Kitecamps, är det bra?

Tjenare,

Jag är sugen på att lära mig kita i sommar och funderar på att åka med www.lapoint.se som har kitecamp i Portugal. Jag har även tittat på en del andra alternativ både hemma och utomlands. Jag har aldrig kitat innan och undrar om det är bra att åka på camp och få instruktioener eller om man egentligen kan sätta igång själv bara?
 
Kitecamp

Hej!

Jag ska börja att säga att jag har aldrig varit på ett kitecamp. Men jag har gått kurser här i Sverige och måste nog säga att en kortare intro kurs bör man nog ta innan man börjar pyssla själv. Jag gjorde det för säkerhetens skull och fick lära mig mycket, det var ganska lätt att börja själv efter det.
(jag fick också känna på olika utrustning, vilket gör det lättare att veta vad just jag ville ha)

Nu har jag iofs bara kört på snö, men vad jag förstår så underlättar det om man är ett gäng som kan hjälpa varandra i vattnet. Om man inte har ett gäng att köra med så tror jag kitecamp är perfekt,
att köra flera dagar i sträck är nog förutom skitkul, även lärorikt.


Sofie
 
Tjenare,

Jag är sugen på att lära mig kita i sommar och funderar på att åka med www.lapoint.se som har kitecamp i Portugal. Jag har även tittat på en del andra alternativ både hemma och utomlands. Jag har aldrig kitat innan och undrar om det är bra att åka på camp och få instruktioener eller om man egentligen kan sätta igång själv bara?

Man skall absolut inte "testa själv".
Gå en kurs!
Risken är annars att du skadar dig själv eller andra.
 
Kitecamps är jättebra

Att börja på egen hand utan insruktioner är rent av livsfarligt. Jag har sett nybörjare flyga in i minigolfbanor, staket och stolpar för att de inte fått ordentliga instruktioner om hur man hanterar en kite.

Kite Camps är lite dyrare och mer tidskrävande än en vanlig Nybörjarkurs, men vill du verkligen lära dig kitesurfing är det absolut ett kitecamp du ska ta! Då hinner man inte bara lära sig allting grundligt, man hinner repetera svåra moment också.

Chohoo.com har lite camps utomlands och kite.se har kitecamps i Sverige.

Lycka till!
 
Kitecamps är väldigt bra...

...precis som Kitemaster säger.

En enstaka kurs kan kännas kort och tidspressad då de vanligtvis är mellan 6-10 timmar. Det är här camps kommer in. De utgör ett lugnare tempo, mer tid för egen reflektion och utveckling. Ofta 2-3 dagar tillsammans med andra människor och instruktörerna.

Nu finns det utbildning/camps som utgår från Stockholm. Varje veckoslut ända fram till oktober: www.surfquest.se
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...