Den underbara lukten vid myrar?

Alla känner vi nog igen den. En sötaktig och ljuvlig doft som luktar sommar. Den påträffas vid/på eller nära myrar.

Jag är nyfiken på vad det är som luktar så gott. Är det någon växt som finns där? Det luktar hela säsongen vår/sommar/höst.

Myrar är ju annars så oförutsägbara och leriga förutom just denna doft.
 
kristofer_wallmark; sa:
Alla känner vi nog igen den. En sötaktig och ljuvlig doft som luktar sommar. Den påträffas vid/på eller nära myrar.

Jag är nyfiken på vad det är som luktar så gott. Är det någon växt som finns där? Det luktar hela säsongen vår/sommar/höst.

Myrar är ju annars så oförutsägbara och leriga förutom just denna doft.

Sötaktig och aromatisk doft, då skulle jag rösta på pors. Doftar det "kärvare", lite syrligt och jordigt, då skulle jag säga skvattram :).

Doftar gott gör det i alla händelser runt myrar :).

//J
 
Jag bor i Örnsköldsvik (som visserligen ligger längs kusten där pors ska finnas) och nu har ni fått mig att fundera. Det är svårt att beskriva lukten och kan därför heller inte avgöra vad det är för växt.

De enda blommor man ser runt myrar här upe hos mig är hjortronblommorna och de är inte heller fy skam. ;)
 
kristofer_wallmark; sa:
Jag bor i Örnsköldsvik (som visserligen ligger längs kusten där pors ska finnas) och nu har ni fått mig att fundera. Det är svårt att beskriva lukten och kan därför heller inte avgöra vad det är för växt.

De enda blommor man ser runt myrar här upe hos mig är hjortronblommorna och de är inte heller fy skam. ;)

Just när du skriver svårt att beskriva, så gissar jag skvattram, den är mer komplex tycker jag. Pors är kryddig och söt men skvattram har flera nyanser (inte söt tycker jag).

Du får väl fota den :).

//J
 
kristofer_wallmark; sa:
Jag bor i Örnsköldsvik (som visserligen ligger längs kusten där pors ska finnas) och nu har ni fått mig att fundera. Det är svårt att beskriva lukten och kan därför heller inte avgöra vad det är för växt.

De enda blommor man ser runt myrar här upe hos mig är hjortronblommorna och de är inte heller fy skam. ;)


Om du hittar knappt knähöga "stänger" med långsmala blad som luktar kraftigt när man gnuggar dem är det skvattram. Pors ger med "buskkänsla" och har blad som ligger åt lingon/blåbärhållet... Men visst ger båda en omisskännlig sommardoft!
 
Doft under vinterhalvåret?

.
Kan en myr dofta
även på vintern?
T.ex. att myren även då avger en typisk myrmarksdoft
men som inte kommer från blommande växter?
 
Skvattram är vintergrön, det är bladen som doftar. Så visst kan det dofta (om än mindre starkt) även på vintern, om växterna inte är begravda under snö. Pors får blad i mitten/slutet av maj i södra och mellersta Sverige, så den doftar inte på vintern.
 
Krydda med skvattram

Har alltid svårt att gå förbi porsen utan att låna med mig några blad hem. Fantastisk ju att krydda brännvin med! Gärna tillsammans med lite kummin och honung. Men hur är det med skvattram? Har hört att det är giftigt och att man kan få huvudvärk av det, men vilken snaps ger inte huvudverk?!:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...