengar och fett avlönade kontrollanter ;-)
Jag tror man skrämmer bort fler än man lockar om det blir alltför mycket insideraktigt elitsnack och krångligt. Grundidén tyckte jag var hur smart som helst, att "alla kan vara med" och låta var och en bedöma - om, när, hur!
Annars blir "systemet" snabbt viktigare än att vi paddlar, och det har vi väl ingen nytta av?

Kan man inte köra en sommar eller två med "starttid och daglig målgång", så får vi se vad som kan ändras efterhand, då vi märker att folk (och vilket folk som) verkligen dyker upp och vad de vill ha för riktlinjer...?

Bara en tanke!

A
 
Frågan är om det är viktigt med handikappsystem och massa krångliga regler om utrustning, yttre hjälp, starttider och, och, och... det skulle ju vara enkelt, eller?
Vi kommer ändåatt få kontrollproblem med bestämda bansträkningar om vi inte väljer någorlunda valfri väg till punkt X

Om man utgår från att det inte är ett superseriöst världscup-event med prispengar och fett avlönade kontrollanter ;-)
Jag tror man skrämmer bort fler än man lockar om det blir alltför mycket insideraktigt elitsnack och krångligt. Grundidén tyckte jag var hur smart som helst, att "alla kan vara med" och låta var och en bedöma - om, när, hur!
Annars blir "systemet" snabbt viktigare än att vi paddlar, och det har vi väl ingen nytta av?

Kan man inte köra en sommar eller två med "starttid och daglig målgång", så får vi se vad som kan ändras efterhand, då vi märker att folk (och vilket folk som) verkligen dyker upp och vad de vill ha för riktlinjer...?

Bara en tanke!

A

Precis

Det finns ju bevingade forkortade fraser såsom "K.I.S.S." & "L.I.M."
Låt oss hålla oss till dessa enkla uppmaningar.
 
Min tanke med olika starttider var inte att skrämma bort utan att det ger möjlighet att paddla i grupper (eller ensam) som har ungefär samma ambitionsnivå. Rubriken på tråden börjar med ordet tävling och då förutsatte jag någon form av tidtagning ;-)
 
Jag borde inte lägga mig i eftersom jag misstänker att jag kommer att smita från loppet p g a nåt svepskäl, men just övernattningen på gemensam plats gör ju att det är mindre viktigt att hålla ihop startfältet under dagsetapperna. Den trevliga gemenskapen får man på köpet på kvällen efter första dagen.

Att man däremot hittar någon hyfsat jämbördig att paddla med är ju en annan sak, men nåt som jag tror gör turen trevligare - och åtminstone för varannan deltagare så innebär det säkert att tiden blir bättre.

Paddla själv runt Värmdö i träningsloppet för ett par år sen. Hade hyfsade krafter i början, men efter en bensträckarpaus tillsammans med en som dittills hade haft det jobbigt ,så piggnade han till och drog (och plågade! :)) mig runt resten av loppet på ett sätt som var bra för mig.
 
Jag är intresserad och jag är definitivt en i den långsamma gruppen. Men jag har i alla fall lite tankar.

Jag ser ju gärna att det blir lite uppdelning, typ den anpassade starten. Det blir lättare att lära känna nya paddelvänner om man håller lite tempo och man riskerar inte att se sitt sällskap försvinna vid horisonten efter tjugo minuter. Dessutom skulle det, för mig i alla fall, kännas bra ut säkerhetssynpunkt att paddla i den första gruppen. Sällskap ökar säkerheten och antagligen blir man ju ikapp paddlad av erfarna och skickliga paddlare under större delen av dagen om dom gröna har en timmes försprång eller så. Kort och gott skulle jag, som väldigt ny i paddlingens underbara värld, känna mig tryggare, gladare och mer motiverad att delta om jag kan göra det på min nivå men i sällskap av andra.

Kan man inte i öppna en kategori för en sådan här tävling här på utsidan som det finns för landskap, paddelkompisar osv? Den behöver ju inte ens ligga och ta någon större plats någonstans utan man kan ju länka till den i någon tråd om administratörerna inte vill vara hur behjälpliga som helst. Frågan måste ju vara fri..?

För min del kommer jag ha semester halva juli och hela augusti ungefär.. ;)
 
Jag har aldrig ens tänkt tanken att delta i en paddeltävling, men det här låter faktiskt riktigt trevligt, att träffa lite Utsidan-paddlare med gemensam tältplats halv-vägs kan ju vara kul och jag har knappt paddlat på västkustsidan alls mer än en weekend vid midsommar för några år sedan. Förordar också KISS och LIM, spelar inte mig nån roll om jag blir sist . Jag kan ju alltid skylla på trög hopfällbar kajak .. :)
 
..Lite regler om minimum i utrustning gällande säkerhet kan ju vara bra, så att alla kan hjälpa alla vid behov . Typ ordentligt inplastad mobil, karta-kompass, kanske pump å flottör, flytväst förstås, ombyte, lite mat å vatten, first aid-kit. Fångrem för paddeln eller reservpaddel. lite sånt kanske.
 
..Lite regler om minimum i utrustning gällande säkerhet kan ju vara bra, så att alla kan hjälpa alla vid behov . Typ ordentligt inplastad mobil, karta-kompass, kanske pump å flottör, flytväst förstås, ombyte, lite mat å vatten, first aid-kit. Fångrem för paddeln eller reservpaddel. lite sånt kanske.

...och inte heller här behöver vi krångla till det mer än nödvändigt. Både skärp och hängslen behövs inte.

Låt det sunda förnuftet råda, grundtanken måste ju vara att på ett säkert sätt kunna genomföra detta utan att förlita sig på större assistans från andra deltagare.
Vad var och en behöver för detta anser jag lite vara upp till var och en.

Livsuppehållande utrustning (tex flytväst, 1:a förband) och vatten är ju prio 1 och för de stora flertalet självklart ändå.
Vill man vara asket och leva på luft och vatten samt ligga under bar himmel med endast knott och mygg som väderskydd och isolering är ju det upp till vederbörande.

/Bjerke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...