Lunndörrsfjällen - turförslag?

Hej!

Jag har hört fina saker om Lunndörrsfjällen och blev lite sugen på att vandra där i början av juli. Jag skulle behöva lite tips och goda råd:

-Är det smidigast att börja i Vålådalen? (har ingen bil)
- Lämplig tur på 7 dagar, gärna med en "stilladag" med topptur?
- Potentiella vadningar över kalla vatten?

Tack, tack tack på förhand! :)

/Louise
(nån som vill följa med förresten?)
 
I somras

I somras gick jag och en kamrat genom alla dörrdalarna i Lundörrsfjällen, tog väl en fem dar. Vi gick från Tåssåsen men det går lika bra från Vålådalen.

Inga svåra vad och lättgången terräng. Ett alternativ jag rekomenderar starkt.
 
Lunndörrarna!

Jag är också förtjust i Lunndörrsfjällen!

Har gått där en gång, hitills, startade då i Vallbo och gick fört en sväng bort mot Anaris och sedan till Lunndörrsstugan. Den ligger fantastikt vackert precis vid sjökanten, värd ett besök bara den.
Sedan följde jag leden upp i Lunndörren, tältade nära pasströskeln ( om man nu kan kalla det pass, höjdskilllnaden är inte stor) vek av från markerad led strax efter, rundade Gruvfjällets sydligast utlöpare och sedan Lillunndörren.

Det är mycker vackert och lätt att gå. Inte mycket folk. Jag följde Lillån/Tronnan på norra/östra sidan, men sedan har jag hört och läst (Abrahamsson - Okända fjäll) att motsatta sidan är bättre. Det var dock inget problem egentligen, lite svårt attt hitta en bra linje genom björkskogen sista biten ner mot bron över Tronnan/Vålån. I närheten av den bron finns förresten fina tältplatser och bra med bränsle till mysbras när jag var där!

Någon gång ska jag återvända och gå flera dörrar!

Hälsn. BrittMarie
 
Jag umgås med vissa planer på en "dörrtur" lite senare i höst. Innan dess skall jag dock vara stugvärd i Vålåstugorna, så då blir det väl i alla fall någon blixtvisit så att säga. Jag skall börja 12/7, så om "början av juli" sträcker sig så långt är det bara att komma förbi... :)
 
Det slår aldrig fel - utsidans medlemmar kan man lita på!
Tack så hemskt mycket för alla svar, blev ännu mer inspirerad att åka nu :)

En fråga till bara: vilken karta är det? Som jag sett verkar det vara gröna kartan 182D, men den verkar inte finnas tillgänglig att köpa på internet...?

Och Kalle - början av juli kan nog vara precis så att vi tittar förbi dig och säger hej!

/Louise
 
Det går att ta sig med buss till Storsjö, jag skulle kunna tänka mig att det går bra att bli avsläppt i höjd med vägen till Nordsätern (det är ju egentligen ingen hållplats), därifrån är det ca 10 kilometer till trädgränsen söder om Storådörren. Om man vill hamnar nämare Tossåsen och därmed Lunndörren finns (officiell) hållplats vid Tossåsens vägskäl. Blir ett par kilometers promenad men man kan å andra sidan göra en avstickare till vattenfallet vid Djävulshålet.

Hur det är med bussförbinelser på norra sidan vet jag ej, men verkar inte omöjligt där heller erfar jag enligt http://www.lanstrafiken-z.se/ .

En fin tur är annars Tossåsen - några dörrar - Falkvåltjärnarna - Ljungdalen.
 
Vålådalen gav mersmak

Anarisstugan...ett drömmål. Blir kanske av i år. Ska planera en rolig vandring nu. Har v31 och 32 ledigt...Blir såklart med egentorkad mat, vego samt att jag går själv.
Det jag har att fixa är en trevlig rutt att gå, samt att ordna en bra kamera, om jag inte kör med mobilen för enkelhetens skull.
 
Kartor, appar och så

Eftersom frågan om karta dök upp har jag några tips.
- Maps.me
Funkar i mobil, både Android- och Applemobil.
Man laddar ned appen, laddar ned de kartor man vill ha (när man zommar i kartan får man en fråga om man vill ladda ned). Nedladdning gör man där man man wifi.
Fördelen med maps.me är att man får med sig så mycket info inbakat i kartan, samt att man kan göra "bokmärken" på platser man vill besöka. Samt att den funkar offline, i flygplansläge.
På många platser finns fantastiskt detaljerade stigar inlagda, vilket har överraskat mig.
Nackdelen är att det är en elektronisk pryl...papperskarta är bra att ha ändå...och kompass såklart.

-ViewRanger
En app för Android och Apple.
Samma sak här att man kan ladda ned kartor innan man beger sig ut i obygden, men detaljeringsgraden beror på hur mycket man zommat in.
Man kan ladda in en rutt man skapat, tex från datorn.

-Fjällsäkerhetsrådet
Oj vilken bra app! En favorit. Typ fjällkartan i skala 1:50 000. Nackdelen är att man behöver ha mobiltäckning, men appen har andra funktioner också, som jag inte går in på nu, som färdmeddelande mm.
Det jag gillar mest med appen är att man alltid har en fjärrkarta med sig, som när man sitter på bussen...man kan planera, eller kolla upp någonting man fått tips om.

Sist ett lite annat tips.
Gör en Googlesökning med datorn på "nolang karta" och ladda ned kartorna där. Det är alltså det första sökresultatet man klickar på.
Samma sak här: fjällkartan...och fördelen är att man kan rita hur man vandrat, då kartorna är som bilder...om man exempelvis varit ute en vecka, men också om man vill planera hur man vill vandra.

Jag sitter nu och planerar Vålådalen, Anaris, Lunndörrarna...v31 och 32...solo...bara jag och stillheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
Monoplage Lunndörrsfjällen i midsommar ? Fjällvandring 13
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
viro Vänster Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Schneeberger Lunndörrsfjällen med familj Fjällvandring 5
Crimper Tälttur i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
KarolinaI Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
¤hej¤ Lunndörrsfjällen och Anaris Fjällvandring 6
anle Lunndörrsfjällen på tvären? Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
patrikpiano Gråsjön i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Jörgen Fjaderlatt.se Tips om Lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
ullarosquist Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
fjällbiten tips Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 19
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
shiloh Turförslag Fjällvandring 8
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.